جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۶

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

۷۷ درصد جامعه به سینما نمی‌روند/از آن ۲۳ درصد هم ۲۷ درصد تنها سالی یک بار به سینما می‌روند!

صالحی؛ تجلیل از افتخارآفرینان سینمای ایران در عرصه بین‌المللی

به گزارش سینماپرس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آماری از میزان مصرف فرهنگی در کشور، ارقامی را در حوزه مطالعه کتاب، نشریات و مجلات و همچنین رفتن به سینما اعلام کرد.

به گزارش سینماپرس، سید عباس صالحی در سی و ششمین اجلاس عمومی شورای عالی استان ها گفت: ظرفیت موجود در شورای عالی استان ها از چند منظر مورد توجه است. از یک سو وسعت و گستره انسانی شبکه ۱۲۶ هزار نفر شوراهاست؛ این ظرفیت انسانی ظرفیت قابل توجهی برای خیلی از اتفاقات خوب در حوزه های مختلف زندگی است. یک شبکه وسیع مویرگی که همه جغرافیای ایران اسلامی را دربرمی گیرد. ویژگی دیگر اختیارات منطقه ای شوراها و دیگری اختیارات ملی است که در اختیار شورای عالی استان ها قرار داد که این ظرفیت ها و فرصت هایی است که باید در زمان پیش رو با استفاده حداکثری منجر به طی شدن مسیر منتهی به گام دوم انقلاب اسلامی شود.

وی افزود: در این مناسبات حوزه فرهنگ حوزه بسیار مهم و اساسی است. فرهنگ را نمی شود به عنوان یکی از ضلع های زندگی قرار داد. بلکه فرهنگ زمین و هوای زندگی اجتماعی است. فرهنگ هم خاک و هم آسمان زیست بوم ماست. هر اتفاقی که در هر یک از حوزه های زندگی اجتماعی پدید آید ریشه در این زمین داشته و سر به این آسمان می ساید. یکی از نکات مهمی که فکر می کنم یک نوع تغییر پارادایم را باید در برابر آن داشته باشیم این است که مسیر توسعه و رشد و تحول اجتماعی گرانیگاه و مرکزش اقتصاد و سیاست نیست و حتی امنیت هم نیست بلکه کانون تحول و توسعه اجتماعی فرهنگ است و از این مسیر سایر اتفاقات جهت دهی می شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که این گرانیگاه و نقطه مرکزی کمتر مورد توجه است و شاخص هایی که به نظر می رسد قابلیت اندازه گیری سریع تری دارند بر شاخص های فرهنگی اولویت پیدا می کنند.

صالحی در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی فرهنگی از سوی شوراها گفت: یکی از نکاتی که هم در این جلسه و جلسات دیگر باید درباره آن صحبت شود و از طریق شما نگاه موجود تغییر یابد و فرهنگ در کانون توسعه و توجه قرار بگیرد ضرورت داشتن یک برنامه ریزی فرهنگی از روستا تا کلانشهر است. اگر این تغییر نگاه رخ ندهد و به فرهنگ به عنوان یک نیاز ثانوی نگاه کنیم بخشی از مسائلی که در این سال ها گرفتارش بودیم همچنان لاینحل باقی خواهد ماند. همانطور که می دانید وزارت فرهنگ و ارشاد حوزه های متنوعی دارد هر چند که تنها دستگاه فرهنگی کشور نیست و دستگاه های دیگری هم وجود دارند که مسئولیت های فرهنگی دارند.

وی افزود: فضای هنر با شاخه های مختلف نظیر هنرهای نمایشی و تجسمی و غیره شاخه دیگر رسانه است که حوزه مطبوعات و رسانه‌ها به این حوزه مرتبط می شوند و اما حوزه سوم حوزه دین است. در این حوزه در داخل وزارتخانه معاونت قرآن و عترت وجود دارد و در نهایت حوزه فرهنگ و نشر شناخته می شود.

وی بحث مصرف فرهنگی را موضوع مهمی دانست و افزود: باید پرسید جامعه ایرانی سطح مصرف فرهنگی‌اش از لحاظ کمی و کیفی چقدر است. در این حوزه پیمایش‌های زیادی انجام داده‌ایم. در یکی از پیمایش‌ها متوجه شدیم که در حوزه کتاب مصرف فرهنگی ما هفته‌ای ۱.۵ ساعت است. در حوزه نشریات و مجلات حدود ۲۸ درصد جامعه پیمایش گفته‌اند روزنامه یا مجله می خوانند. از بین این ۲۸ درصد هم میزان مطالعه نیم ساعت در هفته بوده است. این در حالی است که ۷۷ درصد جامعه هدف سینما نمی‌رفته‌اند. از ۲۳ درصدی که به سینما هم می‌رفته‌اند ۲۷ درصد تنها سالی یک بار به سینما می‌رفته‌اند.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد اتفاق فرهنگی رخ بدهد باید به مصرف فرهنگی توجه کرد زیرا تا مصرفی نباشد تولید فرهنگی بی معنا می شود. ما باید هم کمیت مصرف و هم کیفیت مصرف را بالا ببریم از این رو باید پرسید چه کنیم که تبلیغات محصولات فرهنگی را روان تر و آسان تر کنیم. نکته دیگر این است که مراکز توزیع محصولات فرهنگی نیز باید مورد توجه قرار گیرند و فعالیت آنها آسان تر شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.