دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶

چگونگی برنامه سازی سالم در رسانه ملی/۴

کایدان: رسانه ملی باید عملکردی فراجناحی و ملی داشته باشد/ صداقت و شفافیت ۲ عنصر اصلی برنامه سازی سالم در تلویزیون هستند

بابک کایدان

سینماپرس: بابک کایدان فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون در خصوص چگونگی برنامه سازی سالم در رسانه ملی گفت: رسانه ملی باید عملکردی فراجناحی و ملی داشته باشد تا بتواند مردم را به سوی خود جذب کند چرا که وقتی مردم احساس می کنند رسانه ملی به سمت و سوی خاص می رود ترجیح می دهند کمتر آن را دنبال کنند؛ مدیران سازمان صدا و سیما برای جذب مخاطبان حداکثری باید به صورت بی طرفانه مبادرت به تولید برنامه ها کرده و در بحث ممیزی ها و نظارت با در نظر گرفتن سالم بودن تولیدات، کمی فضار را بازتر کنند.

فیلمنامه نویس سریال های تلویزیونی «معراجی ها» و «دارا و ندار» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: صداقت و شفافیت ۲ عنصر اصلی برنامه سازی سالم در تلویزیون هستند؛ مردم زمانی که متوجه باشند رسانه ملی با آن ها صادق نیست و برخی حرف ها را از آن ها پنهان می کند ترجیح می دهند به فضای مجازی، ماهواره ها و... روی بیاورند.

وی با بیان اینکه مردم مناظرات انتخابات ریاست جمهوری را با میل و اشتیاق زیاد دنبال می کرند یادآور شد: آنچه ما طی چند دوره اخیر انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان شاهد بودیم این بود که عموم مردم جذب این برنامه شده بودند و اکثریت قریب به اتفاق جامعه این مناظرات را تماشا می کردند که یکی از دلایل اصلی این اتفاق شفافیت، عدم ممیزی، صراحت، رک گویی و بی پروایی در این برنامه ها بود.

کایدان تأکید کرد: تا زمانی که رسانه ملی خط قرمزهای تعیین شده را کمی بازتر نکند و به سمت صادقانه صحبت کردن در گفتگوها و سریال ها و ارتباط صادقانه برقرار کردن با مردم نرود و شعور و دانش و سطح آگاهی مخاطب را به رسمیت نشناسد ما همچنان شاهد دورتر شدن مردم از رسانه ملی خواهیم بود.

این فیلمنامه نویس در همین راستا متذکر شد: زمانی اخبار ۲۰:۳۰ برای مردم بسیار جذاب بود اما به محضی که گرایشی و جناحی شد مخاطب احساس کرد این برنامه از جریان دلسوزانه فراگیر دور شده است و از همین رو زیاد به آن هم توجهی نشان نداد. همه این اتفاقات نشان می دهد تا زمانی که بین رسانه و مخاطب فاصله باشد ما نمی توانیم امیدی به بهبود اوضاع و جذب حداکثری مخاطبان باشیم.

فیلمنامه نویس سریال های تلویزیونی «دلدادگان» و «سقوط یک فرشته» متذکر شد: بنده و همکارانم بارها از ریاست سازمان و مدیران خواستیم بگذارند با مردم راجع به مسائل مختلف راحت و صریح حرف بزنیم چرا که مردم وقتی می بینند رسانه حرف لازم را با آن ها نمی زند از آن دور می مانند.

کایدان در همین راستا خاطرنشان کرد: وقتی شبکه نمایش خانگی تنها یک قدم جلوتر از رسانه ملی رفت و فضا را کمی بازتر کرد شاهد بودیم مردم گرایش زیادی به آن پیدا کردند؛ برنامه ها و سریال های تولید شده برای پلتفرم ها و شبکه نمایش خانگی می توانستند به راحتی محصولات رسانه ملی باشند اما به دلیل نگاه غلطی که در رسانه ملی وجود دارد این امر محقق نشد.

وی در پایان این گفتگو افزود: خاستگاه ما تلویزیون است و همه ما همچنان واقف هستیم مخاطبی که رسانه ملی دارد بسیار گسترده تر از پلتفرم ها است؛ پس باید برنامه هایی که از این فضاها در اختیار مردم قرار داده می شوند از رسانه ملی پخش شوند و سازوکار این اتفاق خجسته تنها در دست مدیران و سیاست گذاران تلویزیون است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.