شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵

انتقاد شدید سینماگران نسبت به پالایش اعضای صندوق اعتباری هنر؛

از انتقاد به سازمان سینمایی برای عملکرد منفعلانه در مقابل شاه نشینان خانه سینما تا تأکید بر اشتباه فاحش در پالایش سینماگران برای خدمات صنفی!

روزبهانی-راستگو-عباسی-علامی-دانش-براتی-معصومی-شوقی-عظیمی نژاد-زاهدی

سینماپرس: در خصوص حذف خدمات صندوق اعتباری هنر برای جمعی از سینماگران و شنیده شدن خبرهایی مبنی بر تعلیق عضویت بخشی از اعضای خانه سینما، فعالان سینمایی با انتقاد شدید از تصمیم صندوق اعتباری هنر و انفعال مدیران خانه سینما و سازمان سینمایی در برابر این ظلم متذکر شدند: چرا صدای اهالی سینما را نمی شنوید و تکلیف شاه نشینان خانه سینما را روشن نمی کنید؟ در هر صنفی هرچه اعتبار و سابقه افراد بالاتر می رود دستمزد و احترام و جایگاه شان افزایش پیدا می کند اما اینجا هرچه از سن ما می گذرد مشکلاتمان بیشتر می شود؛ این دسته از سینماگران تأکید کردند: عنوان صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان با عملکردش سنخیتی ندارد چرا که با تصمیم به حذف برخی اعضا این نهاد رسما عدم حمایت خود از هنرمندان را آشکار کرده است!

به گزارش سینماپرس در حالی که سینماگران سال ها است در وضعیت بسیار بد مالی و معیشتی به سر می برند و علاوه بر باندبازی شدید رایج در سینما که باعث بیکاری مطلق بخش کثیری از سینماگران شده بحران کرونا و تولیدات اندک آثار سینمایی نیز باعث شده تا بیکاری، فقر، استیصال و خانه نشینی گریبان بخش اعظمی از سینماگران را بگیرد، به تازگی خبرهایی مبنی بر پالایش اعضای خانه سینما توسط صندوق اعتباری هنر به گوش می رسد.

این خبر ترس زیادی در دل اهالی سینما انداخته چرا که قرار است سینماگرانی که فقط طی ۵ سال اخیر به هر دلیلی کار نکرده اند عضویت شان از صندوق اعتباری هنر تعلیق شود! این ظلم آشکار به سینماگران با بی تفاوتی مطلق از سوی مدیرعامل خانه سینما و رئیس سازمان سینمایی روبرو شده و آن ها کوچکترین قدمی برای مقابله با این تصمیم که به نوعی جفای آشکار به سینماگران محسوب می شود برنداشته اند.

سینماگران امروز سرخورده تر و درمانده تر از همیشه در قبال ظلمی که به آن ها می شود فریاد می زنند و خواهان آن هستند که مسئولان رده بالای دولتی به فریادشان برسند.

در همین راستا ۱۰ تن از سینماگران مطرح کشور خانم ها و آقایان: محسن روزبهانی، حسن راستگو، پیمان عباسی، ناهید علامی، گلچهره دانش، محرم براتی، پروانه معصومی، عباس شوقی، آریا عظیمی نژاد و حسن زاهدی با ما گفتگو کردند و انتقادهای شدید خود را نسبت به این ظلم و بی عدالتی ابراز داشتند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

از انتقاد به سازمان سینمایی برای عملکرد منفعلانه در مقابل شاه نشینان خانه سینما تا تأکید بر اشتباه فاحش در پالایش سینماگران برای خدمات صنفی!

محسن روزبهانی طراح جلوه های ویژه در خصوص حذف خدمات صندوق اعتباری هنر برای عده ای از سینماگران گفت: بزرگترین اشتباه خانه سینما این بود که صنوف سینمایی را مجبور کرد تا در ذیل وزارت کار ثبت شوند؛ قانون وزارت کار هیچ سنخیت و قرابتی با کار سینما و هنر ندارد و تصمیم غلط ثبت صنوف ذیل وزارت کار باعث شده تا عضویت برخی اعضا که طی ۲ سال اخیر کار نکرده اند با خطر تعلیق مواجه شود چرا که بر اساس قانون اعضایی که ۲ سال نتوانند در شغل شان فعالیتی داشته باشند خود به خود حذف می شوند و این اتفاق در حالی است که یک سینماگر ممکن است حتی تا ۵ سال متوالی یا بیشتر هم نتواند فعالیتی داشته باشد. مدیران صندوق اعتباری هنر باید بدانند کار سینماگر مانند کار یک تراشکار و جوشکار و برقکار نیست که مرتب بتواند سر کار باشد. یک سینماگر ممکن است سال ها کار نکند اما در یک سال چندین قرارداد ببندد و در پروژه های مختلف حضور داشته باشد.

پیمان عباسی فیلمنامه نویس سینما با انتقاد شدید از این تصمیم نابخردانه اظهار داشت: بدترین شغل در ایران سینماگر بودن است؛ ما واقعا شغل بسیار بدی داریم! در هر صنفی هرچه اعتبار و سابقه افراد بالاتر می رود دستمزد و احترام و جایگاه شان افزایش پیدا می کند اما در ایران هرچه از سن ما می گذرد احتمال فلاکت و بدبختی مان بیشتر می شود؛ تشدید بی رحمی ها توسط نهادهایی که قرار بوده حامی سینماگران باشند روح و روان مان را زخم کرده است و من امیدوارم در این بازار مکاره فریادرسی پیدا شود و توجهی به ما درماندگان داشته باشد! مدیران فرهنگی و سینمایی، دست اندرکاران خانه سینما و صندوق اعتباری هنر و... به جای آنکه تدبیری برای رفع بحران مالی و معیشتی سینماگران بخت برگشته داشته باشند حالا با ارسال پیامک تهدید به هرس کردن بی رحمانه اعضای بیکار کرده اند! این اتفاق دردناک فی نفسه در ذات سینما است اما افسوس که روز به روز شکل پیچیده تر و بحرانی تری به خود می گیرد.

از انتقاد به سازمان سینمایی برای عملکرد منفعلانه در مقابل شاه نشینان خانه سینما تا تأکید بر اشتباه فاحش در پالایش سینماگران برای خدمات صنفی!

ناهید علامی بازرس انجمن چهره پردازان سینمای ایران تصریح کرد: آقای خزاعی چرا صدای ضجه زدن های اهالی سینما را نمی شنوید و تکلیف شاه نشینان خانه سینما را روشن نمی کنید؟ آقای خزاعی ما به حضور شما در سینما امید داشتیم و فکر می کردیم شما با قدرت تکلیف این نهاد ضدصنفی که بخش اعظمی از سینماگران از جمله من آرزوی بسته شدنش را داریم روشن می کنید اما نه تنها این کار را نکردید بلکه فریادهای استغاثه ما را نیز نشنیدید! افسوس که مدیران سازمان سینمایی فقط وعده می دهند و به جای آنکه سر و سامانی به زندگی سینماگران نگون بخت بدهند آن ها را به حال خود رها می کنند. افسوس که بسیاری از همکاران ما تنها در پی منافع شخصی شان هستند و منافع جمعی برایشان هیچ اهمیتی ندارد!

از انتقاد به سازمان سینمایی برای عملکرد منفعلانه در مقابل شاه نشینان خانه سینما تا تأکید بر اشتباه فاحش در پالایش سینماگران برای خدمات صنفی!

گلچهره دانش عضو شورای مرکزی انجمن منشیان صحنه متذکر شد: آقای شاهسواری شما باید از یکایک اعضای خانه سینما حمایت کنید! شما نباید اجازه دهید که بیش از این در حق سینماگران بخت برگشته که در بحران اقتصادی و مشکلات شدید معیشتی در حال دست و پا زدن هستند بیش از این ظلم شود! بحث تعلیق عضویت و پالایش اعضای صنوف توهین آمیزترین کاری است که تاریخ سینمای ایران به خود دیده و امیدوارم این کابوس هرچه زودتر به پایان برسد. چه سیاستی باعث شده تا فقط اعضای خانه سینما در آستانه تعلیق عضویت قرار بگیرند و سایر نهادهای مشابه چنین مشکلی ندارند؟ چرا نه در خانه موسیقی، نه در خانه تئاتر و... چنین مسائلی وجود ندارد و مدیران شان از اعضای این نهادها حمایت می کنند اما اعضای خانه سینما باید در معرض چنین آسیب هایی قرار گیرند؟

حسن راستگو طراح جلوه های ویژه در خصوص حذف خدمات صندوق اعتباری هنر برای عده ای از سینماگران و شنیده شدن خبرهایی مبنی بر تعلیق عضویت بخش کثیری از اعضای خانه سینما گفت: عنوان صندوق اعتباری حمایت از هنرمندان با عملکردش سنخیتی ندارد چرا که با تصمیم به حذف برخی اعضا این نهاد رسما عدم حمایت خود از هنرمندان را آشکار کرده؛ بنده واقعا نمی دانم صندوق اعتباری هنر بر اساس چه سیاستی کار می کند و چرا تصمیم به چنین کاری گرفته و در این بحران کرونا و بیکاری بخش اعظمی از سینماگران دل آن ها و خانواده های شان را بیش از پیش خون کرده است! شب عید برای برخی افراد عیدی ریختند و در آن واحد خودشان برداشت کردند! چرا این اتفاق افتاده؟ صندوق اعتباری هنر باید در مورد این مسائل شفاف سازی کند. آن ها چرا به اسم حمایت از هنرمندان بودجه می گیرند و رفتاری این چنینی با هنرمندان دارند؟ این پول ها که برگشت خورده به کجا می رود؟ این نهاد تابع چه قانون و معیاری است؟ این ها پرسش هایی است که مدیران این صندوق باید به آن پاسخ دهند.

از انتقاد به سازمان سینمایی برای عملکرد منفعلانه در مقابل شاه نشینان خانه سینما تا تأکید بر اشتباه فاحش در پالایش سینماگران برای خدمات صنفی!

محرم براتی دبیر کانون پخش کنندگان سینمای ایران در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: باعث تأسف است که نهادها به جای حمایت از اقشار ضعیف و آسیب پذیر سینما توجه خود را تنها به سلبریتی ها و چهره های مطرح معطوف می کنند؛ صندوق اعتباری هنر رسماً توجه خود را به سمت چهره های مطرح و سلبریتی ها معطوف کرده و از نام آن ها برای خود اعتبار کسب می کند و اگر به ضعفای سینما توجهی ندارد به این علت است که فکر می کنند صدای ضعیفان را کسی نمی شنود و بود و نبودشان در سینما بی اهمیت است! مدیران صندوق اعتباری هنر باید بدانند اعتبار این صندوق از اعضایش است! هر نوع حذف و پالایش تحت هر عنوانی و به هر علتی زیبنده هنرمندان این سرزمین نیست و بی شک هر کسی در هر زمانی توانسته به هر نحوی عضویت این صندوق را به دست آورد محق است که تا پایان عمر از هر خدمتی که به سایر اهالی هنر می شود برخوردار باشد.

از انتقاد به سازمان سینمایی برای عملکرد منفعلانه در مقابل شاه نشینان خانه سینما تا تأکید بر اشتباه فاحش در پالایش سینماگران برای خدمات صنفی!

پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با انتقاد شدید از این تصمیمات خلق الساعه اظهار داشت: تصمیمات نابخردانه ای همچون تعلیق عضویت هنرمندان باعث بدنامی مدیران می شود؛ هنرمندان که هیچ وقت چیزی نداشته اند و کمکی به آن ها نمی شده حالا این بی توجهی و بی احترامی جدید هم روی همه مشکلات قبلی شان!؛ من واقعاً برای این شرایط بسیار متأسفم! نکته تلخی که این روزها ما را بسیار آزار داده این است که مسئولان صندوق اعتباری هنر برای هنرمند خطاب کردن هنرمندان تاریخ و زمان تعیین کرده اند! با کدام خرد و تفکر و اندیشه ای برای هنرمند دانستن هنرمندان تاریخ و زمان تعیین می کنند؟ به عنوان مثال هنرمندی که کتاب می نویسد اگر ۱۰ سال ننویسد دیگر هنرمند نیست؟ آیا هنر زمان دارد؟ اصلاً چرا تاریخ تعیین می کنند؟ این ها که خودشان را متولی هنر می دانند بیایند و ما را تفهیم کنند که هنر از نظرشان چیست؟

از انتقاد به سازمان سینمایی برای عملکرد منفعلانه در مقابل شاه نشینان خانه سینما تا تأکید بر اشتباه فاحش در پالایش سینماگران برای خدمات صنفی!

عباس شوقی نایب رئیس انجمن جلوه های ویژه میدانی در این راستا گفت: مسئولان زمان درستی را برای پالایش اعضای خانه سینما و صندوق اعتباری هنر انتخاب نکردند چرا که در این اوضاع اقتصادی، بحران کرونا و بیکاری و خانه نشینی بخش اعظمی از سینماگران روح و روان بسیاری افراد آزرده شد و مسئولان باید با درایت و تدبیر کمی صبر می کردند و پس از ایجاد آرامش در سینما مبادرت به اجرایی شدن این تصمیم می کردند. نکته ای که حائز اهمیت است اینکه مسئولان صندوق اعتباری هنر قطعاً نمی خواهند و نمی توانند هنرمندان را به واسطه اینکه مثلاً چند سال کار نکرده اند از این صندوق حذف کنند چرا که هنرمند تاریخ مصرف ندارد و ممکن است یک شخصی مثلاً ۱۰ سال هم کار نداشته باشد.

از انتقاد به سازمان سینمایی برای عملکرد منفعلانه در مقابل شاه نشینان خانه سینما تا تأکید بر اشتباه فاحش در پالایش سینماگران برای خدمات صنفی!

آریا عظیمی نژاد آهنگساز سینما در خصوص حذف خدمات صندوق اعتباری هنر برای عده ای از سینماگران و شنیده شدن خبرهایی مبنی بر تعلیق عضویت بخش کثیری از اعضای خانه سینما گفت: ما اگر نیم نگاهی به تاریخ سینما در کشورمان بیندازیم متوجه می شویم که هنرمندان در کشورمان جایگاه به شدت ناپایدار و نامشخصی دارند؛ حتی دیده شده بازیگران که جلوی دوربین هستند و برای مردم بسیار محبوب، در اواخر عمر دچار مشکلات مالی شده و در مضیقه شدید به سر می بردند و در عین اجاره نشینی نمی توانستند از پس مخارج زندگی شان برآیند! در این میان وضعیت کسانی که در پشت صحنه ها کار می کردند بسیار خطرناک تر و وخیم تر بوده و هست. من امیدوارم بحث پالایش اعضا به تعویق بیفتد و ضمناً حق هیچ کسی به ویژه کسانی که سال ها خاک سینما را خورده اند ضایع نشود. بی شک این کمک های حداقلی مانند بیمه باید به همه هنرمندان به صورت یکسان اعطا شود و همه هنرمندان بتوانند با کمی آرامش خیال در این روزهای بحرانی روزگار بگذرانند.

حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینما در این باره به سینماپرس گفت: حذف هر عضو از صندوق اعتباری هنر مصداق بارز بی انصافی و بداخلاقی است! در این بحران کرونا و روزهای سخت بیکاری و خانه نشینی سینماگران و در این اوضاع اسفبار اقتصادی به جای اینکه هوای همه اعضای تان را داشته باشید می خواهید کسانی را که چند سال است نتوانسته اند کار کنند حذف کنید؟ آیا از نظر شما هنر تاریخ مصرف دارد؟ در شرایطی که باندبازی در سینمای ایران بیداد می کند و هر هنرمندی نمی تواند سر کار برود و کار کند حذف هنرمندان به بهانه اینکه چند سال کار نکرده اند بسیار اشتباه و نادرست است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.