دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵

لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور/۲

اردکانی: نیازمند انقلاب در ساختار وزارت ارشاد و نهادهای تابعه اش هستیم/ دولتمردان نباید دنبال کارهای زودبازده و انجام کارهای ظاهری برای ارائه رزومه و بیلان کاری باشند!

جواد اردکانی*

سینماپرس: جواد اردکانی کارگردان سینما در پی اولین دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با اعضای هیأت دولت سیزدهم و تأکید ایشان در خصوص لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور گفت: بنده معتقدم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مثل بسیاری از وزارتخانه ها همان ساختار زمان رژیم ستم شاهی را دارد که فقط عنوانش عوض شده است از این رو ما اگر در پی بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی کشور هستیم باید تغییرات بنیادین ایجاد کنیم و امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند انقلاب در ساختار وزارت ارشاد و نهادهای تابعه اش هستیم چرا که اگر با همین ساختار جلو برویم تغییری حاصل نمی شود.

کارگردان فیلم های سینمایی «شور شیرین» و «به کبودی یاس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فرمایشات حضرت آقا تازگی ندارد. ایشان طی دوره های مختلف مشابه همین فرمایشات را داشتند و حتی در زمان هایی بسیار شدیدتر هم تذکر دادند.

وی ادامه داد: سوأل این است که چرا با این همه تذکرات رهبر معظم انقلاب اسلامی هیچ اتفاقی نیفتاده و رویه های غلط اصلاح نشده است؟ بی شک اگر پاسخ این سوأل را پیدا کنیم می توانیم اقدامات مناسبی انجام دهیم.

اردکانی سپس با بیان اینکه حضرت آقا در فرمایش های اخیرشان به اقدامات زیربنایی و ریشه ای اشاره کردند اظهار داشت: من تصور نمی کنم تا زمانی که اراده ای برای اقدامات ریشه ای و اصلاح ساختاری حوزه فرهنگ و هنر وجود نداشته باشد و دولت دنبال کار زودبازده و ارائه رزومه و بیلان باشد اتفاقی بیفتد از این رو تأکید می کنم دولتمردان نباید دنبال کارهای زودبازده و انجام کارهای ظاهری برای ارائه رزومه و بیلان کاری باشند!

این سینماگر تصریح کرد: بنده تصور می کنم ما اگر واقعاً قصد انجام کار انقلابی داریم در ابتدای امر بایستی یک آسیب شناسی عالمانه و دقیق انجام دهیم بعد بر اساس نیازهای روز کشور و آرمان های انقلاب اسلامی دست به طرح ریزی بزنیم و سپس آن طرح ها را اجرایی کنیم.

کارگردان «سیبیل مردونه» و «قناری» خاطرنشان کرد: در ابتدا باید واژه ها درست تعریف شوند. مثلاً وقتی می گوییم سینما باید به این مفهوم برسیم که سینما یعنی چه؟ آیا معتقدیم سینما یعنی سرگرمی است؟ یامعتقدیم رسانه آموزشی است؟ باید تعریف ها شفاف شود، ما نیاز به آنالیز داریم و باید اشکالات را بررسی کنیم، باید ببینیم مدل نظرات درست چیست؟ جایگاه بخش خصوصی کجاست؟ باید کار علمی شود تا ان شاالله بتوانیم تحولات عظیمی را حاصل کنیم.

این کارگردان سینما در خاتمه اظهاراتش افزود: تا این کار علمی انجام نشود طراحی درست رخ نمی دهد. فرم اجرا مهم نیست و تغییرات ماهوی مدنظر ما است. ما باید کارهایی که مشکل گشا باشند را انجام دهیم و هرگز نباید کارهای تحولی را با کارهای ظاهری اشتباه بگیریم و دست به شوآف بزنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.