شنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰

پایه های سست خانه سینما و بیم حذف اعضا از صندوق اعتباری هنر/۱

روزبهانی: تصمیم غلط ثبت صنوف ذیل وزارت کار باعث شده تا عضویت برخی اعضا که طی ۲ سال اخیر کار نکرده اند با خطر تعلیق مواجه شود/ دولتمردان توجهی به سینما ندارند

محسن روزبهانی

سینماپرس: محسن روزبهانی طراح جلوه های ویژه در خصوص حذف خدمات صندوق اعتباری هنر برای عده ای از سینماگران گفت: بزرگترین اشتباه خانه سینما این بود که صنوف سینمایی را مجبور کرد تا در ذیل وزارت کار ثبت شوند؛ قانون وزارت کار هیچ سنخیت و قرابتی با کار سینما و هنر ندارد و تصمیم غلط ثبت صنوف ذیل وزارت کار باعث شده تا عضویت برخی اعضا که طی ۲ سال اخیر کار نکرده اند با خطر تعلیق مواجه شود چرا که بر اساس قانون اعضایی که ۲ سال نتوانند در شغل شان فعالیتی داشته باشند خود به خود حذف می شوند و این اتفاق در حالی است که یک سینماگر ممکن است حتی تا ۵ سال متوالی یا بیشتر هم نتواند فعالیتی داشته باشد.

طراح جلوه های ویژه فیلم های سینمایی «۲۳ نفر» و «غلامرضا تختی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران صندوق اعتباری هنر باید بدانند کار سینماگر مانند کار یک تراشکار و جوشکار و برقکار نیست که مرتب بتواند سر کار باشد. یک سینماگر ممکن است سال ها کار نکند اما در یک سال چندین قرارداد ببندد و در پروژه های مختلف حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: اشتباه تاریخی خانه سینما این بود که صنوف را مجبور به ثبت در ذیل وزارت کار کرد. بی شک سینماگران نمی توانند و نباید تابع قوانین وزارت کار باشند. من امیدوارم سایر مدیران سینمایی و مسئولان و سیاست گذاران حوزه فرهنگ و هنر هرچه سریع تر تدبیری عاجل برای رفع بحران به وجود آمده داشته باشند و اجازه ندهند تا زندگی سینماگران بیش از این دچار مخاطره شود.

روزبهانی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه دولتمردان به سینما توجهی ندارند اظهار داشت: دولت درست مانند آنکه به برخی افراد که نباید یارانه بدهد یارانه می دهد در حوزه فرهنگ و هنر هم به برخی افراد که درآمدهای نجومی دارند کمک می کند و بخش اعظمی از مستحقان سینما را نادیده می گیرد. متأسفانه برخی کارها به شدت بی حساب و کتاب است. اگر قرار است پالایشی در خانه سینما و صندوق اعتباری هنر صورت بگیرد باید دلایل آن به صورت شفاف اعلام شود.

این سینماگر تأکید کرد: سینما در کشور ما مرده و دغدغه مسئولان نیست. گویا آن ها اصلا سینما را نمی بینند و سینما و سینماگران برایشان فاقد اهمیت هستند و بی تردید تا وقتی که مدیری دغدغه مند پیدا نشود تا با تدبیر ویژه سینما را از این بحران نجات دهد ما روز خوش نخواهیم دید و اوضاع مان روز به روز نیز بدتر از قبل خواهد شد.

وی در پایان این گفتگو متذکر شد: میزان بودجه صندوق اعتباری هنر باید مشخص شود. صندوق اعتباری هنر باید سریعا پاسخ دهد که حذف برخی افراد چه معنایی دارد و چرا برای عده ای از اهالی سینما در آستانه سال نو پیامکی دال بر امکان عدم تمدید عضویت شان ارسال کرده اند؟ شاید عضویت های بی رویه در برخی صنوف سینمایی باعث این اتفاق شده که اگر چنین باشد هم مسئولان خانه سینما و هم دست اندرکاران صندوق اعتباری هنر باید در این خصوص شفاف سازی کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.