دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱

سینماگران و انتقاد از خانه سینما/۸

بزرگمهر: خانه سینما بر اثر بحران ناشی از سوءمدیریت دولت پیشین و نفوذ عناصر فرصت‌طلب، تبدیل به پیکری بی جان شده است

مهدی بزرگمهر

سینماپرس: مهدی بزرگمهر دبیر شورای مرکزی کانون آهنگسازان سینمای ایران با انتقاد شدید از عملکرد خانه سینما گفت: آنچه که خانه سینما را به این روز کشانده است، بی‌تفاوتی مسئولین پیشین نسبت به عملکرد افراد و بی‌قانونی آنان است. کانون آهنگسازان همیشه از اتحاد و همدلی هنرمندان در قالب نهادهای مدنی و تشکل‌های صنفی دفاع کرده و می‌کند اما متأسفانه مدتی است خانه سینما بر اثر بحران ناشی از سوءمدیریت دولت پیشین و نفوذ عناصر فرصت‌طلب، تبدیل به پیکری بی جان شده است که جز یأس و ناامیدی بهرۀ دیگری برای سینماگران باقی نگذاشته است.

آهنگساز فیلم های سینمایی «گزارش مریم» و «ماجراهای اینترنتی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده اطمینان دارم مشکلات موجود از نهادی مانند خانه سینما که قرار بوده هدفش پشتیبانی از رفاه و امنیت شغلی سینماگران باشد، نیست بلکه از وجود باندهایی است که همیشه در پی حذف مخالفان برای پیشبرد اهداف قدرتمندانه و منافع گروهی خود بوده و هستند.

وی تصریح کرد: نکته جالب توجه در اتحاد افرادی است که در سابق نقاب چپ‌ نما، راست‌ نما، اصلاح طلب و اصولگرا و... داشتند ولی امروز هر جا منافع ایجاد کند متحد حضور دارند و به نمایندگی از طرف سینماگران که خیلی دور از واقعیت است، فعالیت می‌کنند.

بزرگمهر سپس در پاسخ به این سوأل که آیا بهتر نیست خانه سینما برای همیشه تعطیل شود و اداره امور سینماگران به صندوق اعتباری هنرمندان واگذار شود اظهار داشت: مشکل همان است که ابتدا گفتم، حتماً خانه سینما خاصیتی دارد که آقایان دودستی به آن چسبیده‌اند و تحت هیچ شرایطی راضی به ترک آن نیستند. مطمئن باشید اگرهمۀ امور به صندوق اعتباری هنر واگذار شود، باز هم این افراد به آنجا نقل مکان کرده و همین بساطی که در خانه سینما داشتند، در آنجا پهن می‌کنند و دوباره چند صباحی دیگر مانند خانه سینما، صندوق اعتباری هنر نیز دچار بحران و فساد می‌شود.
این سینماگر ادامه داد: کمااینکه معتقدم در حال حاضر صندوق اعتباری هنردچارعدم شفافیت است و ما هیچ گونه اطلاعی از رده‌ بندی اعضای مان در آنجا نداریم و نمی‌دانیم به چه تعداد از اعضای مان کمک شده و یا نشده است تا بتوانیم پیگیری کنیم. ضمن‌اینکه از حساب هنرکارت بعضی ازاعضا به‌صورت غیرقانونی مبلغی برداشت شده و پیگیری‌های ما تاکنون نتیجه‌ای نداده است. توضیح دردسرهای هنرکارت هم بماند برای بعد!
وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه برگزاری مجامع خانه سینما هیچ ربطی به وزارت کار ندارد تصریح کرد: خیلی خیلی متأسفم که باید بگویم کسانی که از قانون و وزارت کار و دوران تعطیلی خانه سینما یاد می‌کنند، حداقل یک بار اساسنامۀ خانه سینما و یا مقررات وزارت کار را می‌خواندند، نتیجۀ این ندانم‌ها این‌طور بروز می‌کند که برای اظهارنظر از یکی دیگرمی پرسند و مطلبی را از رو می‌خوانند و می‌گویند: صنوفی که شناسه ندارند حق شرکت در مجمع عمومی ندارد و نماینده وزارت کار به‌عنوان ناظر حضور دارد. اما واقعیت چیست؟ واقعیت این است: «برگزاری مجمع‌عمومی خانه سینما و اصولاً هر موضوعی در ارتباط با خانه سینما ارتباطی با وزارت کار ندارد و هیچ نماینده‌ای در این مجمع نمی‌تواند حضور داشته باشد، دومین موضوع این است که خانه سینما ثبت شرکت‌ها است و طبق اساسنامه تحت نظر شورای فرهنگ عمومی فعالیت می‌کند.
بزرگمهر ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی نیز اعلام کرده شرط حضور صنوف درمجمع‌ عمومی خانه سینما داشتن شناسه نیست.» ملاحظه کنید که دخالت دیگران و یک کلاغ و چهل کلاغ شدن یک سخن چگونه هیأت مدیره را وارد یک زندگی نباتی می‌کند و ماهیت خود را از دست می‌دهد.
این سینماگر در پایان این گفتگو افزود: ما انتظار زیادی از جناب خزاعی نداریم، چراکه در این سال‌ها آنقدر مشکلات روی هم تلنبار شده که واقعاً از دست یک نفر به‌ تنهایی کاری ساخته نیست و نیاز به کمک و همراهی همۀ سینماگران دارد تا معجزه‌ایی رخ دهد. بیانیۀ کانون آهنگسازان را خدمت ایشان ارسال کردم تا بخوانند و این می‌تواند اولین همکاری ما برای بهبود اوضاع باشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.