سه‌شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶

سینماگران و انتقاد از خانه سینما/۱۱

سیفی: خانه سینما هیچ گاه مأمن و پناهنگاه سینماگران نبوده و بدل به محفلی برای عده ای شده که تنها به منافع خودشان می اندیشند/ جای مدیران دانا در سینما خالی است!

حجت الله سیفی

سینماپرس: حجت الله سیفی کارگردان سینما با انتقاد شدید از عملکرد خانه سینما گفت: خانه سینما هیچ گاه مأمن و پناهنگاه سینماگران نبوده و بدل به محفلی برای عده ای شده که تنها به منافع خودشان می اندیشند؛ مشکلات این نهاد درست مانند مشکلات سینما ریشه ای و بنیادین است و برای اصلاح آن باید یک بمب گذاشت و کل سینما را منفجر کرد و سپس با تفکر، تعهد و تعقل پایه های سینما و خانه سینما را از نو بنا گذاشت.

کارگردان فیلم های سینمایی «بچه های جسور» و «سهم من از زندگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: خانه سینما مدتی طولانی است که بدل به محفلی برای یک عده افراد خاص شده که دور هم جمع می شوند و فقط به نفع خودشان کار می کنند. این در حالی است که خانه سینما نهادی صنفی است و مسئولانش موظفند برای رفع مشکلات سینماگران کار و فعالیت کنند اما هرگز من نوعی به یاد ندارم که مشکلی را حل کرده باشند.

وی ادامه داد: هر قدمی در خانه سینما برداشته شده تنها برای منافع مدیرانش بوده و بس!؛ یکی از مهمترین مسائلی که خانه سینما می توانست به آن ورود کند مبحث مهم تأمین امنیت شغلی است که جلوی ورود بی رویه چهره های جدید به سینما گرفته شود اما چون کاسبی و منافع عده ای در خطر می افتد مبحث مهم تأمین امنیت شغلی هم مانند بسیاری مسائل دیگر روی زمین ماند.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه سینمای ایران با شرایطی که می بینیم هرگز قابل اصلاح نخواهد بود اظهار داشت: سینمای امروز ایران درست مانند رودخانه کارون شده که زمانی آب زلال داشت اما اینک فاضلاب در آن جریان دارد و دیگر نمی توان از آب آن استفاده کرد.

سیفی متذکر شد: جای مدیران دانا در سینما خالی است! این مدیران هستند که باید شرایط کار برای همه سینماگران را فراهم کنند و نگذارند تنها عده معدودی افراد در سینما کار کنند. رانت در سینما باید از بین برود. سینما امروز دقیقاً مانند حوزه اقتصاد شده که در آن دلال هایی وجود دارند و با دلال بازی های شان بلای جان مردم شده اند.

وی تصریح کرد: سینما باید ابزار ارزشی فرهنگ باشد، سینما باید به مثابه قلمی باشد که برای تبیین اندیشه ها و آرمان های ارزشی روی کاغذ می چرخد اما متأسفانه این چنین نیست چرا که آدم های دانا در سینما وجود ندارند و کسانی که به اسم مدیر و مسئول در سینما گرد هم آمده اند مدیر نیستند بلکه افرادی هستند که قرار است یک نهاد را اداره کنند؛ تعریف مدیر فرق دارد، مدیر کسی است که می تواند بحران را رفع کند اما این قبیل افراد تنها به وجود آورنده بحران هستند و بس!

کارگردان فیلم های سینمایی «به خاطر خواهرم» و «محکومین بهشت» در پایان این گفتگو افزود: سینما امروز بدل به بازارمکاره ای شده که تنها به ملیجک ها و ملیجک بازی ها در آن بها می دهند و همین باعث شده تا حتی نهادی مانند حوزه هنری راضی نشود فیلم مذهبی بنده را پخش کند و خانه سینما هم به عنوان نهادی صنفی هیچ حمایتی از بنده و امثال بنده نکرده و نمی کند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.