سه‌شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰

نظارت؛ حلقه مفقوده سینمای ایران/۱۲

میرعلایی: مشکلات حوزه فرهنگ فقط با گفتگو و هم اندیشی برطرف می شود/ مسئولان توصیه های دلسوزانه رهبر فرزانه انقلاب را درک و عمل کنند نه اینکه از آن ها به عنوان شعار استفاده نمایند

احمد میرعلایی

سینماپرس: سیداحمد میرعلایی گفت: مشکلات حوزه فرهنگ فقط با گفتگو و هم اندیشی برطرف می شود؛ یکی از معضلات اساسی ما این است که واژه و مفهوم نظارت به ویژه نظارت در حوزه فرهنگ و هنر درست تعریف نشده و هیچ ساز و کاری فراهم نشده تا حدود نظارتی در این حوزه مشخص باشند و تمامی دست اندرکاران این حوزه باید بدانند با زور و خط و نشان کشیدن برای دیگران نمی توانند حوزه فرهنگ را اداره کنند!

این تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده بارها عرض کرده ام که نهادهایی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و... به روز نشده اند و هیچ تدبیری برای اینکه ساز و کار فرهنگ در کشور چگونه باید باشد نکرده اند. اصلاً روی مقوله فرهنگ در کشور ما کارشناسی صورت نگرفته و بحث و گفتگویی در این زمینه نشده است.

وی ادامه داد: بی شک این نیاز است که تمامی مدیران فرهنگی و هنری با هنرمندان فعال در عرصه های فرهنگ و هنر گرد هم جمع شوند و با یکدیگر بحث و تبدل نظر کنند. در سینما باید همه سینماگران حضور داشته باشند تا بتوانند به یک چارچوب مشخص دست پیدا کرد. هم سینماگری که فیلم بد ساخته هم سینماگری که فیلم خوب ساخته باید در کنار هم بتوانند دیدگاه های خود را بیان کنند. اگر این اتفاقات از منظر کارشناسانه رخ بدهد آن وقت مسئولان ارشد حوزه فرهنگ و هنر می توانند به این نتیجه برسند که کشور در حال حاضر به چه نوع کاری نیاز دارد و آیا اصلاً ما متولی فرهنگی می خواهیم یا اینکه اهالی فرهنگ و هنر خودشان می توانند این حوزه را اداره کنند؟

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: کارشناسان و مدیران فرهنگی باید واژه فرهنگ را بازتعریف کنند. بنده باز هم عرض می کنم مشکل حوزه فرهنگ تنها با گفتمان برطرف می شود. اصلاً کتاب آسمانی و مقدس ما مسلمانان در راستای بیان است. قرآن باید خوانده و سپس به دستوراتش عمل شود. اگر مخرج حروف درست نباشد قرآن درست ادا نمی شود؛ پس کسی که می خواهد قرآن بخواند اول باید یاد بگیرد که مخرج حروف را درست ادا کند و سپس به آن عمل کند.

مدیرعامل موسسه سینمایی «ماهد فیلم» خاطرنشان کرد: متأسفانه وضعیت فرهنگ و هنر در کشور ما آنقدر نابسامان شده که از بد حادثه همه خود را فرهنگی می دانند و به خودشان اجازه می دهند در رابطه با حوزه فرهنگ و هنر اظهارنظر کنند. اصلاً این بدل به یک پرستیژ شده که همه بیایند و آگاهانه و غیرآگاهانه در مورد همه کارهای فرهنگی و هنری نظر بدهند. من نمی دانم چطور می شود کسی که هیچ تخصصی در حوزه موسیقی، فیلم و... ندارد بیاید و راجع به یک فیلم اظهار نظر کند؟ یک نفر هم نیست از این افراد سوأل کند شما در عمرتان چند فیلم دیده اید که مثلاً می گویید فلان فیلم بهترین است یا بدترین؟ چرا شما خط غلط می دهید؟

تهیه کننده فیلم سینمایی «شب واقعه» تصریح کرد: بحث اصلی این است که فرهنگ جایگاه خود را از دست داده چرا که مسئولان فرهنگی درست در جای خودشان قرار نگرفته اند و کم کاری می کنند. حوزه فرهنگ رسماً جایی شده که کسانی که در آن مسئول هستند فکر می کنند به زنگ تفریح آمده اند!

وی در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: رهبر معظم انقلاب اسلامی سال های متمادی است که در مورد تهاجم فرهنگی بیگانگان سخن ها گفته اند و همه ما می دانیم دشمنان نظام ما مترصد فرصتی هستند تا بر علیه فرهنگ و هنر کشورمان قیام کنند اما دست روی دست گذاشته ایم و تنها ناظر این اتفاقات هستیم.

میرعلایی متذکر شد: آیا عملکرد نهادهای فرهنگی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و... درست است؟ چرا ما در کشورمان با افرادی روبرو هستیم که می گویند مرگ بر آمریکا اما فرزندان شان در آمریکا زندگی می کنند؟ اصلاً ما چه کار کردیم که بچه های مان مهاجرت می کنند؟ خروجی این همه دستگاه های عریض و طویل نهادهای فرهنگی چه چیزی بوده؟

این سینماگر سپس با بیان اینکه مسئولان توصیه های دلسوزانه رهبر فرزانه انقلاب را درک و عمل کنند نه اینکه از آن ها به عنوان شعار استفاده نمایند گفت: حضرت آقا یکی از بزرگانی هستند که دغدغه فرهنگ و هنر را دارند و بارها و بارها در رابطه با معضلات فرهنگی کشور بحث های جدی مطرح کرده اند. کمترین انتظاری که از مسئولان می رود آن است که فرمایش های ایشان را به عنوان شعار استفاده نکنند؛ اگر آن ها سرباز راستین رهبری هستند بیایند و فرمایشات ایشان را تحلیل و موشکافی کرده و نقاط ضعف و قوت آن حوزه را بررسی کنند و سپس وارد میدان شده و برای بهبود آن حوزه عمل کنند.

وی در پایان این گفتگو افزود: بی تردید تا زمانی که ریشه های فرهنگی در کشور درست نشود نمی توان حوزه فرهنگ و هنر را به درستی جلو برد. نظارت سلیقه ای در حوزه فرهنگ و هنر هیچ کارآیی ندارد و حتی نتیجه معکوس هم می دهد چرا که باعث می شود اعتماد مردم بیش از پیش نابود شود از این رو نیاز است مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی مشکلات این حوزه را به صورت ریشه ای و اساسی برطرف نمایند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.