دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶

چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر؛ چالش ها و انتظارات/۱

سلطان محمدی: باید بکوشیم تا جشنواره فجر به عنوان قطب سینمای جهان اسلام شناخته شود/ توجه به دغدغه های رهبری و هویت ملی و دینی برای انتخاب برگزیدگان جشنواره بسیار مهم است

حسین سلطان‌محمدی

سینماپرس: حسین سلطان محمدی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی در پی انتصاب زودهنگام دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در خصوص چالش ها موجود و انتظارات از سازمان سینمایی گفت: ما باید در جشنواره فجر نگرش فرهنگی مان را به رخ دنیا بکشیم. دغدغه های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران باید در این جشنواره دوباره ظهور کرده و شاخ و برگ داده شود؛ ما باید بکوشیم تا جشنواره فجر به عنوان قطب سینمای جهان اسلام شناخته شود و این اتفاقات نیازمند تدابیر ویژه از سوی مدیران سازمان سینمایی است!

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نگاه جستجوگر سال های ابتدایی جشنواره فیلم فجر باید دوباره به این رویداد سینمایی برگردد. جشنواره فیلم فجر می تواند سینمای آسیای میانه را به دنیا معرفی کند. ما می توانیم بخشی به عنوان سینمای عرب راه بیندازیم و فیلم هایی از کشورهای عرب زبان همسایه را در آن نمایش دهیم. ما می توانیم سینمای اکو و اوراسیا و اوپک را راه بیندازیم.

وی ادامه داد: جشنواره فجر می تواند محصولات سینمایی کشورهای این حوزه ما شناسایی کند و آثارشان را به جهان معرفی کند. جشنواره فیلم فجر باید خارج از مسیر سلطه طلبانه سینمای غرب حرکت کند و طرحی نو در سینمای جمهوری اسلامی ایران دراندازد.

سلطان محمدی در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه توجه به دغدغه های رهبری و هویت ملی و دینی برای انتخاب برگزیدگان جشنواره بسیار مهم است تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر باید جهتش با دغدغه های فرهنگی نظام یکی باشد. باید قوانین وزارت ارشاد، شورای فرهنگی عمومی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی، خواسته های رهبری در سینما و... ملاک داوری ها و انتخاب های جشنواره شود.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: توجه به هویت دینی و بومی بسیار مهم است؛ توجه به فرهنگ ایرانی-اسلامی مهم است. ما نباید فراموش کنیم که در هالیوود هم سینما جهت دارد اما متأسفانه سال ها است سینمای ایران بی هدف و بی جهت به پیش می رود و نتیجه آن ولنگاری و ابتذال شده است.

وی تأکید کرد: ما بایستی در جشنواره جهت دهی عام داشته باشیم؛ باید اگر کسی نگاه متفاوت داشت عنصر و هویت دیگر فرهنگی برایش درست کنیم و جوایزمان تعریف بگیرد. مثلاً باید دید چه آثاری در چه بخش هایی باید نمایش داده شوند. در یک جمله اینکه جشنواره فجر مهمترین و جامع ترین جشنواره سینمای ایران است و باید یکدست باشد.

سلطان محمدی در بخش دیگری از این گفتگو خواستار حذف رسمی هیأت انتخاب از جشنواره فجر شد و در این باره گفت: هیأت انتخاب یک چالش بزرگ است و باید بساطش برای همیشه جمع شود چرا که سال ها است انتخاب های این هیأت بسیار مسأله برانگیز است. اسامی اعضای هیأت انتخاب مانند بسیاری از جشنواره های تراز یک جهانی نباید به صورت رسمی اعلام شود و عده ای از بزرگان سینما و کارشناسان زبده فرهنگی با توجه به خواسته های فرهنگی نظام باید فیلم های ارجح تر را برای حضور در جشنواره فجر انقلاب معرفی کنند.

وی در پایان گفت: بی شک همه ما بعد از ۴۰ دوره جشنواره آدم های با تجربه سینما را می شناسیم و می دانیم چه کسانی می توانند فیلم هایی را که منافع فرهنگی نظام در آن ها لحاظ شده است به جشنواره معرفی کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.