یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶

۸ سال بی تدبیری در سینمای کودک و نوجوان/۵

حاجی غلامی: هر زمان اصلاح طلبان سر کار بوده اند فقط شعارهای پوچ و توخالی داده و در مسیر معکوس شعارهای شان حرکت کرده اند

محمدرضا حاجی غلامی

سینماپرس: محمدرضا حاجی غلامی کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص ۸ سال بی تدبیری مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید در حوزه سینمای کودک و نوجوان گفت: هر زمان اصلاح طلبان سر کار بوده اند فقط شعارهای پوچ و توخالی داده و در مسیر معکوس شعارهای شان حرکت کرده اند؛ ما در این ۸ سال فقط شعارهایی را شنیدیم که هرگز به نتیجه نرسیدند و بعضاً در برخی موارد به صورت معکوس به این شعارها عمل شد!

کارگردان فیلم تحسین شده «لکنت» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در این سال ها اغلب فیلمسازان دغدغه مند سینمای کودک و نوجوان برای ساخت آثار جدیدشان حمایت نشدند و منابع مالی مختص سینمای کودک به سمت و سویی هدایت شد که خروجی مثبتی از آن شاهد نبودیم.

وی ادامه داد: در اثبات این مدعا همین بس که طی این سال ها اغلب کارهای موفقی که در جشنواره فیلم کودک توانستند رتبه و جایزه کسب کنند جزو آثاری بودند که بنیاد سینمایی فارابی هیچ حمایتی از تولید آن ها نداشت!

حاجی غلامی در همین راستا خاطرنشان کرد: البته باندبازی در بنیاد فارابی بیداد می کند! بارها دیده ایم و شنیده ایم کسانی که فارابی از آن ها حمایت می کند با باندبازی و به زور رتبه گرفته اند و بالا آمده اند اما در نهایت فیلم های شان یا در اکران شکست کامل خورده و یا در کمدهای بنیاد سینمایی فارابی در حال خاک خوردن است.

وی تأکید کرد: در واقع می توان این گونه گفت که متأسفانه بودجه های بیت المال در این سال ها به فیلمسازانی داده شده که نتوانستند هیچ دستاوردی در سینمای کودک و نوجوان داشته باشند و آثارشان ارزش فرهنگی و هنری نداشته است.

این سینماگر با بیان اینکه سیاست های اعمال شده طی ۸ سال گذشته برای سینمای کودک موثر نبودند تصریح کرد: تا زمانی که رانت خواری در سینمای کودک از بین نرود وضعیت همین خواهد بود. تنها آرزوی ما سینماگران دغدغه مند سینمای کودک و نوجوان این است که شایسته سالاری به زودی جایگزین پارتی بازی شود و ما شاهد حضور مدیرانی باشیم که از سینماگران امتحان پس داده و کاربلد حمایت می کنند نه کسانی که جزو باند و گروه خودشان هستند و همواره مورد تأیید و حمایت قرار می گیرند!

حاجی غلامی در خاتمه این گفتگو با انتقاد شدید از برگزاری جشنواره بودجه بربادده و بی خاصیت فیلم کودک اظهار داشتک در زمانه ای که اوضاع و احوال سینمای کودک مناسب نیست و مشکلات بسیاری از جمله عدم امکان تولید و وضعیت نامناسب اکران برای این گونه سینمایی وجود دارد چرا باید برای برپایی جشنواره فیلم های کودک هزینه های چندین میلیاردی از بودجه بیت المال شود؟ من امیدوارم دولتمردان جدید جلوی این هزینه کردهای زائد را بگیرند و به جای این کارها به فکر رونق تولید و رشد و تقویت زیرساخت های سینمای کشور باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.