یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱

نظارت؛ حلقه مفقوده سینمای ایران/۲

دلدم: حضور مدیران میانی سازمان سینمایی که در تمامی دولت ها ثابت هستند باعث زدوبند، فساد و صدور مجوز برای فیلم های مسأله دار می شود/ دولت جدید باید نظارت را سفت و سخت کند!

صالح دلدم

سینماپرس: صالح دلدم کارگردان و فعال رسانه ای در خصوص اهمیت نظارت جدی بر تولیدات سینمایی گفت: حضور مدیران میانی سازمان سینمایی که در تمامی دولت ها ثابت هستند باعث زدوبند، فساد و صدور مجوز برای فیلم های مسأله دار می شود! اگر در سینمای ایران خزعبلاتی مانند «گشت ارشاد» ساخته و پخش می شوند به علت حضور این مدیران میانی است. همیشه مرسوم است در تمامی سیستم های اداری حتی بانک ها هر چند وقت یک بار مدیران را عوض می کنند تا فساد و زدوبند از بین برود اما در سازمان سینمایی این گونه نیست و سال ها شاهدیم که مدیران میانی بر کرسی های مختلف می نشینند و چنین فضاحت هایی را رقم می زنند.

این فعال رسانه ای در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اینکه برخی فیلم های مسأله دار و مبتذل توسط سازمان سینمایی مجوز ساخت و نمایش می گیرند اما برخی فیلمنامه های خوب نمی توانند مجوز دریافت کنند یک تضاد و تناقض عجیبی است که منجر به تبعیض میان فیلمسازان و ولنگاری در تولیدات سینمایی شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه وضعیت به گونه ای است که مدیران میانی بر اساس نام افراد مبادرت به صدور مجوز برای فیلم ها می کنند و روی فیلمنامه و محتوا مجوز ساخت نمی دهند. مدیران میانی رسماً دست در دست باندهای سینمایی دارند، همان باندهایی که فروش بالای یک فیلم را جزو موفقیت های فیلم های شان محسوب می کنند در صورتی که لزوماً هر فیلم پرفروشی خوب نیست!

دلدم خاطرنشان کرد: مدت مدیدی است که در سینمای ایران منافع جمعی فاقد هرگونه وجاهت و جایگاهی شده و تنها منافع برخی نورچشمی های مدیران میانی در نظر گرفته می شود. این نورچشمی ها کسانی هستند که هر فیلمنامه سخیفی را به راحتی می سازند و حتی خارج از نوبت مجوز ساخت و نوبت اکران می گیرند!

این سینماگر سپس با اشاره به کاهش میزان مخاطبان سینمای ایران تصریح کرد: اگر امروزه می بینیم مخاطبان بسیار اندکی از فیلم ها استقبال می کنند و اکثریت قریب به اتفاق مردم با سینما قهر کرده اند به دلیل آن است که همین فیلمسازان کاسبکار اعتماد مردم را سلب کرده اند به نحوی که حتی اگر فیلم خوبی هم ساخته شود دیگر مردم رغبتی برای رفتن به سینما ندارند چرا که بر این باورند که آن فیلم هم مانند قاطبه فیلم های سینمای ایران سخیف و بی مایه است.

کارگردان فیلم های «کباب غاز» و «منشی خصوصی من» تأکید کرد: برای برون رفت از این اوضاع اسفبار دولت جدید باید نظارت را سفت و سخت کند و اجازه تبعیض قائل شدن میان سینماگران را ندهد. مدیران میانی که در تمامی دولت ها حضور دارند باید با جدیت و قاطعیت از پست های شان برکنار شوند چرا که حضور این مدیران است که باعث ایجاد نارضایتی در سینما شده و می شود.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: یکی دیگر از مشکلات عمده سینمای ایران حضور تهیه کنندگان بی سواد است این در حالی است که تهیه کننده در سینمای جهان جزو باسوادترین افراد است اما در سینمای ایران برخی تهیه کنندگان علیرغم اینکه تحصیلات آکادمیک سینما ندارند حتی نتوانسته اند دیپلم خود را بگیرند! یک تهیه کننده خوب کسی است که شناخت کافی از سینما داشته باشد و تنها در این صورت است که می توانیم امید به بهبود شرایط سینمای کشور داشته باشیم. حضور تهیه کنندگان بی سواد و کاسبکار باعث شده تا با زدوبند فیلم های شان را از فیلترهای نظارتی عبور دهند و همین باعث می شود تا همان آش و کاسه قبلی را در سینمای کشور شاهد باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.