یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸

مشکلات سینماگران در آستانه سال نو/۸

علیزاده: صندوق اعتباری هنر کاری می کند که هنرمندان از زندگی سیر می شوند/ برخی سینماگران برای گذران زندگی به دستفروشی روی آورده اند

مجید علیزاده

سینماپرس: مجید علیزاده رئیس هیأت مدیره انجمن بازیگران و بدلکاران سینمای ایران در خصوص مشکلات معیشتی و رفاهی سینماگران در آستانه سال نو گفت: متأسفانه کسی به فکر هنرمندان نیست؛ به عنوان مثال صندوق اعتباری هنر کاری می کند که هنرمندان از زندگی سیر می شوند! شما نمی توانید تصور کنید که چه رفیق بازی هایی در این صندوق صورت می گیرد به نحوی که برای برخی افراد کارها ۲ روزه انجام می شود و برخی دیگر که جزو دوستان و نزدیکان شان نیستند را برای یک کار ساده بارها به صندوق می کشانند تا طرف از درخواست خود پشیمان شود!

بازیگر و بدلکار فیلم های سینمایی «سناتور» و «متروپل» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اصولاً در سینما باندبازی و رفیق بازی بیداد می کند! نقش فروشی در سینمای ما باب شده و سینما به شدت بی در و پیکر شده است! سینماگران ما امنیت شغلی ندارند و کسی نیست که به فریادشان برسد.

وی ادامه داد: وضعیت به نحوی بغرنج است که برخی سینماگران برای گذران زندگی به دستفروشی روی آورده اند؛ من بارها این افراد را در کوچه و خیابان دیده ام و رویم را برگردانده ام تا آن ها خجالت زده نشوند! این ها درد است! چرا باید کار یک هنرمند برای گذران زندگی اش به اینجا برسد؟

این سینماگر سپس با بیان اینکه ما در انجمن خودمان در حدود ۲۲۰ عضو داریم اظهار داشت: ۷۰ درصد از اعضای صنف ما جزو پیشکسوتان هستند و هر کدام کارهای زیادی از قبل از انقلاب تاکنون داشته اند اما متأسفانه وضعیت زندگی شان با بحران روبرو است. برخی از اعضا برای دریافت یک وام ساده ۵ میلیون تومانی به شدت اذیت شده اند و کسی گره کار آن ها را باز نکرده است.

علیزاده در همین راستا خاطرنشان کرد: طی یک سال اخیر ۲ سری سبد کالا به ما داده اند که البته به دلیل تعداد کم نتوانستیم آن ها را بین همه اعضای مان تقسیم کنیم و مجبور شدیم که تنها به برخی اعضا که می دانستیم محتاج تر از دیگران هستند این کالاها را اختصاص بدهیم.

وی تأکید کرد: نکته مهم اینجا است که اینطور کارها هیچ دردی از سینماگران درمان نمی کند. نه با اختصاص یک سبد کالا مشکلات هنرمندان حل می شود نه با چندرغازی که به صورت نقدی به آن ها اهدا می شود. بنده معتقدم برای اهالی سینما باید یک حقوق و مستمری ثابت ماهیانه در نظر گرفته شود تا شاید از این طریق برخی از مشکلات آن ها برطرف گردد.

علیزاده سپس به نقش خانه سینما در خصوص رسیدگی به وضعیت سینماگران اشاره کرد و گفت: اگر صندوق اعتباری هنر عملکردش ۱۰۰ درصد غلط است در خانه سینما ما شاهد عملکرد ۵۰ درصدی خوبی هستیم! بنده در یک سال اخیر شاهد بودم برخی اعضای ما که در بیمارستان بستری شدند و توان پرداخت هزینه بیمارستان را نداشتند با ارائه فاکتور به خانه سینما مبالغ شان توسط این نهاد پرداخت شد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.