یکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶

فیلم اولی ها؛ حمایت برای جوانگرایی یا سنگ اندازی؟/۸

کیان ارثی: دود مانع تراشی بر سر راه فیلمسازان جوان در چشم سینمای ایران می رود/ متأسفانه روابط و سفارشات در سینما بسیار تعیین کننده هستند!

علی کیان ارثی

سینماپرس: علی کیان ارثی صدابردار سینما و کارگردان فیلم کوتاه با انتقاد از تغییر در نحوه تأیید صلاحیت های کارگردانان فیلم اولی و لزوم حضور جوانان مستعد بدون نیاز به فرآیندهای پیچیده گفت: دود هر گونه مانع تراشی بر سر راه فیلمسازان جوان در چشم مدیران و سینمای ایران می رود چرا که این مانع تراشی ها باعث می شود فیلمسازان فیلم های شان را به صورت زیرزمینی و قاچاقی تولید کنند و آن ها را به جشنواره های خارجی بفرستند و این اتفاق نه تنها دستاوردی برای سینمای ایران محسوب نمی شود بلکه باعث تضعیف بیش از پیش آن نیز خواهد شد.

کارگردان فیلم های کوتاه «تریپلکس» و «آنجلو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه الزاماً در سینمای کشور ما استعداد و خروجی خوب لازمه اصلی فیلمسازی نیست و روابط و سفارشات در سینمای ایران بسیار تعیین کننده هستند!

وی ادامه داد: البته نکته اینجا است که اگر فیلمسازی فاقد استعداد و تجارب سینمایی باشد نمی تواند خروجی خوبی داشته باشد و هرچقدر هم سفارش این و آن پشت سرش باشد باز هم کارش راه نمی افتد و بعد از ساخت یک یا چند فیلم برای همیشه از سینما فید می شود چرا که این خروجی و کار خوب است که همیشه حرف اول را در سینما می زند.

کیان ارثی سپس با تأکید بر اینکه من با هر مانعی که سر راه فیلمساز بیاید مخالفم تصریح کرد: برخی دستورالعمل ها و آیین نامه ها تنها باعث می شوند تا فیلمساز از مسیری که باید طی کند دور شود. مدیران سینمایی باید اجازه دهند فیلمسازان فیلم های خودشان را بسازند و این مخاطبان هستند که تعیین می کنند آیا فیلم های آن ها خوب است یا نه!

این سینماگر خاطرنشان کرد: البته قطعاً فیلمسازان موظفند ممیزی ها و خطوط قرمز به رسمیت شناخته شده را زیر پا نگذارند و بر اساس آنچه قانون برای آن ها تعیین کرده مبادرت به فیلمسازی کنند اما در این میان مدیران سینمایی نباید هیچ اعمال نظر و اعمال سلیقه ای داشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.