دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴

انفعال مدیران فرهنگی در قبال تولید آثار دینی/۴

سربخش: باید در خصوص تولید آثار ارزشمند دینی و مذهبی پیشرو باشیم/ فیلمنامه های مذهبی باید به تأیید مجتهدان برجسته برسد

علیرضا سربخش

سینماپرس: علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی همزمان با ماه محرم در رابطه با انفعال مدیران فرهنگی در قبال تولید آثار دینی گفت: ما به عنوان یک کشور اسلامی باید در خصوص تولید آثار ارزشمند دینی و مذهبی پیشرو باشیم اما متأسفانه عملکرد غلط و سرسری گرفتن این مقوله توسط مدیران فرهنگی باعث شده تا نه تنها پیشرو بودن در تولید قبیل آثار را شاهد نباشیم بلکه افسوس بخوریم!

مدیرمسئول نشریه سینمارسانه در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود:  چرا از ظرفیت و پتانسیل بالای هنرمندان متعهد و دغدغه مند و امتحان پس داده برای تولید آثار دینی، بهره گرفته نمی شود! تا جایی که بنده مطلع هستم در تلویزیون بعد از حضور آقای لاریجانی هیچ اثری راجع به زندگی ائمه اطهار (ع) کار نشد؛ در واقع آثاری را که ما بعدها در دوره آقای ضرغامی به بعد شاهد بودیم جزو مصوبات آن دوران است.

وی ادامه داد: در سینما نیز وضعیت به مراتب بسیار اسفبارتر از تلویزیون بوده و هست؛ سینما به عنوان یک رسانه قدرتمند و تأثیرگذار بایستی توجه جدی و ویژه برای تولید آثار ارزشمند دینی و مذهبی داشته باشد اما افسوس که اغلب فیلمسازانی که دغدغه فعالیت در این حوزه مهم را دارند نادیده گرفته شده و به ایشان توجهی نمی شود.

این کارشناس ارشد حقوق بین الملل خاطرنشان کرد: بنده معتقدم اشکال اصلی ما در حوزه فیلمنامه است؛ یکی از بزرگترین ضعف های ما فیلمنامه است. اغلب فیلمنامه هایی که نوشته می شوند سرشار از اشتباهات تاریخی هستند که موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم می آورند. از این رو بنده معتقدم فیلمنامه های مذهبی باید به تأیید علما و مجتهدان برجسته برسد تا آثاری مانند «رستاخیز» تولید نشوند.

سربخش متذکر شد: در تولید آثار دینی و مذهبی هر نوع سطحی نگری و سهل انگاری به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و تمامی کسانی که در این پروژه ها فعالیت می کنند بایستی با اعتقاد راسخ و ایمان قلبی و برای رضای خدای متعال و با عشق و ایمان و علاقه و بر اساس حقایق تاریخ، کار خود را پیش ببرند. برای تولید آثار مذهبی باید نگاه عمیقی داشت اما متأسفانه این نگاه عمیق در بسیاری از فیلمسازان و مدیران ما وجود ندارد.

وی تصریح کرد: متأسفانه با شرایطی که این روزها در سینمای کشور شاهد هستیم هیچ امیدی به بهبود اوضاع و احوال سینما نداریم؛ بنده شخصاً از یکایک نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی خواهشمندم که قانونی تصویب کنند و سازمان سینمایی را ملزم به ارائه سیاست های تشویقی برای تولید آثار مذهبی و دینی و جذب حداکثری فیلمسازان برای تولید این آثار نمایند. مجلس شورای اسلامی حتی می تواند ردیف بودجه جداگانه ای را به این امر مهم اختصاص دهد و دولت را مکلف به حمایت از فیلم های ارزشمند دینی کند.

سربخش در پایان این گفتگو تأکید کرد: در هر صورت باید تمامی این نقیصه ها برطرف شوند. در رسانه ملی ما باید به جای سریال های کلیشه ای و تکراری شاهد تولید آثار ماندگار دینی و مذهبی باشیم اما متأسفانه بسیاری از پروژه های ارزشمند بعد از سال ها همچنان معطل مانده اند. سریال ارزشمند و عظیم «حضرت موسی (ع)» سالیان درازی است که در انتظار تولید است اما کسی حمایتی برای تولید آن نمی کند. این ها همه برای سینما و تلویزیون ما درد است!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.