چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶

لزوم همسویی با گفتمان انقلاب اسلامی در چهل سالگی جشنواره فجر/۵

فرنو: مسئولان سینمایی باید بررسی کنند سینمای ایران چقدر آماده ظهور منجی عالم بشریت است؟/ در چهل سالگی جشنواره فجر باید به آثار متعالی و اندیشه ورز توجه ویژه شود

دکتر بهروز فرنو

سینماپرس: دکتر بهروز فرنو استاد فلسفه و کارشناس فرهنگی در خصوص لزوم همسویی با گفتمان انقلاب اسلامی در چهل سالگی فجر انقلاب گفت: اینک پس از گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و در حالی که مهمترین رویداد سینمایی کشور به سن ۴۰ سالگی که سن تکامل و بالندگی محسوب می شود رسیده، مسئولان سینمایی باید بررسی کنند سینمای ایران چقدر آماده ظهور منجی عالم بشریت است؟ باید به این پرسش پاسخ داده شود که این سینما تا چه میزان بر اساس مبانی و تئوری های انقلاب اسلامی حرکت کرده و جایگاه انقلاب اسلامی در سینمای امروز کشور کجاست؟

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ای کاش به بهانه چهل سالگی جشنواره فجر مسئولان سینمای کشور و دست اندرکاران برگزاری جشنواره با برگزاری سمینارها، میزگردها و نشست هایی تخصصی سیر سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی را مورد بررسی و کنکاش قرار دهند. ما باید امروز متوجه شویم که جایگاه سینمای ایران در عرصه جهانی کجاست و مهمتر اینکه به این پرسش پاسخ دهیم که سینمای ایران چه گامی در راستای ترویج اهداف انقلابی برداشته است.

فرنو متذکر شد: قطعاً در چهل سالگی جشنواره فجر باید به آثار متعالی و اندیشه ورز توجه ویژه شود؛ ما باید در جمهوری اسلامی ایران در پی سینمای متعالی باشیم. بگذارید بنده با یک مثال منظورم را واضح تر بیان کنم؛ برخی آثار سینمایی ما هست که ضمن آنکه سعی می کنند گوشه ای از وقایع انقلاب و دفاع مقدس را بازسازی کنند توجه شان به سمت بعد معنوی این وقایع می رود مانند آثار شهید آوینی؛ ما امروز در سینمای ایران پرداخت به این بعد معنوی را نیاز داریم.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه در هنر و سینمای مضامینی هست که در ظاهر معناگرا هستند اما تعالی ندارند اظهار داشت: ما باید به دنبال آثار متعالی باشیم و به فیلمسازان اندیشمند بهای بیشتری بدهیم. بحث سیاست گذاری یک سوی ماجرا است اما در سوی دیگر خود تفکر و هنر است که باید راهش را در جامعه باز کند.

وی تأکید کرد: در سینماگران نسل جدید ما با فیلمسازانی مانند نرگس آبیار یا برخی آثار مهدویان روبرو هستیم که به عنوان نسل جدید سینما به بعد معنوی دقت ویژه ای دارند. خوب باید از فکر و اندیشه متعالی آن ها در راستای تقویت سینمای ارزشی و فرهیخته جمهوری اسلامی ایران حمایت شود.

فرنو خاطرنشان کرد: سینمای ایران برای رسیدن به دوران اوج و تعالی خود نیازمند آن است که طرحی نو دراندازد. ما باید با آگاهی، خرد و بینش سینما را به سمت پیشرفت سوق دهیم و این مهم محقق نمی شود مگر آنکه کارشناسان و مسئولان و صاحب نظران دغدغه مندانه دست در دست هم داده و مسیری هدایت شده و درست را برای برداشتن گام های هنرمندان بسازند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.