یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲

انفعال مدیران فرهنگی در قبال تولید آثار دینی/۸

سیدزاده: مدیران فرهنگی فقط به فکر آن هستند که شب را صبح کرده و صبح را شب کنند/ تمام امیدمان به بسیجیان فرهنگی است

سیدسعید سیدزاده

سینماپرس: سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما همزمان با ماه محرم در رابطه با انفعال مدیران فرهنگی در قبال تولید آثار دینی گفت: پرداختن به مقوله مهم دین از دریچه سینما یکی از مهمترین راهکارهایی است که می تواند نوع بشر را با فرهنگ غنی و ارزشمند عاشورای حسینی (ع) و مقاومت و ایثار آشنا کند اما بی تردید با کم کاری این اتفاقات مهم محقق نمی شود؛ ما مستحق آن هستیم تا فیلم هایی بسازیم که امثال «فهرست شیندلر» نزد آنان هیچ باشند اما بی بصیرتی مدیران فرهنگی مانع این اتفاق می شود و این اتفاقی دردآور و ناگوار است.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «مرزی برای زندگی» و «خداحافظ رفیق» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بی شک پرداختن به مسائل دینی در سینما تأثیرات شگرفی در جامعه دارد و بسیار مهم است تا ما از طریق این رسانه مهم و اثرگذار دین مان را به جهانیان بشناسانیم اما متأسفانه همواره در این مورد مهم شاهد اهمال کاری و سهل انگاری مدیران فرهنگی هستیم.

وی ادامه داد: مسأله اینجا است که علاوه بر مدیران فرهنگی، عدم شناخت و بصیرت لازم هنرمندان نسبت به واقعه مهم عاشورای حسینی (ع) و نسبت به کلیه مسائل تاریخی و مذهبی نیز باعث بی توجهی مضاعف به این موضوعات مهم در سینما شده است.

این تهیه کننده متذکر شد: اگر شناخت و بصیرت در میان هنرمندان و مدیران فرهنگی وجود داشته باشد ما شاهد دغدغه مند شدن این افراد و در نتیجه پرداختن به موضوعات مهم دینی خواهیم بود. بی تردید تقید و تعهد بعد از شناخت و بصیرت به وجود خواهد آمد.

سیدزاده خاطرنشان کرد: وقتی مدیر فرهنگی دغدغه مند باشد هنرمند نیز به دنبال او می رود. واقعیت امر این است که مسئولان فرهنگی فرمان حرکت هستند و بقیه کارها در دست هنرمندان است. هنرمند اگر ببیند پیشانی حرکت و سیاست گذاری سینما که مدیران فرهنگی هستند فقط به فکر آن هستند که شب را صبح کرده و صبح را شب کنند، گیشه سینماها را رونق بدهد و برایشان فرهنگ و ارزش ها خالی از اهمیت باشد، قطعا پرداختن به موضوعات دینی و بزرگ و ارزشمند برای آن ها نیز بی اهمیت می شود.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «زیباتر از زندگی» و «شب به خیر فرمانده» با بیان اینکه ما اگر برنامه ریزی صحیح فرهنگی داشتیم مطمئنا مستحق ما که فیلم های تاریخی ارزشمندی بسازیم تصریح کرد: ما باید در سینمای کشورمان فیلم هایی تولید کنیم که امثال «فهرست شیندلر» پیش آن نخود هم نباشد! بنده وقتی فیلم هایی مانند «فهرست شیندلر» را می بینم که آنقدر فیلمسازش نسبت به اعتقاد خودش تعهد دارد که مخاطب را متأثر از دروغ بزرگ خود می کند، حسرت می خوردم چرا ما که عظمت دنیا دستمان است، عظمتی که گاندی می گوید اگر عمری داشتم تا بتوانم مطالعه کنم یقینا مسلمان می شدم، ما که چنین جایگاهی داریم و باید از آن بهره برداری درستی داشته باشیم، به دلیل بی بصیرتی مدیران فرهنگی و هنرمندان مان از این نوع تولیدات پرشکوه در سینما نداریم!

وی تأکید کرد: اگر ما بخواهیم سینمای مهم و ارزشمند دینی را احیاء کنیم باید دغدغه ای در جامعه مدیریت فرهنگی به وجود بیاید، باید سیاست های تشویقی و راهکارهایی ارائه شود تا هنرمند هرگز دنبال تولید آثار دیگری به غیر از سینمای دینی و انقلابی نرود اما وقتی مسئولان به این فکر می کنند گیشه سینماها چگونه پر می شود هنرمند هم از این راه پیروی و تبعیت می کند!

این سینماگر در پایان این گفتگو با بیان اینکه تمام امیدمان به بسیجیان فرهنگی است اظهار داشت: من امیدوارم با حضور فیلمسازان متعهد و جوانان بابصیرت و مومن و متعهد که می توانم اسمشان را بسیجیان فرهنگی بگذارم، این هدف بزرگ به زودی در سایه الطاف الهی در سینمای کشورمان محقق شود و ما در راستای به تصویر کشیدن تاریخ سراسر ایثار و مقاومت عاشورایی مان به آنچه که باید برسیم؛ بی تردید در این راه امیدمان تنها به خدا است و خدای متعال مطمئنا دین خود را یاری می کند و برای یاری دین خدا فیلمسازان جوان متعهدی هم به زودی میدان را در سینمای کشور در دست خود خواهند گرفت و هنرهفتم را از ابتذال مفرطی که فقدان ریل گذاری درست مدیران باعث انحرافش شده نجات خواهند داد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.