سه‌شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲

فیلمسازان از ۸ سال بی تدبیری در سینمای کودک و نوجوان گفتند؛

از تأکید بر الزام برچیده شدن «شو»ی جشنواره فیلم کودک تا انتقاد شدید از حضور مدیران ناکارآمد در این حوزه/ در این ۸ سال مدیران و مسئولان سینمای کودک را نابود کردند

براری-بهبودی فر-بیرنگ-بزدوده-حاجی غلامی-نیاز

سینماپرس: تعدادی از فیلمسازان فعال و دغدغه مند سینمای کودک و نوجوان در خصوص ۸ سال بی تدبیری مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید در حوزه سینمای کودک و نوجوان متذکر شدند: اینکه چند فیلم سفارشی توسط چند سینماگر سطح پایین تولید و در جشنواره به نمایش گذاشته شوند چه دردی از سینمای کودک و نوجوان درمان می کند؟

به گزارش سینماپرس طی ۸ سال گذشته مدیران دولت تدبیر و امید با بی تدبیری، ناامیدی زیادی را در عرصه های مختلف کشور و به ویژه حوزه فرهنگ و هنر وارد ساختند؛ سینما به عنوان یک رسانه مهم و اثرگذار در این سال ها با معضلات زیادی در حال دست و پنجه نرم کردن بود اما برخی از زیرمجموعه های سینما مانند سینمای کودک و نوجوان در این سال ها به دلیل ناکارآمدی مدیران سینمایی و همینطور فقدان سیاست گذاری صحیح و اصولی به نابودی کامل کشیده شدند.

این در حالی است که سینمای کودک و نوجوان از جمله موضوعات زیرشاخه جریان اصلی سینماست که اگر به درستی به آن پرداخته شود می تواند تاثیرات مثبت زیادی را برای نسل های آینده در زمینه های گوناگون فراهم آورد. سینمای کودک نیاز مبرم برای هر جامعه ای است و نباید سهل انگارانه از کنار آن عبور کرد. هر چند که سال های سال است سینمای کودک در ایران مورد بی مهری قرار گرفته و از سوی مسئولان و تهیه کننده ها حمایتی از این سینمای رو به زوال نمی شود. مدیران سازمان سینمایی دولت های یازدهم و دوازدهم از ابتدای حضورشان در عرصه مدیریتی سینما تنها به شعارهای گوناگون در حمایت از سینمای کودک پرداخته و رسماً هیچ عملی در راستای تقویت و رشد این سینما نکرده اند.

در این سال ها شوآف برگزاری جشنواره فیلم کودک به خصوص برگزاری این رویداد در بحران کرونا نیز با انتقادات بسیار تند و جدی از سوی سینماگران فعال در این حوزه مواجه شد.

در همین راستا با ۶ تن از سینماگران فعال و دغدغه مند سینمای کودک و نوجوان آقایان: اسماعیل براری، رحیم بهبودی فر، بیژن بیرنگ، عادل بزدوده، محمدرضا حاجی غلامی و امید نیاز گفتگو کردیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

اسماعیل براری کارگردان سینما در خصوص ۸ سال بی تدبیری مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید در حوزه سینمای کودک و نوجوان گفت: امروزه سینمایی با عنوان سینمای کودک و نوجوان در سپهر هنرهفتم کشور وجود ندارد؛ آقای روحانی و زیردستان شان اصلاً نمی دانند سینما را به کدام «س» می نویسند و همین مسأله باعث شد در این سال ها نه تنها سینمای کودک که کلیت سینما با معضلات متعدد روبرو شود، در خصوص سینمای کودک هم صراحتاً عرض می کنم ما با یک سراب روبرو هستیم و هیچ چشم انداز امیدوارکننده ای نسبت به آینده آن وجود نداشته و ندارد و نخواهد داشت! اینکه چند فیلم سفارشی توسط چند سینماگر سطح پایین تولید و در جشنواره به نمایش گذاشته شوند چه دردی از سینمای کودک و نوجوان درمان می کند؟ من نمی دانم چرا کسی جلوی این خرج کردهای هنگفت از بودجه بیت المال را نمی گیرد و همچنان این جشنواره بی بازده و بی خاصیت برگزار می شود؟

رحیم بهبودی فر کارگردان سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: سینمای کودک و نوجوان ۸ سال جهنمی را تجربه کرد؛ در این ۸ سال مدیران و مسئولان سینمایی گور سینمای کودک را با دستان خود کندند و از این سینما جز ویرانه ای باقی نگذاشتند؛ البته نه تنها سینمای کودک و نوجوان که کلیت هنرهفتم و مقوله فرهنگ و هنر در کشور به صورت ریشه ای نابود شد؛ همین مسأله باعث می شود تا بنده به دلیل اینکه برای ریاست جمهوری آقای روحانی تبلیغ می کردم و به اطرافیانم اصرار داشتم که به ایشان رأی بدهند نادم و پشیمان شوم و از همه حلالیت بطلبم! برگزاری جشنواره فیلم کودک تنها برای نانی است که به سفره برخی افراد خاص می رساند و الا همه ما به خوبی می دانیم که این رویداد بی خاصیت است و هیچ بازده و دستاورد مثبتی به ویژه طی سال های اخیر نداشته و ندارد.

بیژن بیرنگ تهیه کننده و کارگردان سینما نیز با انتقاد شدید در خصوص وضعیت فعلی سینمای کودک و نوجوان متذکر شد: سینمای کودک و نوجوان در کشور ما به جایی نخواهد رسید و هیچ چاره ای برای برون رفت از وضعیت اسفبار این گونه سینمایی نمی توان اندیشه کرد؛ بنده معتقدم ما باید سینمای کودک را فراموش کرده و به سمت سینمای خانوادگی برویم درست همان کاری که کمپانی های بزرگ سینمای دنیا نظیر «والت دیزنی» آن را انجام دادند و موفق شدند، امروزه بیشترین درآمد این کمپانی از تولید آثار خانوادگی جذاب است و ما هم برای اینکه بتوانیم در این مسیر موفق شویم باید بخش خصوصی را به سمت تولید آثار خانوادگی ناب هدایت کنیم که قطعاً بازار بسیار موفقی خواهد داشت. برگزاری جشنواره فیلم کودک کاری از اساس غلط است و نباید بودجه ای برای این اتفاق بی دستاورد مصرف شود؛ ما باید بدانیم برخلاف آنچه برخی از مدیران می خواهند به ما القا کنند برگزاری این رویداد دلیل زنده بودن سینمای کودک نیست. این یک دورهم جمع شدن بی فایده است که فقط بودجه ای را بر باد می دهد.

عادل بزدوده نویسنده، کارگردان نمایش عروسکی و عروسک‌ ساز در خصوص ۸ سال بی تدبیری مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید در حوزه سینمای کودک و نوجوان گفت: بزرگترین معضل و مسأله امروز سینمای کودک و نوجوان در کشور ما این است که ما هنوز راهکار رفتن به دامان خانواده ها را پیدا نکرده ایم؛ سینمای کودک در کشور ما محدود به یکی دو اسم مانند مرضیه برومند و ایرج طهماسب است و محدود شدن به همین اسامی باعث شده تا این سینما نتواند همانند گذشته مورد توجه قرار بگیرد از این رو بنده معتقدم باید مشعلی پیدا کنیم تا در این دوران رکود بتوانیم سینمای کودک و نوجوان را فروزان کنیم. نگاه جشنواره زده بنیاد سینمایی فارابی به سینمای کودک آسیب جدی بر پیکره آن وارد ساخته؛ متأسفانه فقدان وجود یک اتاق فکر کارآمد و سیاست گذاری صحیح و اصولی در مواجهه با سینمای کودک و نوجوان در این نهاد سینمایی که متولی اصلی سینمای کودک و نوجوان است ضربات جبران ناپذیری بر پیکره این گونه مهم سینمایی وارد آورده است.

محمدرضا حاجی غلامی کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این باره به سینماپرس گفت: هر زمان اصلاح طلبان سر کار بوده اند فقط شعارهای پوچ و توخالی داده و در مسیر معکوس شعارهای شان حرکت کرده اند؛ ما در این ۸ سال فقط شعارهایی را شنیدیم که هرگز به نتیجه نرسیدند و بعضاً در برخی موارد به صورت معکوس به این شعارها عمل شد! رانت خواری و باندبازی در بنیاد فارابی بیداد می کند! بارها دیده ایم و شنیده ایم کسانی که فارابی از آن ها حمایت می کند با باندبازی و به زور رتبه گرفته اند و بالا آمده اند اما در نهایت فیلم های شان یا در اکران شکست کامل خورده و یا در کمدهای بنیاد سینمایی فارابی در حال خاک خوردن است.

امید نیاز کارگردان فیلم های کودک و نوجوان در خصوص ۸ سال بی تدبیری مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید در حوزه سینمای کودک و نوجوان گفت: کدامیک از فیلم های حاضر در جشنواره مفتضحانه کودک ۹۹ اکران شدند که آقایان باز هم در پی برگزاری جشنواره اند؟؛ ما بخواهیم یا نخواهیم باید به این باور برسیم که سینمای کودک به دلیل مدیران ناکارآمد سال ها است که در کما فرو رفته و تا تحولی عظیم در سیاست گذاری ها و زیرساخت های آن صورت نگیرد دیگر هرگز نمی تواند سرپای خود بایستد. طی ۸ سال اخیر با قول های الکی، شوراهای الکی و... روبرو بودیم! سینمای کودک علیرغم آنچه می خواهند با شوآف و شعار نشان دهند مدت های طولانی است که به فراموشی سپرده شده؛ جشنواره فیلم کودک که همه ساله با بریز و بپاش از پول بیت المال برگزار می شود چه عایدی دارد؟ به جای این جشنواره باید بستر مناسب برای امنیت سرمایه گذاری در سینمای کودک ایجاد شود؛ مدیران به جای برگزاری این جشنواره بی خاصیت که بخشی از پولش در جیب خودشان می رود باید بودجه ها را برای تولید آثار ارزشمند سینمای کودک و نوجوان اختصاص دهند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.