یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹

چگونگی برنامه سازی سالم در رسانه ملی/۳

خودسیانی: مدیران ارشد و میانی رسانه ملی جرأت و جسارت ریسک کردن و طرح نو درانداختن ندارند/ اعتماد مردم از تلویزیون سلب شده است

علی خودسیانی

سینماپرس: علی خودسیانی فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون در خصوص چگونگی برنامه سازی سالم در رسانه ملی گفت: مدیران ارشد و میانی رسانه ملی جرأت و جسارت ریسک کردن و طرح نو درانداختن ندارند و فقط به فکر حقوق و میزهای شان هستند و همین باعث شده تا مرتباً از تولید برنامه ها و سریال های امتحان پس داده حمایت کنند و همین باتفاق منجر به این شده که مردم از رسانه ملی بیزار شوند و به جای تماشای برنامه های تکراری به سمت فضای مجازی، ماهواره ها و... گرایش پیدا کنند و میل شان را برای تماشای برنامه های کلیشه ای و کهنه تلویزیون از دست بدهند.

فیلمنامه نویس سریال های تلویزیونی «دنیای شیرین» و «تولدی دیگر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده چندی قبل در محضر خود رئیس سازمان صدا و سیما صحبتی کردم که متأسفانه عرایضم به مدیران برخورد و ناراحت شدند؛ بنده به آن ها گفتم اعتماد مردم از تلویزیون سلب شده است. مردم دیگر نه به سریال ها توجهی دارند و نه برنامه های گفتگومحور صدا و سیما مورد توجه شان قرار می گیرد که مقصر اصلی این اتفاقات هم بخش اخبار و سیاسی سازمان است.

وی ادامه داد: بنده خودم را جزئی از سازمان صدا و سیما می دانم؛ من فرزند تلویزیون هستم و با سازمان صدا و سیما بزرگ شدم و دهه های متمادی است که در رسانه ملی مشغول به کار هستم و اگر انتقادی نسبت به آن می کنم به خاطر دغدغه مندی و دلسوزی ام است.

خودسیانی در همین راستا تأکید کرد: مردم دوست دارند برای اولین بار اخبار را از طریق رسانه ملی بفهمند اما متأسفانه امروزه شبکه های اجتماعی، ماهواره ها و... پیشتاز انعکاس اخبار شده اند و این خیلی بد است. رسانه ملی باید همواره پیشگام و پیشرو باشد و دست از انعکاس اخبار سوخته بردارد. واقعاً جای سوأل است که چرا باید برخی شبکه های خبری فارسی زبان مانند «ایران اینترنشنال»، «بی بی سی»، «صدای آمریکا» و... برخی اخبار را زودتر از رسانه ملی انعکاس دهند و تازه ما بعد از انتشار این اخبار درصدد تکذیب یا تأیید آن اخبار برآییم؟

این فیلمنامه نویس با تأکید بر اینکه بخش عمده ای از ریزش مخاطبان رسانه ملی به همین علت است تصریح کرد: مخاطب وقتی اخبار را از رسانه های دیگر دنبال می کند به همان ترتیب ترجیح می دهد که سریال ها و سایر برنامه های دیگر را نیز از همان رسانه دنبال کند و این اتفاق منجر به از دست رفتن مخاطبان رسانه ملی شده است.

فیلمنامه نویس سریال های تلویزیونی «هیأت مدیره» و «مرز خوشبختی» خاطرنشان کرد: مسأله ای که بنده در چند سال اخیر درک کرده ام این است که مدیران قدرت شان را از دست داده اند؛ آن ها چون نگران از دست دادن میزهای شان هستند و جرأت و جسارت هیچ کاری را ندارند همه چیز را منوط به دستور از بالا می کنند. مدیران رسماً پشت عوامل سازنده را خالی می کنند و این باعث می شود تهیه کنندگان جسارت شان را از دست بدهند و به تبع آن کارگردانان و نویسندگان نیز جسارت خود را از دست می دهند و همین باعث می شود تا آثاری تولید شود که بی بخار هستند.

وی تأکید کرد: کسانی که در رسانه ملی مشغول به کار هستند باید جرأت و جسارت را در کنار خلاقیت و نوآوری داشته باشند؛ برنامه سازان باید فرهنگ غنی ملی را مورد نظرشان قرار دهند و بر اساس نیازها و ذائقه مردم مبادرت به تولید برنامه های شان کنند.

خودسیانی در همین راستا متذکر شد: خیلی از طرح هایی که طی سال های اخیر در شبکه نمایش خانگی تولید شده اند قبلاً به سازمان آمده بودند اما به دلیل همین عدم جرأت و جسارت مدیران صدا و سیما رد شدند بعد که در شبکه نمایش خانگی پخش شدند و معروف شدند ما شاهد پشیمانی مدیران صدا و سیما بودیم. خوب تا زمانی که این اتفاقات در رسانه ملی رخ دهد و مدیران در پی تکرار کهنه کلیشه ها چه در سریال سازی و چه در برنامه سازی باشند هیچ اتفاق میمون و مبارکی رخ نخواهد داد.

وی در پایان این گفتگو افزود: صدا و سیما می تواند با نظارت دقیق برنامه های سالمی را تولید کند که از کهنه کلیشه ها به دور باشند و بتوانند مخاطبان را به سمت خود جذب کنند اما تمامی این اتفاقات منوط به دغدغه مندی مدیران سازمان است که امیدوارم روزی بتوانیم شاهد این رویداد خجسته باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.