چهارشنبه ۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴

۸ سال بی تدبیری در حوزه سینمای مستند/۱

چاووش: کسانی که طی سال های اخیر بر مسند مراکز مهم مستندسازی نشسته بودند در قواره تصمیم گیری برای سینمای مستند نبودند/ دولت باید از سینمای مستند برای پیشبرد اهداف کلان خود بهره ببرد

وحید چاووش

سینماپرس: وحید چاووش مستندساز مطرح سینما در خصوص ۸ سال بی تدبیری در حوزه سینمای مستند در دولت تدبیر و امید گفت: کسانی که طی سال های اخیر بر مسند مراکز مهم مستندسازی نشسته بودند در قواره تصمیم گیری برای سینمای مستند نبودند؛ ما در این سال ها مدیرانی را شاهد بودیم که معلوم نبود از کجا سر و کله شان پیدا شده و مدیریت سینمای مهم و استراتژیک مستند را در دست گرفته اند! این افراد به لحاظ حرفه ای جایگاه فرهنگی نداشتند و صرفاً به دلیل برخی ارتباطات خانوادگی و... توانستند در این پست های کلیدی و حساس به کار گرفته شوند.

کارگردان مستندهای «نیست اما هست» و «سقف آسمان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه طی سال های اخیر همه کشور به لحاظ اقتصادی اوضاعش آشفته است و سینمای مستند هم از این وضعیت بحرانی جدا نیست.

وی ادامه داد: پرسش اصلی بنده این است که آیا ما در این ۴۰ سال کسانی را نداشتیم که سابقه فرهنگی و فیلمسازی در سینمای مستند داشته باشند تا بتوانند برای سینمای مستند تصمیم گیری کنند؟

چاووش با بیان اینکه بنده طرح های خوب و نابی را رسراغ دارم که بایستی تولید می شد اما کج فهمی مدیران سینمای مستند باعث شد تا این طرح ها به تولید نرسند تصریح کرد: بنده شخصاً چند طرح داشتم که برای ساخت ارائه کردم اما کسی که روبروی من نشسته بود و باید این طرح را تصویب می کرد کمترین فهم و اطلاعی از اهمیت این موضوع نداشت و بنده هرچقدر برای ایشان توضیح می دادم باز هم معنای آن را متوجه نمی شدند!

این سینماگر متذکر شد: من امیدوارم یک نفر پاسخگو باشد که این افراد از کجا آمده اند و به چه حقی رئیس فلان نهاد مستندسازی شده اند؟ این ها افرادی هستند که به لحاظ حقوقی و کاری در اندازه تصمیم گیری برای سینمای مستند نیستند و ماحصل کارشان فاجعه ای است که امروزه در سینمای مستند اتفاق افتاده!

کارگردان مستندهای «سلام بر علی پسر موسی» و «خاطرات خبرنگار جنگ» خاطرنشان کرد: متأسفانه در تلویزیون هم وضعیت بدتر از سینما است و در روی همین پاشنه می چرخد. در آنجا هم کسانی که باید برای سینمای مستند تصمیم گیری کنند قرابتی با جایگاه شان ندارند.

چاووش در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه توقع ما از دولت جدید این است که از اهمیت سینمای مستند غفلت نکنند اظهار داشت: ما نباید فراموش کنیم که سینمای مستند در ۸ سال دفاع مقدس فهم مردم را تا چه میزان افزایش داد؛ در این مسیر شهید آوینی نقش بسیار پررنگی داشتند و کسی نمی تواند منکر نقش مهم سینمای مستند در خصوص برخی دستاوردهای ۸ سال دفاع مقدس شود.

این مستندساز در همین راستا افزود: بنده چندی قبل در دیداری که با آیت الله رئیسی داشتیم به ایشان عرض کردم که ای کاش حضرتعالی از قدرت سینمای مستند غافل نشوید. سینمای مستند سینمای بسیار قدرتمندی است و دولت باید از سینمای مستند برای پیشبرد اهداف کلان خود بهره ببرد.

وی در پایان این گفتگو اظهار داشت: سینمای مستند قدرت دارد مردم را برای اهدافی که دولت آتی خواهد داشت بسیج کند و امیدوارم یکایک مسئولان دولتی با وقوف کامل نسبت به اهمیت سینمای مستند از مستندسازان برای دستیابی به اهداف عالیه شان بهره مند شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.