چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹

فیلم اولی ها؛ حمایت برای جوانگرایی یا سنگ اندازی؟/۴

مهربان: بند سابقه فعالیت های مدیریتی و فرهنگی برای ورود به عرصه سینمای حرفه ای غیرمعمول و عجیب است/ نگذارید فعالان فیلم کوتاه بیش از این سرخورده شوند!

مصطفی مهربان

سینماپرس: مصطفی مهربان کارگردان فیلم کوتاه و مدرس سینما با انتقاد از تغییر در نحوه تأیید صلاحیت های کارگردانان فیلم اولی و لزوم حضور جوانان مستعد بدون نیاز به فرآیندهای پیچیده گفت: بند سابقه فعالیت های مدیریتی و فرهنگی برای ورود به عرصه سینمای حرفه ای غیرمعمول و عجیب است! اصولاً بروکراسی های اداری برای ورود فیلمساز اول به سینما و یا گنجاندن برخی شرایط عمومی در این آیین نامه بهت آور است.

کارگردان فیلم های کوتاه «گهواره سکوت» و «تی یره» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده وقتی اینطور مطالب را مطالعه می کنم یا در مورد آن ها سخنی می شنوم این دغدغه در وجودم بیدار می شود که آیا من هم برای ورود به سینمای بلند دچار مشکل خواهم شد یا خیر؟

وی ادامه داد: من با اینکه قوانینی برای ورود به سینمای حرفه ای وجود داشته باشد مخالف نیستم کما اینکه برخی فیلدهای این آیین نامه مانند شرایط تحصیلی و تجربه قبلی را می پسندم اما برخی موارد آن عجیب است.

مهربان تأکید کرد: سینما نباید اینطور باشد که فردی سابقه نداشته باشد اما پول داشته باشد و بیاید و فیلمسازی کند! همین مسأله باعث شده طی سال های متمادی بزرگی در سینمای ایران خلق نشود! من معتقدم اینکه امثال محمدامین کریم پور از فضای اینستاگرام به دلیل داشتن پول بیایند به سینمای حرفه ای اجحاف در حق فیلمسازان مستعد سینمای کوتاه است و باید جلوی این قضیه گرفته شود اما قطعاً راهش خلق چنین آیین نامه هایی نیست!

این سینماگر خاطرنشان کرد: بزرگترین معضل ما این است که قانون در سینمای کشورمان ثابت نیست و با رفت و آمد هر مدیری دستخوش تغییر می شود و معلوم نیست همین قانون هم چقدر دوام می آورد. واقعاً نمی دانم چرا مدیران سینمای ما هرکدام برای خود سیاست گذاری می کنند و به نوعی می خواهند چرخ را از نو اختراع کنند؟ این تغییر ساختارها جز اینکه سینما را دچار تشتت و بحران و درگیری کند چه دستاوردی دارد؟

وی متذکر شد: کسی که سابقه فیلمسازی کوتاه دارد باید بدون اما و اگری بتواند وارد عرصه سینمای حرفه ای شود. مسلماً اگر کسی استعداد و خلاقیت نداشته باشد در همان حوزه سینمای کوتاه فید می شود و نمی تواند دوام بیاورد. توصیه بنده به مدیران سینمایی این است که نگذارید فعالان فیلم کوتاه بیش از این سرخورده شوند! طی این سال ها افرادی خارج از حیطه سینما به واسطه رانت و... به حوزه فیلمسازی ورود کرده اند و قطعاً باز هم ورود خواهند کرد و این آیین نامه ها تنها سدی در مقابل اهالی فیلم کوتاه ایجاد می کند.

مهربان در پایان این گفتگو افزود: نهایت اتفاق این است که مدیران سینمایی می توانند برای شناسایی استعدادهای برتر تعدادی از چهره های مطرح سینمای کوتاه و بلند را به عنوان داور به کار بگیرند و از فیلمسازان بخواهند ظرف مدت مثلاً یک ماه اثری را به عنوان نمونه کار بسازند و به آن ها تحویل دهند و بر اساس امتیازی که آن فرد از خلق آن اثر می گیرد بتواند مجوز ساخت فیلم اولش را کسب کند! رفتار حرفه ای این است و در هر نوع فضای اداری و خارج از این جریان باید تخته شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.