دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵

۸ سال بی تدبیری در سینمای کودک و نوجوان/۶

نیاز: کدامیک از فیلم های حاضر در جشنواره مفتضحانه کودک ۹۹ اکران شدند که آقایان باز هم در پی برگزاری جشنواره اند؟

امید نیاز

سینماپرس: امید نیاز کارگردان فیلم های کودک و نوجوان در خصوص ۸ سال بی تدبیری مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید در حوزه سینمای کودک و نوجوان گفت: کدامیک از فیلم های حاضر در جشنواره مفتضحانه کودک ۹۹ اکران شدند که آقایان باز هم در پی برگزاری جشنواره اند؟؛ ما بخواهیم یا نخواهیم باید به این باور برسیم که سینمای کودک به دلیل مدیران ناکارآمد سال ها است که در کما فرو رفته و تا تحولی عظیم در سیاست گذاری ها و زیرساخت های آن صورت نگیرد دیگر هرگز نمی تواند سرپای خود بایستد.

کارگردان فیلم سینمایی «ب-۱۲» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در این ۸ سال همه امید ما ناامید شد. من به عنوان یک سینماگر دغدغه مند کودک و نوجوان که بارها در فستیوال های داخلی و خارجی با فیلم کودک و نوجوان شرکت داشتم در این سال ها امکانی برای حضورم فراهم نشد.

وی ادامه داد: طی ۸ سال اخیر با قول های الکی، شوراهای الکی و... روبرو بودیم! سینمای کودک علیرغم آنچه می خواهند با شوآف و شعار نشان دهند مدت های طولانی است که به فراموشی سپرده شده؛ گویا مدیران و مسئولان سینمایی یادشان رفته که اولین حضور بین المللی سینمای ایران در اسکار با فیلم کودک «بچه های آسمان» بوده، یادشان رفته که «کیسه برنج» در جشنواره های جهانی چه سر و صداهایی به پا کرد، مدیران فراموش کرده اند که سال ها قبل جلوی در سینماها صف های عریض و طویلی برای فیلم های کودک و نوجوان مانند «پاتال و آرزوهای کوچک» بر پا می شد.

نیاز خاطرنشان کرد: خیلی از مدیران به عمد فراموش کرده اند که بسیاری از فیلمسازان جهانی که سال ها پیش در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا می کردند به دلیل نام درخشان سینمای ایران در عرصه سینمای کودک و نوجوان بوده؛ هیچ کس این مسائل را به خاطر ندارد و به همین علت روز به روز بیشتر شاهد اضمحلال و نابودی سینمای کودک و نوجوان هستیم.

این سینماگر سپس با ارائه برخی راهکارها برای ایجاد تحول در سینمای کودک و نوجوان اظهار داشت: ایجاد سالن های مختص سینمای کودک و نوجوان، ردیف بوجه مشخص برای تولید آثار سینمای کودک، پرهیز از جشنواره زدگی و عدم برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان و... می تواند سینمای کودک و نوجوان را نجات دهد.

کارگردان فیلم سینمایی «همسر دات کام» متذکر شد: جشنواره فیلم کودک که همه ساله با بریز و بپاش از پول بیت المال برگزار می شود چه عایدی دارد؟ به جای این جشنواره باید بستر مناسب برای امنیت سرمایه گذاری در سینمای کودک ایجاد شود؛ مدیران به جای برگزاری این جشنواره بی خاصیت که بخشی از پولش در جیب خودشان می رود باید بودجه ها را برای تولید آثار ارزشمند سینمای کودک و نوجوان اختصاص دهند.

این فیلمساز در پایان این گفتگو افزود: ما امروز نیازمند ارتباط بیشتر با فیلمسازان سینمای کودک در دنیا برای بهره بردن از تجربیات آن ها هستیم، ما باید تنظیم و تدوین برنامه ای برای اکران مستمر سینمای کودک و نوجوان را در دستور کار قرار دهیم تا شاید از این رهگذر این بیمار در کما رفته بتواند دوباره به حیات طبیعی اش بازگردد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.