یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱

شأنیت و ویژگی های ضروری اعضای شورای عالی سینما/۲

فهیم: شورای عالی سینما نباید جای کسانی باشد که در پی دستیابی به منافع شخصی هستند/ وزانت اعضای شورا مهم است

محمد تقی فهیم در نشست خبری فیلم «تمشک»در جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: محمدتقی فهیم منتقد سینما در خصوص شأنیت و ویژگی های ضروری اعضای شورای عالی سینما گفت: شورای عالی سینما نباید جای کسانی باشد که در پی دستیابی به منافع شخصی شان هستند؛ این شورا نباید مأمن و پناهگاهی برای بیکاران سینما باشد که با حضور درآن بخواهند کیسه ای برای خود بدوزند و فقط به فکر تأمین معاش و ارتزاق خود باشند! اگر اعضای این شورا وزانت‌شان در حدی نباشد که بتوانند در امور راهبردی و استراتژیک کلان صاحب نظر و صاحب صلاحیت باشند شورا فاقد ارزش می شود.

این کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اتفاقات خجسته ای مانند تغییر اعضای هیأت امنای بنیاد سینمایی فارابی، احیای شورای عالی سینما و ادغام بخش های ملی و جهانی جشنواره فیلم فجر نشان از آن دارد که آقای خزاعی در پی آن است که از هزینه های اضافی سینما کم کند و با به کارگیری مدیران اقتصادی بودجه هایی را به نفع گسترده تر شدن سینمای کشور تزریق کند.

وی ادامه داد: متأسفانه هیأت امنای پیشین بنیاد سینمایی هیچ نقش کلیدی و موثری در ریل گذاری سینما نداشتند. حضور آن ها تنها برایشان موقعیتی فراهم آورده بود که از جیب سینما بخورند و هیچ چیز به سینما اضافه نکنند اما آقای خزاعی با تدبیر و هوشمندی مثال زدنی اش جلوی این اتفاق را گرفت.

فهیم خاطرنشان کرد: اکنون نوبت آن رسیده تا با انتخاب افراد دارای صلاحیت برای حضور در شورای عالی سینما نیز شاهد چنین دستاوردهایی باشیم. از این رو نباید موقعیت ویژه ای در اختیار عده ای افراد خاص قرار بگیرد. باید افرادی جذب شورای عالی سینما شوند که بتوانند دردی از سینما درمان کرده و در راستای افزایش بودجه سینما گام بردارند.

این منتقد سینما سپس با بیان اینکه افرادی باید برای حضور در شورای عالی سینما انتخاب شوند که بتوانند با سطح درک و فهم شان به سینما کمک کنند تا چرخ سینما بهتر بچرخد اظهار داشت: اگر قرار باشد باز هم شورای عالی سینما را محل تشریفاتی قرار دهیم که در جلسات آن شخص رئیس جمهور شرکت می کند، هیچ اتفاقی برای سینما رخ نخواهد داد. از این رو باید افرادی در این شورا به کار گرفته شوند که بتوانند زیرساخت های سینما را اصلاح کرده و موجبات گسترش و رونق سینمای کشور را فراهم آورند.

وی سپس با تأکید بر اینکه شورای عالی سینما محلی برای غرزدن های معمول و رسیدگی به مسائل سطحی نیست تصریح کرد: کسانی که در این شورا حضور پیدا می کنند قرار نیست برای سینما نظریه پردازی کنند و مثلاً بگویند فلان فیلم خوب است یا فلان فیلم بد است! این شورا نباید جای طرح مسائلی سطحی مانند این باشد.

فهیم تأکید کرد: بحث ترویج باورها و اعتقادات دینی و انقلابی در سینما، داشتن نگاه ملی در تولیدات سینمایی و ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی در فیلم ها باید جزو مطالبی باشد که در این شورا بررسی می شود. بنده معتقدم اعضای این شورا همگی باید شناخت کافی از سینمای ایران و جهان داشته باشند تا بتوانند از فرصتی که در اختیارشان قرار داده شده به نفع اعتلای سینمای کشور بهره برداری کنند.

این کارشناس فرهنگی در پایان این گفتگو افزود: حضور رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور در شورای عالی سینما باید سینما را به سمتی ببرد که بتواند دستاوردهای مالی خوبی برایش داشته باشد. استفاده از تمام فرصت های موجود در کشور به نفع سینما از کنسلوگری ها و سفارت خانه ها گرفته تا مناطق آزاد و سایر وزارتخانه های دیگر برای حمایت از فرهنگ و هنر، بالاخص سینما از جمله کارهایی است که در این شورا می تواند انجام شود و بی تردید اگر چنین اتفاقی بیفتد ما شاهد تحولاتی شگرف در سینمای کشورمان خواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.