دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲

لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور/۹

فارسیجانی: فرهنگ و هنر کشور طی ۸ سال گذشته هدف جنگ نرم دشمنان قرار گرفت و قلع و قمع شد/ برای بازسازی حوزه فرهنگ نیاز به تشکیل شورای سیاست گذاری داریم

پرویز فارسیجانی در نشست تخصصی پژوهش در فیلمنامه نویسی سینمای انقلاب و دفاع مقدس

سینماپرس: دکتر پرویز فارسیجانی تهیه کننده سینما و تلویزیون و استاد دانشگاه در پی اولین دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با اعضای هیأت دولت سیزدهم و تأکید ایشان در خصوص لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور گفت: فرهنگ و هنر کشور طی ۸ سال گذشته هدف جنگ نرم دشمنان قرار گرفت و قلع و قمع شد؛ مسئولان با گسترده شدن فضای مجازی و اینترنت بسیار خنثی و ناتوان عمل کردند و از نخبگان انقلاب برای عملکرد جهادی کمک نگرفتند و در عوض کاری کردند تا افراد سطحی نگر و کم عمق با پشتیبانی سفارتخانه های غربی اداره حوزه فرهنگ و هنر کشور را در دست بگیرند و ما روز به روز بیشتر دچار پسرفت شویم.

پدیدآورنده کتاب «منشور سینما» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این چندمین بار است که مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ و هنر مباحثی را مطرح می کنند و به شدت از اوضاع اسفبار این حوزه ابراز نگرانی و تأسف دارند. متأسفانه علیرغم تأکیدات چندباره ایشان حوزه فرهنگ و هنر کشور پیشرفت خوبی نداشته که این اتفاق به دلیل عدم حضور نخبگان انقلابی در این حوزه است.

وی ادامه داد: متأسفانه همواره از اندیشه و تجربه نخبگان انقلابی کمتر در حوزه های فرهنگ و هنر استفاده می شود و این در حالی است که رهبری مکرراً تأکید داشته اند تا از این افراد برای اعتلای فرهنگ کشور بهره گیری شود.

این کارشناس فرهنگی یادآور شد: طی سال های گذشته حوزه فرهنگ و هنر خسارت های بسیار دید و ما شاهد هیچ اقدام جدی و سازنده ای از سوی مسئولان این حوزه نبودیم. بی توجهی به فرهنگ و هنر همواره لطمات جدی به ما زده به نحوی که ما نه تنها در حوزه فرهنگی و هنری که در نظام آموزشی مان نیز شاهد معضلات پی در پی هستیم.

فارسیجانی تصریح کرد: این بی توجهی مدیران و مسئولان به قشر نخبه، فرهیخته و انقلابی باعث شده تا افراد سطحی نگر و کم عمق در حوزه فرهنگ و هنر پیشتاز شوند و با توان مالی عجیبی که شاید بخشی از آن از خارج هم تأمین می شود فرهنگ و هنر ایرانی-اسلامی را به یغما ببرند و فرهنگ منحط غربی را جایگزین کنند. سفارش های سفارتی و اهدای جوایز جشنواره ها به برخی فیلم ها طی سال های اخیر ما را به شدت دچار پسرفت و عقبگرد کرد.

این تهیه کننده سینما و تلویزیون تأکید کرد: این اتفاقات در حالی است که ما افراد انقلابی مبتنی بر عقلانیت و جهادی کم نداریم و امیدواریم این دولت در حوزه فرهنگ و هنر عملکردی جهادی و انقلابی داشته باشد. بی تردید با توجه به ضرورت حوزه فرهنگ و هنر برخلاف حوزه های دیگر باید از توان افراد با تجربه و صاحب نظر که در این حوزه استخوان خرد کرده اند بهره بگیریم تا به سمت بهبودی اوضاع این حوزه مهم حرکت کنیم.

وی متذکر شد: مسئولان باید بدانند دیگر دوران آزمون و خطا نیست و ما باید یک بار برای همیشه با تصمیم گیری قاطعانه و عاجل مشکلات حوزه فرهنگ و هنر کشور را برطرف کینم. بنده معتقدم برای بهبود شرایط و برای بازسازی حوزه فرهنگ نیاز به تشکیل شورای سیاست گذاری زیرنظر دفتر رهبری داریم.

فارسیجانی ادامه داد: نهادهای فرهنگی باید شورای سیاست گذاری واحد تشکیل بدهند و از هنرمندان انقلابی بهره بگیرند تا کار جهادی و انقلابی کنند. دیگر هریک از نهادها نباید ساز خود را بزنند. دیگر نباید بیت المال را هدر بدهند. وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی حوزه هنری، سپاه، بسیج و... همگی باید در این شورا حضور داشته باشند و برای نجات وضعیت اسفبار فرهنگ و هنر کشور متحد شوند.

وی یادآور شد: در کتاب «منشور سینما» آمده است که حضرت امام خمینی (ره) صریحاً می فرمایند ابزار فرهنگ و هنر مثل سینما و تئاتر باید مربی جامعه باشند و باید مردم را به سمت اسلامیت و ایرانیت سوق دهند؛ آثار فرهنگی باید مربی جوانان باشد. باید خروجی شان انسان ساز باشد. انسانی که اسلام می خواهد. انسانی که جامعه امروز کشور می خواهد.

فارسیجانی تأکید کرد: اما متأسفانه امروز اغلب و اکثر فیلم ها برعکس است. مروج تربیت انسان های لاابالی و علاقمند به غرب شدند و این اتفاقات شوم و نامبارک دستاورد چند سال اخیر بوده! مشکل اصلی ما در حوزه مدیریت و سیاست گذاری و برنامه ریزی است. تا این حوزه درست نشود و باور مسئولان این نباشد که باید انقلابی و عقلانی و جهادی عمل کنند وضع همین آشفته بازار کنونی است و خروجی ها روز به روز مبتذل تر می شوند.

وی در پایان این گفتگو تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی خنثی شدند و بود و نبودشان در حوزه فرهنگ و هنر احساس نمی شود در صورتی که باید آن ها به کمک دستگاه های اجرایی بیایند تا اتفاقات خوبی رقم بخورد و همه ما منتظر این اتفاقات خوب هستیم!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.