یکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷

نظارت؛ حلقه مفقوده سینمای ایران!

حفظ هنجارهای اجتماعی، امنیت ملی و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی تنها با نظارت ممکن است/ از لزوم برخورد با فیلمسازان سفارتی تا تأکید بر نمایش اصول اساسی در سینما!

امیری-دلدم-منتظری-اسحاقی-قرایی مقدم-اختری-اسماعیلی تبار-فیوضی-سلطانی-توکلی-نقدعلی-میرعلایی

سینماپرس: تعدادی از اهالی سینما، کارشناسان، متخصصان و صاحب نظران فرهنگی کشور در خصوص اهمیت نظارت جدی بر تولیدات سینمایی متذکر شدند: سال ها است به جز سیاه نمایی و نشان دادن تصویر زشت از نظام مقدس جمهوری اسلامی چیز دیگری را در آثار سینمایی ندیدیم؛ حضور مدیران میانی سازمان سینمایی که در تمامی دولت ها ثابت هستند باعث زدوبند، فساد و صدور مجوز برای فیلم های مسأله دار می شود و تمامی ارکان فرهنگ و هنر ملی و دینی از بین رفته و تولیدات سینما، تلویزیون و موسیقی جلوی فرهنگ منحط غرب کرنش کرده اند.

به گزارش سینماپرس بی شک در زمانه ای که به تعبیر مقام معظم رهبری «ولنگاری فرهنگی» در کشور بیداد می کند و سینمای ایران سرشار از فیلم های سخیف، پوچ و مبتذل که با نگاه های کاسبکارانه برخی تهیه کنندگان تولید می شوند شده است و از سوی دیگر سیاه نمایی به اسم سینمای اجتماعی در سینما بیداد کرده و برخی فیلمسازان ناآگاه و یا معاند را بر آن داشته که تصویری چرک و مشمئزکننده از کشور در آثارشان ارائه کرده و آب در آسیاب دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بریزند مبحث مهم نظارت جدی و دقیق در سینما امری ضروری به شمار می رود.

مـتأسفانه طی سال های اخیر از عنوان «نظارت» تنها یک واژه در سینمای ایران به جا مانده بود و در عمل هیچ نشانی از نظارت وجود نداشت و همین باعث تولید و پخش انبوه فیلم هایی شد که اصولاً هیچ قرابت و سنخیتی با مفاهیم و آرمان های انقلابی، سبک زندگی ایرانی-اسلامی و... نداشتند.

از آن جایی که در عصر حاضر فیلم های سینمایی نقشی بسیار فراتر از سرگرمی ایفا کرده و جایگاه مهمی در فرهنگ سازی، هدایت افکار عمومی و دیپلماسی دارند، دولت ها با توجه به ساختار حقوقی و هنجارهای موجود در جامعه خود انواع مختلفی از نظارت را بر این گونه تولیدات اعمال می کنند اما مدیران سینمایی ایران یا ناآگاهانه و یا مغرضانه از کنار این مسأله مهم عبور می کنند.

برای تولید یک اثر سینمایی، در تمامی مراحل از نگارش فیلمنامه تا زمان اکران باید نظارت سخت گیرانه و جدی وجود داشته باشد. حفظ هنجارهای اجتماعی، امنیت ملی و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی دستاوردهای ارزشمندی است که نظارت سخت گیرانه می تواند در پی داشته باشد. از سوی دیگر برخورد قهری با کسانی که در چارچوب های مشخص سینمای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حرکت نمی کنند نیز می تواند درس عبرتی برای سایرین باشد.

در همین رابطه ۱۲ تن از اهالی سینما، کارشناسان، متخصصان و صاحب نظران فرهنگی کشور آقایان: سلمان امیری، صالح دلدم، غلامرضا منتظری، علیرضا اسحاقی، دکتر امان الله قرایی مقدم، حسن اختری، دکتر مهدی اسماعیلی تبار، مهدی فیوضی، جهانبخش سلطانی، هوشنگ توکلی، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی نقدعلی و سیداحمد میرعلایی ضمن گفتگو با سینماپرس نظرات خود را در رابطه با چگونگی بهبود نظارت در حوزه فرهنگی و هنری کشور بالاخص سینما مطرح کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نق شده است.

سلمان امیری تهیه کننده سینما و تلویزیون و دبیر جشنواره فیلم وحدت در خصوص اهمیت نظارت جدی بر تولیدات سینمایی گفت: سال ها است به جز سیاه نمایی و نشان دادن تصویر زشت از نظام مقدس جمهوری اسلامی چیز دیگری را در آثار سینمایی ندیدیم و با مدیریت آقای خزاعی انتظار می رود این فضای ضدفرهنگی و مسموم مدیریت شده و سینما به سمتی حرکت کند که گفتمان انقلاب اسلامی در آن موج بزند و هیچ چیز جز دستاوردها، اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در آثار سینمایی دیده نشود. سینمای ما سال های متمادی است دست قشر خاصی افتاده که گویا هیچ اعتقادی به نظام مقدس مان ندارند؛ همواره دور هم جمع می شوند، برای یکدیگر جشن های مختلف ترتیب می دهند، فیلم های سیاه و تلخ می سازند، چشم به جشنواره های غربی دوخته اند و اتفاقاتی را رقم می زنند که هیچ سنخیت و قرابتی با فرهنگ ایرانی-اسلامی ندارد.

صالح دلدم کارگردان و فعال رسانه ای نیز در این باره اظهار داشت: حضور مدیران میانی سازمان سینمایی که در تمامی دولت ها ثابت هستند باعث زدوبند، فساد و صدور مجوز برای فیلم های مسأله دار می شود! اگر در سینمای ایران خزعبلاتی مانند «گشت ارشاد» ساخته و پخش می شوند به علت حضور این مدیران میانی است. همیشه مرسوم است در تمامی سیستم های اداری حتی بانک ها هر چند وقت یک بار مدیران را عوض می کنند تا فساد و زدوبند از بین برود اما در سازمان سینمایی این گونه نیست و سال ها شاهدیم که مدیران میانی بر کرسی های مختلف می نشینند و چنین فضاحت هایی را رقم می زنند. ینکه برخی فیلم های مسأله دار و مبتذل توسط سازمان سینمایی مجوز ساخت و نمایش می گیرند اما برخی فیلمنامه های خوب نمی توانند مجوز دریافت کنند یک تضاد و تناقض عجیبی است که منجر به تبعیض میان فیلمسازان و ولنگاری در تولیدات سینمایی شده است.

حفظ هنجارهای اجتماعی، امنیت ملی و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی تنها با نظارت ممکن است/ از لزوم برخورد با فیلمسازان سفارتی تا تأکید بر نمایش اصول اساسی در سینما!

دکتر مهدی اسماعیلی تبار روانشناس بالینی و کارشناس فرهنگی در گفتگو با سینماپرس گفت: امروزه ترور کلاسیک از بین رفته و ترورهای دسته جمعی توسط فضای مجازی، نرم افزاری و داستانی انجام می شوند؛ دشمنان هر ملت و حکومتی با رسوخ به حوزه فرهنگ و هنر آن کشور، اهداف خود را دنبال می کنند و اگر نظارت جدی، سخت گیرانه و آگاهانه وجود نداشته باشد، دشمن پیروز اصلی میدان می شود! متأسفانه اگر امروز ما شاهد ابتذال و سیاهی در سینمای کشورمان هستیم به دلیل عدم نظارت جدی بر تولید محصولات آن است و از این رو باید با جدیت مبحث مهم نظارت را با تشکیل اتاق فکرهایی متشکل از کارشناسان دغدغه مند و صاحب نام جدی تر دنبال کنیم. ما نباید فراموش کنیم که نظارت خانه اولش همان تربیت نفس است. ما نباید از تربیت نفس و تزکیه نفس غافل شویم. شاید به همین علت است که بنده بعد از ۳۰ سال درس خواندن مجدداً روزهای سه شنبه کتاب «تربیت نفس» علامه حسن زاده را مطالعه می کنم. بی تردید وقتی عوامل سینما به ویژه عوامل اصلی سینما نظیر فیلمنامه نویسان، تهیه کنندگان و کارگردانان تربیت نفس نداشته باشند، وقتی خانواده نداشته باشند و تنها به پول و مطرح شدن بیندیشند ما با پدیده ولنگاری فرهنگی، ابتذال و بی هویتی مفرط در آثار سینمایی روبرو می شویم.

حفظ هنجارهای اجتماعی، امنیت ملی و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی تنها با نظارت ممکن است/ از لزوم برخورد با فیلمسازان سفارتی تا تأکید بر نمایش اصول اساسی در سینما!

غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت نظارت جدی بر تولیدات سینمایی گفت: اصل نظارت برای پرهیز از ابتذال مفرط، ضرورتی اجتناب ناپذیر است چرا که معمولاً یکی از مهمترین مولفه های ارتقای سطح کیفی هر تولید و محصولی نظارت است؛ ما اگر بعد نظارت را ضعیف بشماریم تصویر شفافی از کیفیت محصول نهایی نخواهیم داشت و همین مسأله می تواند آسب های فرهنگی، اجتماعی، روحی و روانی بی شماری را برای عموم مردم به همراه داشته باشد؛ ما نباید فراموش کنیم که هنر-صنعتی مثل سینما هم می تواند در زمینه رشد و تعالی نقش آفرین باشد و هم اگر از آن مراقبت نشود می تواند زمینه سقوط و انحراف و انحطاط جامعه را فراهم کند. سازمان سینمایی نباید اجازه دهد تا با تولید آثار مبتذل جامعه دچار مسمومیت فرهنگی شود چرا که مسمویت فرهنگی بسیار خطرناک است چرا که به تدریج رخنه و نفوذ آشکار می شود. اگر محصول فرهنگی بدون نظارت و یا با اغماض تولید شود می تواند منجر به آلودگی گردد و این برای جامعه بسیار تلخ و ناگوار است.

علیرضا اسحاقی بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این باره اظهار داشت: متأسفانه با وجود حلقه های نظارتی متعدد خروجی مطلوبی را در سینما و تلویزیون شاهد نیستیم این اتفاق شاید به آن دلیل است که نظارت در درون مخیله و تفکرات انسان های فرهنگی شکل نگرفته است! این حرف شاید کاملاً آرمانی به نظر برسد اما ما برای تولیدات ارزشمند نیازمند آن هستیم که نظارت را در مغز و تفکرات هنرمندان جا بیندازیم. ما باید بتوانیم روی تفکرات تولیدکنندگان آثار هنری نظارت کنیم و اگر این اتفاق رخ دهد آن وقت خود به خود تولیدات از ابتذال دور خواهند شد. ما اگر هنرمندان را درست تربیت کنیم آن وقت می توانیم شاهد تغییرات مثبت در تمامی عرصه های فرهنگی و هنری باشیم. ما باید بدانیم نظارت خالی و تشریفاتی هیچ وقت کارگشا نخواهد بود چرا که برخی عناصر قائل به ذات نظارت نیستند و عرصه فرهنگ و هنر را با مشکل مواجه می کنند.

حفظ هنجارهای اجتماعی، امنیت ملی و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی تنها با نظارت ممکن است/ از لزوم برخورد با فیلمسازان سفارتی تا تأکید بر نمایش اصول اساسی در سینما!

دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در این راستا به سینماپرس گفت: تمامی ارکان فرهنگ و هنر ملی و دینی از بین رفته و تولیدات سینما، تلویزیون و موسیقی جلوی فرهنگ منحط غرب کرنش کرده اند؛ این اتفاق از زمانی رخ داد که ما پرداختن به قهرمانان بزرگ ملی مان را فراموش کردیم و به خواسته جشنواره های غربی فیلم های سیاه و ضد ایرانی تولید کردیم؛ این پدیده از زمانی شروع شد که خوانندگان سنتی موسیقی اصیل مان را کنار گذاشتیم و به امثال تتلو ها اجازه دادیم که به عنوان نماینده موسیقی کشور فعالیت کنند! همه این ها نشان می دهد هیچ گاه هیچ نظارت درستی در عرصه فرهنگی و هنری کشور وجود نداشته که اگر داشت ما با این پدیده های شوم روبرو نمی شدیم! ما امروزه در کشورمان با پدیده ای فراتر از ولنگاری فرهنگی روبرو هستیم. حوزه فرهنگ و هنر سال های متمادی است که به حال خود رها شده؛ از نظارت بر تولیدات فرهنگی تنها یک عنوان باقی مانده و یک سری شوراهای تشریفاتی که هیچ کاری انجام نمی دهند. ما نه نظارت جدی بر نحوه تولید کالاهای فرهنگی داخل کشور داریم و نه هیچ تدبیری برای هجوم تولیدات خارجی کرده ایم. ما اجازه دادیم نسل جوان کشورمان به فضای وسیع رسانه ای بین المللی دسترسی داشته باشد و این در حالی بوده که باید یک دیوار و حائلی ایجاد می کردیم تا یک بازدارندگی جدی برای دسترسی جوانان به وجود می آمد. ما باید با مدیا و تولیدات فرهنگی غربی که می خواهند جوان ایرانی را به بیراهه بکشند مقابله کنیم.

حفظ هنجارهای اجتماعی، امنیت ملی و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی تنها با نظارت ممکن است/ از لزوم برخورد با فیلمسازان سفارتی تا تأکید بر نمایش اصول اساسی در سینما!

حسن اختری دبیرکل سابق انجمن روزنامه نگاران مسلمان در خصوص اهمیت نظارت جدی بر تولیدات سینمایی گفت: بنده صراحتاً عرض می کنم که مهمترین و بزرگترین معضل کشور ما فقدان نظارت در تمامی بخش های فرهنگی، هنری، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... است و برخورد تعارفی نهادهای نظارتی باعث ایجاد تشتت و بلبشو در کلیه حوزه ها شده است. اصل نظارت در همه دنیا وجود دارد اما متأسفانه ما در کشورمان همواره تنها شاهد شنیدن عنوان نظارت هستیم و در عمل نظارتی وجود ندارد. بی تردید برای حکمرانی خوب هر دولت و حکومتی نظارت یکی از اصول لازم و اساسی است اما در کشور ما به این اصل اساسی هیچ بهایی داده نمی شود.

حفظ هنجارهای اجتماعی، امنیت ملی و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی تنها با نظارت ممکن است/ از لزوم برخورد با فیلمسازان سفارتی تا تأکید بر نمایش اصول اساسی در سینما!

مهدی فیوضی کارگردان سینما در این باره اظهار داشت: تمامی آثار سینمایی باید در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و منویات رهبر معظم انقلاب تولید شوند و برای دستیابی به این هدف والا و مهم نیاز است که نهادهای نظارتی از ابتدای ارائه طرح ها و فیلمنامه ها تا زمان تولید و پس از تولید پروژه ها را با دقت مورد کنکاش و بررسی قرار دهند تا زین پس شاهد تولید فیلم هایی باشیم که در راستای تقویت ارزش ها است نه در جهت ترویج ضد ارزش ها! اگر ما امروزه به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی دچار ولنگاری فرهنگی در حوزه های مختلف هنری از جمله سینما شده ایم به دلیل فقدان نظارت جامع و کافی است از این رو تمامی مدیران و مسئولان نهادهای فرهنگی و هنری ملزم و موظف هستند با نظارت موشکافانه و دقیق مانع از پیشرفت ولنگاری فرهنگی در کشور شوند. آنچه به اسم سینمای مستقل شناخته می شود سینمای سفارتی و وابسته به بیگانگان است! برخی فیلمسازان در بعضی اوقات روی موضوعاتی کار می کنند که هدایت شده بیگانگان است. آن ها از غرب و سفارتخانه های خاص هدایت می شوند و حتی پول تولید اثرشان هم بیگانگان تأمین می کنند اما اسم سینمای شان را سینمای مستقل گذاشته اند در صورتی که سینمای شان رسماً وابسته و برده غربی ها است!

حفظ هنجارهای اجتماعی، امنیت ملی و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی تنها با نظارت ممکن است/ از لزوم برخورد با فیلمسازان سفارتی تا تأکید بر نمایش اصول اساسی در سینما!

جهانبخش سلطانی بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص اهمیت نظارت جدی بر تولیدات سینمایی گفت: مدیران سینمایی نباید به آثار مبتذل اجازه نمایش دهند چرا که این فیلم ها علاوه بر ایجاد آسیب های روحی، روانی و اجتماعی باعث می شوند ضربات جبران ناپذیری بر پیکره نحیف فرهنگ و هنر ایران اسلامی بخورد، ضرباتی که دیگر قابل جبران نیست و باعث از بین رفتن فرهنگ و هویت ملی می شود. سینمای ایران اسلامی باید سینمای ارزش ها باشد، باید سینمای اخلاقیات باشد، باید جایگاهی برای انسان سازی باشد و این مهم مقدور نمی شود مگر با همت عالی یکایک سیاستگذاران و مدیران فرهنگی و سینمایی که دیگر با دیده اغماض به فیلم های مبتذل و غرض ورزانه نگاه نکنند و اجازه ندهند این نوع آثار روح و روان مردم را مخدوش نمایند.

حفظ هنجارهای اجتماعی، امنیت ملی و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی تنها با نظارت ممکن است/ از لزوم برخورد با فیلمسازان سفارتی تا تأکید بر نمایش اصول اساسی در سینما!

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: دستگاه های نظارتی باید دیدگاه های خود در مورد تولیدات سینمایی را علنی کنند تا همه فیلمسازان در یک خط مشخص مبادرت به تولید نمایند. اگر همه فیلمسازان آگاه باشند که در چه مسیری می توانند فیلم بسازند قطعاً از آن مسیر منحرف نخواهند شد و اگر به عمد منحرف شوند نیز خودشان باید پاسخگوی بودجه هدرشده فیلم های شان و زمانی که برای تولید صرف کرده اند باشند چرا که مدیران سینمایی قبلاً به آن ها هشدار داده اند که تنها در چه زمینه ای می توانند فیلم تولید کنند. اگر امروزه ما با ولنگاری مفرط در سینمای کشور روبرو هستیم به دلیل آن است که سیاستگذاری مشخص، دیدگاه منظم و اصولی در رابطه با نحوه تولید فیلم در سینمای کشور تعریف نشده و ما بعد از بیش از ۴۰ سالی که از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد هنوز نتوانسته ایم به تراز فرهنگی اصولی در سینمای کشور برسیم.

حفظ هنجارهای اجتماعی، امنیت ملی و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی تنها با نظارت ممکن است/ از لزوم برخورد با فیلمسازان سفارتی تا تأکید بر نمایش اصول اساسی در سینما!

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی نقدعلی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت نظارت جدی بر تولیدات سینمایی گفت: سینما باید نمایشگر اصول اساسی دین و خواسته های مقام معظم رهبری باشد؛ خوشبختانه ما در طول سال های پس از انقلاب آثار فاخر سینمای در حوزه های دفاع مقدس، مقاومت اسلامی، ارزش های والای انسانی و... داشته ایم که نمونه این آثار باید در دولت سیزدهم تقویت شوند و جای آثار مبتذل را بگیرند. دستگاه های نظارتی باید با حساسیت و هوشیاری هنرهفتم را از ابتذال تهی کنند؛ دولت آقای رئیسی که با شعار تحول و عدالت محوری و خدمت به محرومین آمده باید با نظارت بیشتر در تمامی ارکان فرهنگی و هنری به ویژه سینما، هنر را به سمت ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی، تبلیغ ارزش های دینی و انسانی و امثالهم سوق دهد.

حفظ هنجارهای اجتماعی، امنیت ملی و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی تنها با نظارت ممکن است/ از لزوم برخورد با فیلمسازان سفارتی تا تأکید بر نمایش اصول اساسی در سینما!

سیداحمد میرعلایی مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی در این باره گفت: مشکلات حوزه فرهنگ فقط با گفتمان و هم اندیشی برطرف می شود؛ یکی از معضلات اساسی ما این است که واژه و مفهوم نظارت به ویژه نظارت در حوزه فرهنگ و هنر درست تعریف نشده و هیچ ساز و کاری فراهم نشده تا حدود نظارتی در این حوزه مشخص باشند و تمامی دست اندرکاران این حوزه باید بدانند با زور و خط و نشان کشیدن برای دیگران نمی توانند حوزه فرهنگ را اداره کنند! بی تردید تا زمانی که ریشه های فرهنگی در کشور درست نشود نمی توان حوزه فرهنگ و هنر را به درستی جلو برد. نظارت سلیقه ای در حوزه فرهنگ و هنر هیچ کارآیی ندارد و حتی نتیجه معکوس هم می دهد چرا که باعث می شود اعتماد مردم بیش از پیش نابود شود از این رو نیاز است مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی مشکلات این حوزه را به صورت ریشه ای و اساسی برطرف نمایند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.