شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲

۸ سال بی تدبیری در سینمای کودک و نوجوان/۴

بزدوده: سینمای کودک در کشور ما محدود به یکی دو اسم است/ نگاه جشنواره زده بنیاد سینمایی فارابی به سینمای کودک آسیب جدی بر پیکره آن وارد ساخته!

عادل بزدوده

سینماپرس: عادل بزدوده نویسنده، کارگردان نمایش عروسکی و عروسک‌ ساز در خصوص ۸ سال بی تدبیری مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید در حوزه سینمای کودک و نوجوان گفت: بزرگترین معضل و مسأله امروز سینمای کودک و نوجوان در کشور ما این است که ما هنوز راهکار رفتن به دامان خانواده ها را پیدا نکرده ایم؛ سینمای کودک در کشور ما محدود به یکی دو اسم مانند مرضیه برومند و ایرج طهماسب است و محدود شدن به همین اسامی باعث شده تا این سینما نتواند همانند گذشته مورد توجه قرار بگیرد از این رو بنده معتقدم باید مشعلی پیدا کنیم تا در این دوران رکود بتوانیم سینمای کودک و نوجوان را فروزان کنیم.

این فارغ‌التحصیل رشتهٔ نمایش عروسکی از دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه هنر تهران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در این سال ها ما تنها تعداد انگشت شماری آثار سینمایی داشتیم که خانواده ها را به سینما می کشاند؛ آثاری مثل «کلاه قرمزی» و «شهر موش ها» جزو این دسته آثار بودند.

وی ادامه داد: نگاه فستیوالی و جشنواره ای به سینمای کودک و نوجوان مانند آنچه در آثار زنده یاد عباس کیارستمی و یا ابراهیم فروزش و... وجود دارد و وجه هنری این آثار غالب است قطعاً نمی تواند در گیشه درآمدزایی داشته باشد و کودکان را به سوی خود جذب کند.

بزدوده با بیان اینکه نگاه جشنواره زده بنیاد سینمایی فارابی به سینمای کودک آسیب جدی بر پیکره آن وارد ساخته تصریح کرد: متأسفانه فقدان وجود یک اتاق فکر کارآمد و سیاست گذاری صحیح و اصولی در مواجهه با سینمای کودک و نوجوان در این نهاد سینمایی که متولی اصلی سینمای کودک و نوجوان است ضربات جبران ناپذیری بر پیکره این گونه مهم سینمایی وارد آورده است.

این سینماگر خاطرنشان کرد: آنچه در حوزه سینمای کودک و نوجوان مورد توجه قرار نمی گیرد این است که کسی تمایل کودکان و نوجوانان امروزی را به درستی نمی شناسد و درک نمی کند! ذائقه مخاطب اصلی آثار سینمای کودک درست مورد توجه قرار نمی گیرد و همین مسأله باعث می شود تا این گونه مهم سینمایی با دست سازندگان آثار رو به نابودی برود.

طراح عروسک فیلم های سینمایی «الو الو من جوجوام» و «کلاه قرمزی و پسرخاله» متذکر شد: برای احیای سینمای کودک باید ببینیم خاستگاه تهیه کننده ها برای خانواده ها و کودکان و نوجوانان چیست؟ چرا کسی به کاستی های بارز این گونه مهم سینمایی توجه نمی کند؟ چرا مدیران و مسئولان نمی فهمند که چه باید بکنند؟

وی ادامه داد: اینکه آثار سینمای کودک به صورت دورهمی تولید می شوند به صلاح این گونه مهم سینمایی نیست و باید در این روش و منش تجدیدنظر اصولی و جدی صورت پذیرد تا اوضاع کمی به سامان شود.

بزدوده در ادامه این گفتگو علاوه بر بنیاد سینمایی فارابی سایر نهادهای دیگر را نیز در خصوص افول و اضمحلال سینمای کودک و نوجوان مقصر برشمرد و تأکید کرد: قسمت سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، خانه سینما، وزارت آموزش و پرورش و سایر ارگان ها و نهادهای ذی ربط دیگر از جمله مقصران نابودی سینمای کودک و نوجوان هستند.

وی متذکر شد: همچنین مدیران تلویزیون نیز در این راستا بی تقصیر نیستند و بی تدبیری آن ها در خصوص تولید برنامه های مناسب کودک در تلویزیون باعث شده تا ما در سینما هم شاهد تولید آثار ارزشمند نباشیم. ما هیچ گاه نباید فراموش کنیم آثار سینمایی شاخصی همچون «شهر موش ها» و یا «کلاه قرمزی» در ابتدا مجموعه های تلویزیونی بودند که سپس نسخه سینمایی شان هم تولید شد از این رو تلویزیون اگر کمی اهتمام به خرج دهد و برنامه های مناسب تولید کند شاید سال ها بعد بتوانیم آثار ارزشمندی را در سینما شاهد باشیم که در ادامه این مجموعه ها تولید شوند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.