شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸

فقدان مضامین سالم در سینمای اجتماعی و کمدی/۶

کریمی: مدیران سینمایی برای جهت دهی و احیای سینمای کمدی باید جنبه های تنبیهی و بازدارنده را به کار گیرند/ نیاز به آثاری داریم که به دور از ابتذال مخاطب را بخندانند

عباس کریمی عباسی در نشست خبری فیلم سینمایی«تا آمدن احمد»

سینماپرس: عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی در خصوص فقدان مضامین سالم در سینمای اجتماعی و کمدی و بحران ابتذال و سیاهی در سینمای کشور گفت: مدیران سینمایی برای جهت دهی و احیای سینمای کمدی باید جنبه های تنبیهی و بازدارنده و همچنین بحث های تشویقی را به کار گیرند تا از این طریق سینمای کمدی بتواند شکلی سالم به خود بگیرد و خانواده هایی که سال ها است از سینما دور شده اند را برای بازگشت به سالن های سینما تشویق کند.

دبیر فرهنگی خبرگزاری قرآنی ایکنا در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران سینمایی باید حواس شان باشد که به چه آثاری مجوز می دهند. آن ها باید به این فکر کنند که مردم قرار است در سالن های سینما چه چیزی را ببینند؛ بی شک برای دور زدن بحران ابتذال در سینما ما نیازمند آن هستیم که یک الگوی درست به فیلمسازان مان بدهیم و به آن ها بگوییم باید با چه قواعدی مبادرت به ساخت آثارشان کنند.

وی با بیان اینکه امروزه در سینما نیاز به آثاری داریم که به دور از ابتذال مخاطب را بخندانند تصریح کرد: فیلمسازان و فیلمنامه نویسان کمدی و اجتماعی شاخص به دلایل متعدد سال های متمادی است که از سینما دور شده اند و جایی برای کار و فعالیت و حضور آن ها فراهم نیست؛ این اتفاق خود به خود منجر به ولنگاری و ابتذال در تولیدات سینمایی شده و ضروری است که مدیران سینمایی تدبیری عاجل برای بازگشت این دسته از سینماگران متعهد و کاربلد به سینما داشته باشند.

کریمی تأکید کرد: مدیران سینمایی باید به تمامی آثاری که از روی فیلم ها و سریال های کره ای، چینی، ترکی و... کپی کاری می شوند مجوز نداده و نگذارند چنین آثاری به تولید برسند. این اتفاقات جز سلب اعتماد مردم از سینما عایدی دیگری ندارد. این بسیار تلخ است که امروزه مردم برای ماهیت فیلم ها به سینما نمی روند و کسانی که به سینما می روند فقط هدف شان به نوعی وقت گذرانی است!

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران خاطرنشان کرد: بی تردید ما اگر فیلم های سینمای بدنه خوبی داشتیم که می توانست مردم را جذب کند آن ها به سمت آثار سخیف نمی رفتند. از این رو این اتفاق ضروری است که از فیلمنامه نویسان و کارگردانانی که در طول سال های فعالیت شان به سمت ابتذال نرفته اند حمایت اقتصادی کنیم و آن ها را تشویق به استمرار حضور در سینمای کشور نماییم.

وی یکی از اتفاقات خوبی که می تواند موجب تحولات مثبت در سینمای کمدی شود را راه اندازی جشنواره ای برای آثار کمدی و یا اهدای جایزه ویژه به آثار کمدی برشمرد و در این باره اظهار داشت: مسئولان می توانند سالانه بهترین فیلم، فیلمنامه نویس، بازیگر و... آثار کمدی را انتخاب کنند. این آثار باید تماماً از ابتذال دور باشند و اگر چنین شود خود به خود شاهد تحولات مثبتی در این گونه مهم سینمایی خواهیم بود.

کریمی در بخش دیگری از این گفتگو افزود: سینمای کمدی به دلیل ماهیت نشاط بخشش همواره طرفداران بیشتری داشته و دارد. از آنجا که سینما پدیده ای وارداتی محسوب می شود ما در دوران پیش از انقلاب از روی فیلم های کمدی انگلیسی و ایتالیایی کپی کاری می کردیم و آثارمان سرشار از صحنه های غیراخلاقی و شوخی های پیش پاافتاده بودند اما بعد از انقلاب که نظام فرهنگی کشور عوض شد، فیلمسازان خود را با شرایط روز تطبیق دادند و موارد غیراخلاقی از فیلم ها حذف شد و ما شاهد تولید فیلم هایی بودیم که بدون ابتذال می توانستند مردم را بخندانند.

وی در پایان این گفتگو افزود: اما در سال های اخیر رسانه های رقیب زیاد شدند. به عنوان مثال فضای مجازی سینماروها را از رفتن به سینما بر حذر داشت و از این رو فیلمسازان برای اینکه بتوانند مخاطبان بیشتری را جذب سالن ها کنند مبادرت به تولید فیلم هایی کردند که میزان ابتذال شان بیش از گذشته بود و همین اتفاق باعث شده تا ما روز به روز با ابتذال مفرط تر در سینمای کشور مواجه باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.