یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴

چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر؛ چالش ها و انتظارات/۴

فهیم: رویکرد شتر گاو پلنگ آسیب جدی به جشنواره فجر وارد کرده است!/ پرهیز از راضی نگه داشتن همگان و عدم توجه به فیلم های وطن فروش و گیشه پسند می تواند جشنواره را از خنثی بودن نجات دهد

محمد تقی فهیم در نشست نقد و بررسی مستند«معمای سی-۱۳۰»

سینماپرس: محمدتقی فهیم منتقد سینما در پی انتصاب زودهنگام دبیر چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در خصوص چالش ها موجود و انتظارات از این رویداد سینمایی بعد از چند دوره رکود گفت: اغلب جشنواره های سینمایی جهان تکیلف شان با خودشان روشن است، مواضع شان شفاف است، رویکردهای سیاسی-اجتماعی و فرهنگی شان عیان و آشکار است و همین باعث شده تا تمامی سینماگران دنیا تکلیف شان با جشنواره هایی نظیر کن، برلین، ونیز، ساندنس و... روشن باشد اما رویکرد جشنواره فجر سال ها است شتر گاو پلنگ است که این مسأله آسیب جدی به این رویداد سینمایی وارد کرده و باید جلوی استمرار آن گرفته شود.

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر هر جشنواره ای ها باشد در همه اجزایش اعم از جذب آثار تا کارهای اجرایی و اهدای جوایز این بلاتکلیفی اثرگذار خواهد بود و آن رویداد بدل به یک مراسم بی هویت و بی ارزش خواهد شد.

وی ادامه داد: مهمترین مسأله ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که دبیر جشنواره نباید جوایز را تقسیم کند. رویکرد اهدای جوایز در جشنواره فجر انقلاب باید مشخص باشد. جشنواره باید دارای یک آیین نامه جامع و کامل باشد. مسئولان سازمان سینمایی و دست اندرکاران برگزاری جشنواره دل همه را نباید به دست بیاورند. همین مسائل باعث ممی شود یکی قهر کند یکی آشتی کند و چشنواره دچار تشتت شود.

فهیم سپس با تأکید بر اینکه پرهیز از راضی نگه داشتن همگان و عدم توجه به فیلم های وطن فروش و گیشه پسند می تواند جشنواره را از خنثی بودن نجات دهد تصریح کرد: دبیر جشنواره تکلیف خود را با رویکردهای سینمایی روشن کند. مانند جشنواره ای مثل عمار که تکلیفش با خود روشن است، تکلیف جشنواره فجر نیز باید با خودش و اهدافش روشن شود! در جشنواره ای مانند جشنواره عمار از جذب آثار تا چینش داوران و انتخاب ها تکلیف شان روشن است؛ در این جشنواره به داوران جزوه ای می دهند که رویکرد جشنواره در آن مشخص شده است و داوران باید بر اساس رویکرد آثار را انتخاب کنند و خارج از آن چارچوب نمی توانند قدم برداند.

این منتقد پیشکسوت سینما متذکر شد: اما در جشنواره فیلم فجر بلاتکلیفی رایج است؛ بارها دیده شده دبیران جشنواره هر کسی را برای حضور در هیأت هیا انتخاب و داوری دعوت می کنند. این کار بسیار نادرست است!

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه دبیر جدید جشنواره اهل وسط خوابی نیست و تکلیف جشنواره را روشن خواهد کرد. او سال ها در سینما مسیر یکدست و مشخصی را طی کرده و در همین تهیه برنامه «هفت» ثابت کرده از فیلم های گیشه ای و وطن فروش استقبال نمی کند.

فهیم در پایان این گفتگو افزود: در هر صورت جشنواره نباید جایی برای جولان دادن تکنوکرات ها باشد. جشنواره نباید خنثی باشد. مدیران سازمان سینمایی و دست اندرکاران برگزاری جشنواره باید الگویی در نظر بگیرند تا این سینمای مرده احیاء شود. همچنین ثبات دبیر مهم است و امیدواریم دبیر ثابت بماند تا این جشنواره بتواند با یک رویکرد مشخص طی سال های آتی به پیشرفت قابل قبولی برسد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.