دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱

فقدان مضامین سالم در سینمای اجتماعی و کمدی/۱

مودبیان: سال ها است عطای سینما را به لقایش بخشیده ام/ برنامه ریزهای ناکارآمد حوزه فرهنگ کار سینما و تلویزیون را به پسرفت کشانده اند!

داریوش مودبیان

سینماپرس: داریوش مودبیان فیلمنامه نویس و کارگردان سینما در خصوص فقدان مضامین سالم در سینمای اجتماعی و کمدی و بحران ابتذال و سیاهی در سینمای کشور گفت: سال ها است عطای سینما را به لقایش بخشیده ام و حتی حاضر نیستم آثار را تماشا کنم اما با مطالعه و شنیدن اخبار روز سینما می دانم شاهد چه اتفاقاتی هستیم! به عقیده بنده اگر دغدغه ای از سمت متولیان وجود داشته باشد چرایی این تحول نیاز به بحث و بررسی دارد و باید برای رهایی از آن تدبیری اندیشه کرد.

کارگردان فیلم های سینمایی «رویای نیمه شب تابستان» و «سفر بخیر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده در دورانی که تدریس می کردم یا فیلم می ساختم و فیلمنامه می نوشتم خود را موظف می کردم که آثار سینمایی را ببینم، آن ها را تحلیل و بررسی کنم و از شرایط روز تولید در سینمای ایران با خبر باشم اما سال ها است که دوری خود خواسته از سینما باعث شده دیگر حتی پیگیر این قبیل اتفاقات هم نباشم.

وی ادامه داد: آنچه شما با دغدغه مندی در خصوص سینما بیان می کنید و عنوان ابتذال را به آن می دهید نه تنها در سینما که در آثار تلویزیونی هم قابل تحلیل و بررسی است. اگر ما وضعیت تولیدات کنونی را با تولیدات دهه های ۶۰ و ۷۰ قیاس کنیم متوجه می شویم اگر نگوییم پسرفت با چه دگرگونی عجیبی روبرو هستیم که باعث شده تا تماشاگر وطنی این قبیل آثار از دست برود.

مودبیان خاطرنشان کرد: برنامه ریزهای ناکارآمد حوزه فرهنگ کار سینما و تلویزیون را به پسرفت کشانده اند! بی شک حوزه فرهنگ و هنر نیازمند تحولات اساسی و مثبت است. آنچه شما به عنوان پرسش مطرح کردید خواست همه افراد بافرهنگ و دغدغه مند در جامعه است. همه می خواهند که تولیدات فرهنگی و هنری از نظر محتوایی و کیفی بهبود پیدا کنند.

این سینماگر با تأکید بر اینکه یکی از دلایل افول تولیدات در این سال ها فقدان هدایت گری جریان قوی و دغدغه مند بافرهنگ بوده اظهار داشت: اگر به تعبیر شما سینما امروزه همان راه فیلمفارسی های رژیم گذشته را می رود که برای اولین بار هوشنگ کاووسی از این اصطلاح برای نشان دادن فیلم هایی که صرفاً با رویکرد تجاری تولید می شوند استفاده کرد، به آن علت است که اداره این عرصه های حساس و مهم در دست کسانی بوده که چندان دغدغه ای نداشته اند.

وی یادآور شد: اگر همچنان آثاری مانند «پاییز صحرا»، «مش خیرالله صندوقچه اسرار»، تله تئاتر «باجناق ها» و... برای مردم جذابیت دارند و وقتی از شبکه های مختلف تلویزیون پخش می شوند با استقبال بالا مواجه می شوند باید تحقیق کرد، جستجو کرد و فهمید که چه چیز در آن ها باعث شده تا این آثار بتوانند مورد توجه قرار گیرند.

مودبیان در پایان این گفتگو افزود: گاهی اوقات سیاست گذاری ها و اعمال سلیقه برخی افراد نیز برای تحولات حوزه فرهنگ و هنر بسیار اثرگذار است. به عنوان مثال زمانی که بنده یکی از فیلم هایم را ساختم که شما امروزه از آن به عنوان یکی از آثار ماندگار کمدی سینمای ایران یاد می کنید، این فیلم به محاق رفت و من با بی مهری جدی بعد از تولید این اثر روبرو شدم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.