یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴

نظارت؛ حلقه مفقوده سینمای ایران/۸

اسحاقی: با وجود حلقه های نظارتی متعدد خروجی مطلوبی را در سینما و تلویزیون شاهد نیستیم/ باید با نظارت مانع دور زدن برخی هنرمندان برای تغییر فیلمنامه ها شد!

علیرضا اسحاقی

سینماپرس: علیرضا اسحاقی بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص اهمیت نظارت جدی بر تولیدات سینمایی گفت: متأسفانه با وجود حلقه های نظارتی متعدد خروجی مطلوبی را در سینما و تلویزیون شاهد نیستیم این اتفاق شاید به آن دلیل است که نظارت در درون مخیله و تفکرات انسان های فرهنگی شکل نگرفته است! این حرف شاید کاملاً آرمانی به نظر برسد اما ما برای تولیدات ارزشمند نیازمند آن هستیم که نظارت را در مغز و تفکرات هنرمندان جا بیندازیم.

بازیگر فیلم های سینمایی «گاهی به آسمان نگاه کن» و «حماسه دره شیلر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هر فرآیندی که بتواند مانع ابتذال در عرصه فرهنگ و هنر شود ضرورت دارد. مبحث مهم نظارت هیچ گاه نباید جنبه تشریفاتی به خود بگیرد چرا که کارآیی لازم را نخواهد داشت.

وی ادامه داد: ما باید بتوانیم روی تفکرات تولیدکنندگان آثار هنری نظارت کنیم و اگر این اتفاق رخ دهد آن وقت خود به خود تولیدات از ابتذال دور خواهند شد. ما اگر هنرمندان را درست تربیت کنیم آن وقت می توانیم شاهد تغییرات مثبت در تمامی عرصه های فرهنگی و هنری باشیم. ما باید بدانیم نظارت خالی و تشریفاتی هیچ وقت کارگشا نخواهد بود چرا که برخی عناصر قائل به ذات نظارت نیستند و عرصه فرهنگ و هنر را با مشکل مواجه می کنند.

این سینماگر سپس با بیان اینکه باید با نظارت شدید مانع دور زدن برخی هنرمندان برای تغییر فیلمنامه ها شد تصریح کرد: مرحله تصویب فیلمنامه یکی از آن حلقه هایی است که باید نظارت جدی داشته باشد. برخی عناصر سینما را آچمز کرده اند و باعث شده اند نظارت روی متن به حاشیه برود و وجود خارجی نداشته باشد.

اسحاقی خاطرنشان کرد: بی شک برخی افراد برای دور زدن نظارت هزاران راه پیدا می کنند اما باید مقابل آن ها به صورت جدی ایستادگی کرد. کسانی که می خواهند نظارت در عرصه فرهنگ و هنر وجود نداشته باشد این واژه را هم ردیف با سانسور و ممیزی تعریف می کنند اما بی تردید این قیاس مع الفارق است.

وی در پایان این گفتگو افزود: ما باید با برنامه ریزی جدی و دغدغه مندی تمامی توان مان را به کار ببندیم تا هنرمندان فعال در عرصه های فرهنگی و هنری مختلف خودشان ناظر رفتار و اعمال و تفکرات و خروجی اثرشان باشند. هنرمند خودش باید به این درجه از آگاهی و درایت برسد که اثری سالم را به جامعه ارزانی کند نه اثری که می تواند مشکلات متعدد در جامعه ایجاد نماید.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.