سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸

۸ سال بی تدبیری در حوزه فیلم کوتاه/۱

قاسمی: در این سال ها مراکز دولتی در جشنواره ها تنها به آثار تولیدی خودشان توجه می کردند و جایزه می دادند/ باندبازی در سینمای فیلم کوتاه بیداد می کند!

مجتبی قاسمی

سینماپرس: مجتبی قاسمی فیلمساز در خصوص ۸ سال بی تدبیری در حوزه فیلم کوتاه در دولت تدبیر و امید گفت: در این سال ها مراکز دولتی در جشنواره ها تنها به آثار تولیدی خودشان توجه می کردند و جایزه می دادند و فیلمسازانی که به هیچ گروه و دسته و ارگانی وابسته نبودند و اعتقادشان بر این بود که ساحت هنر بسیار ارجح تر از جناح بندی های سیاسی و رفتارهای غیراخلاقی است به طور کلی نادیده گرفته شدند!

کارگردان فیلم های کوتاه تحسین شده «کاسکو» و «خوناب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مشکل اساسی ما دو قطبی شدن حوزه فرهنگ و هنر است. این دوقطبی شدن در حوزه سینما و بالاخص فیلم کوتاه نیز بسیار جدی است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر متأسفانه مدیرانی که در این سال ها اداره سینمای جوان را بر عهده داشتند هرگونه سنت شکنی را نواندیشی می دانستند که اتفاقی بسیار غلط است. ما در این سال ها شاهد تولید فیلم های کوتاه زیادی بودیم که خطوط قرمز را زیر سوأل می بردند اما به آن ها توجه می شد و بعضاً جایزه نیز می گرفتند.

قاسمی خاطرنشان کرد: ناکارآمدی مدیران در این سال ها باعث شد تا بسیاری از فیلمسازان فعال خانه نشین شوند و عطای بودن در سینما را به لقایش ببخشند؛ بسیاری از فیلمسازان فیلم کوتاه دیگر امید خود را به جشنواره های سینمایی داخل کشور از دست داده اند و تنها به جشنواره های جهانی فکر می کنند چرا که در جشنواره های داخلی اغلب انتخاب ها از روی باندبازی و یا حب و بغض انجام می شود و بعداً هیچ استدلالی هم برای رد فیلم هایی که در جشنواره های جهانی خوش درخشیده اند صورت نمی گیرد.

این سینماگر با بیان اینکه باندبازی در سینمای فیلم کوتاه بیداد می کند تصریح کرد: ما در همه حوزه های فیلم کوتاه شاهد باندبازی هستیم! در این سال ها بارها دیدیم و شنیدم که عده ای افراد به عنوان مدرس مشغول به فعالیت شدند که اصلاً شایستگی این کار را نداشتند. این بسیار وحشتناک است که یک فرد جوان و بی تجربه را بیاورند تا راجع به فلسفه سینما صحبت کند.

وی در همین راستا افزود: کسی که مدرس می شود باید سرد و گرم چشیده باشد نه اینکه بیاید و یک اعتماد به نفس کاذب پیدا کند و حرف هایی را بزند که بزرگان هنر جرأت حرف زدن در این حوزه ها را ندارند!

این کارگردان در خاتمه این گفتگو متذکر شد: در سینمای فیلم کوتاه کسانی که نسبت خونی با برخی مدیران و فیلمسازان دارند ارجح هستند، قطعاً این اتفاق طبیعی نیست اما کسی از مسئولان سوأل نمی کند چرا به این ها بودجه می دهند؟ چرا باندبازی می کنند؟ این باعث شرم و افسوس است که یک نفر به واسطه اینکه مادر یا پدرش فیلمساز خوبی بوده اند بیاید و الفبای سینما را نداند و بودجه آنچنانی بگیرد و یک فاجعه به اسم فیلم کوتاه تحویل سینما دهد! امیدواریم در دولت جدید جلوی این اتفاقات شوم و تلخ گرفته شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.