سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲

سینماگران و انتقاد از خانه سینما/۴

رفیعی جم: توقع ما از آقای خزاعی این است که مدیرانی از خانه سینما را که طی سال های اخیر حق سینماگران را خوردند مورد بازخواست و موأخذه قرار دهند

اصغر رفیعی جم

سینماپرس: اصغر رفیعی جم مدیر فیلمبرداری و تهیه کننده پیشکسوت سینما با انتقاد شدید از عملکرد خانه سینما گفت: توقع ما از آقای خزاعی این است که یکایک مدیران خانه سینما را که طی سال های اخیر حق سینماگران را خوردند مورد بازخواست و موأخذه قرار دهند! اگر آقای خزاعی از همین ابتدای کارشان به عنوان رئیس سازمان سینمایی و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جلوی این افراد ایستادگی نکنند و روی اشتباهات آن ها سرپوش بگذارند دیگر تا انتهای دوره ریاست شان نمی توانند جلوی هر ناحقی را بگیرند و از این رو باید جسورانه و شجاعانه حقوق یکایک سینماگران را احقاق بکنند و بدانند که ما پشتیبان ایشان هستیم.

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «سگ کشی» و «یتیم خانه ایران» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در سال های اخیر بی عدالتی، بی انصافی و نابرابری در خانه سینما بیداد کرد؛ به عنوان مثال چند سال متوالی عیدی های میلیاردی که وزارت ارشاد به خانه سینما داد تا به صورت یکسان و عادلانه میان یکایک سینماگران تقسیم شود تنها به حدود ۱۰ درصد از اعضا داده شد و دست ۹۰ درصد از سینماگران خالی ماند.

وی ادامه داد: این اتفاقات دیگر نباید تکرار شود که دولت بیاید و یک پولی را به دست مدیران خانه سینما بدهد که آن ها ۹۰ درصدش را بخورند و بچاپند و بخش بسیار ناچیزی از آن را مانند صدقه میان برخی اهالی سینما تقسیم کنند.

رفیعی جم متذکر شد: زین پس باید سیاست های دولت این گونه باشد که به صورت چهره به چهره با یکایک اهالی سینما ارتباط بگیرند و اگر کمک نقدی و غیرنقدی می خواهند بکنند تک به تک از اعضا امضا بگیرند تا مطمئن شوند که برخی مدیران این کمک ها را چپاول نمی کنند.

این سینماگر سپس با تأکید بر اینکه کسانی که به عنوان مدیر و مسئول در رأس خانه سینما نشسته اند به هیچ عنوان نماینده سینماگران نیستند تصریح کرد: این ها کسانی هستند که با باندبازی تنها به رفقا و نزدیکان خود بها می دهند. همواره در هر دولتی خود را به دولتمردان می چسبانند تا برای خود و ایادی شان امکانات بگیرند. این ها کسانی هستند که با عملکرد ضد فرهنگی و ضد سینمایی شان کلاه بر سر یکایک اهالی سینما می گذارند و انتظار ما این است که در دولت سیزدهم جلوی عملکرد این افراد گرفته شود.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «غیرمنتظره» و «خانه عنکبوت» تأکید کرد: خوشبختانه آقای خزاعی از دل سینما آمده و در واقع همه مشکلات را می شناسد، امکان ندارد ایشان نسبت به وضعیت کنونی سینما آگاه نباشد. ایشان باید بدانند که در حال حاضر عده ای از سینماگران به دلیل زدوبندهای فراوان زندگی های لوکسی دارند و ۹۹ درصد سینماگران با سیلی صورت شان را سرخ نگه می دارند و این وظیفه ایشان است که تدبیری برای اجرای عدالت در سینما داشته باشند.

وی در پایان این گفتگو گفت: به خصوص انتظار ما از آقای خزاعی این است که نسبت به صنوف ضعیف تر که دستمزدهای کمتری می گیرند و میزان فشار کاری شان بسیار بیشتر از دیگران است توجه ویژه داشته باشند و تدبیری اتخاذ کنند تا با کمک های مستمر و ماهیانه دیگر هیچ یک از سینماگران برای تأمین حداقل های زندگی شان دغدغه خاطر نداشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.