یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷

فیلم اولی ها؛ حمایت برای جوانگرایی یا سنگ اندازی؟/۵

سخایی شاهرودی: مدیران می خواهند مانع جوانگرایی که مدنظر رهبری است شوند/ دستورالعمل تأیید صلاحیت کارگردانان فیلم اول، حامی جریان جدید رانت در مدیریت فرهنگی است

رضا سخایی شاهرودی

سینماپرس: رضا سخایی شاهرودی عضو انجمن برنامه ریزان و دستیاران کارگردان با انتقاد از تغییر در نحوه تأیید صلاحیت های کارگردانان فیلم اولی و لزوم حضور جوانان مستعد بدون نیاز به فرآیندهای پیچیده گفت: مدیران با این کارشان می خواهند مانع جوانگرایی که مدنظر رهبری است شوند. مدیران گویا فراموش کرده اند قانون برای عضویت افراد در نهادها است نه شروع جدید یک حرفه! شروع یک حرفه لازمه اش تخصص است نه قانون و افسوس که این را مدیران ما نمی دانند!

دستیار اول کارگردان فیلم های سینمایی «اسرافیل» و «ایتالیا ایتالیا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دستورالعمل تأیید صلاحیت کارگردانان فیلم اول، حامی جریان جدید رانت مدیریت فرهنگی است! این چه رفتاری است که با فیلمسازان اول می شود؟ مدیران باید هرکس انگیزه و استعداد دارد را وارد سینما کنند و تنها روی عملکرد آن ها نظارت حرفه ای داشته باشند نه اینکه با قانون های من درآوردی مانع بروز و ظهور استعدادها شوند.

سخایی شاهرودی خاطرنشان کرد: یکی از بندهای قابل تأملی که در این دستورالعمل آمده این است که فیلمساز جوان باید سابقه مدیریت فرهنگی داشته باشد! سوأل بنده از باسوادهایی که این قانون را گذاشته اند این است که مدیریت فرهنگی چه ارتباطی به کارگردانی دارد؟ آیا یک مدیر در مسند مدیریتی و جلساتی که شرکت کرده کارگردانی یاد گرفته؟

وی ادامه داد: این قانون یک جریان رانت جدید را در کشور باب می کند و این رانت تنبلی و پشت میزنشینی است. گویا مدیران به این فکر هستند که از مدیریت لذت ببرند و اگر دوست داشتند بعد از کارشان بروند و فیلم بسازند. این ها برای خودشان رانت درست می کنند. این تفکر عدم کار و تفکر مقابله با تلاش است. آقایان بدانید پشت میز نشستن و کت شلوار پوشیدن و عطر و ادکلن زدن سینماگر نمی سازد!

دستیار اول کارگردان فیلم های سینمایی «قسم» و «فراری» تصریح کرد: مدیرانی که این قانون های عجیب غریب را وضع کرده اند می خواهند بعد از دوران مدیریت شان کارگردانی کنند. آن ها می خواهند آرزوها و آمال خودشان را با این قوانین به دست آورند و این برای آینده سینمای کشور فاجعه است.

سخایی شاهرودی سپس با اشاره به یکی دیگر از بندهای عجیب و ضدسینمایی و ضدفرهنگی دستورالعمل تأیید صلاحیت حرف های کارگردانان فیلم اول گفت: در این آیین نامه آمده است که در نهایت از متقاضیان مصاحبه صورت می گیرد. مصاحبه برای ورود به دانشگاه و محیط علمی است نه اینکه وقتی کارهایت را کرده ای و می خواهی فیلمی بسازی بیایند و با تو مصاحبه کنند و بر اساس سلیقه شان شما را رد یا تأیید کنند.

وی در پایان این گفتگو متذکر شد: سوأل دیگر بنده این است مگر صنوف متولی مشاغل نیستند؟ چرا از صنف کارگردانان و تهیه کنندگان و دستیاران کارگردان که متولی کارگردانی هستند اصلاً مشورت و نظرخواهی نشده است؟ این ها باگ این ماجرای رانت است! این دستورالعمل باید هرچه سریع تر برداشته شود و نباید بیش از این بر سر راه جوانان مانع ایجاد کرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.