سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲

مهجوریت سینمای دفاع مقدس/۲

اصغری: مدیران سینمایی در حال تخریب فرهنگ ارزشمند ایرانی-اسلامی هستند/ رسالت سینما کار فرهنگی است نه تجارت!

ابراهیم اصغری*

سینماپرس: ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر با انتقاد از بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی نسبت به وقایع و رویدادهای دفاع مقدس گفت:مسئولان باید آگاه باشند آنچه در سینما حائز اهمیت است انجام کار فرهنگی است نه به دست آوردن سود اقتصادی از تولید آثار و تجارت از طریق فیلمسازی و سینما!

تهیه کننده فیلم های سینمایی «شب حوراء» و «شور شیرین» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران سینمایی در حال تخریب فرهنگ ارزشمند ایرانی-اسلامی هستند و بی توجهی به گونه مهم سینمای دفاع مقدس نیز نشانه همین اتفاق است؛ در سال های اخیر با توجه به رویکردی که در سینمای حرفه ای و تجاری مورد نظر قرار گرفته و شاید ناخواسته به سینمای کشور تحمیل شده، این است که اصطلاحاً بازگشت اقتصادی و نظر سینماداران که محور اصلی این بازگشت اقتصادی هستند بیشتر در سینما غالب شده است!

وی ادامه داد: این مسأله خود به خود به سازندگان آثار و مدیران و مردم القا می کند که فیلم هایی باید در سینمای کشور ساخته شوند که دارای موضوعات اجتماعی جذاب روز باشند، اکران شوند و بازده اقتصادی خوبی به همراه داشته باشند. این اتفاق منجر به آن شده تا فیلم هایی که رویکرد فرهنگی دارند به حداقل رسیده و خصوصاً فیلم های ارزشی و دفاع مقدسی که با سختی و هزینه بالا تولید می شود و باید بتوانند بازدهی لازم را داشته باشند قطعاً در شرایط فعلی سینما محکوم می شوند تا تولیدات شان را به حداقل برسانند.

اصغری خاطرنشان کرد: در این شرایط نابسامان عرضه فیلم فروش اندکی خواهد داشت و مدیران فرهنگی و سینمایی و دست اندرکاران سینما احساس می کنند فعلاً ضرورتی برای تولید آثار ارزشی، انقلابی و دفاع مقدسی وجود ندارد.

این سینماگر با بیان اینکه سینما هم به تبع شرایط اجتماعی و فرهنگی و سیاسی کشور اداره می شود اظهار داشت: در ۷-۸ سال اخیر تمام رویکرد مدیریت کلان کشور این بوده که منافع اقتصادی مورد توجه قرار بگیرد و کارهایی که این اهتمام را ندارند مورد بی توجهی قرار می گیرند. این نگاه شاید در حوزه اقتصاد درست باشد اما در حوزه فرهنگ هرگز درست نیست. آقایان از یاد برده اند که رسالت سینما رسالت فرهنگی است؛ ما باید بدانیم و آگاه باشیم که اگر رسالت سینما اقتصادی شود قطعاً به سمت این می رویم که کار ضدفرهنگی انجام دهیم.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «مردی از جنس بلور» و «مردی شبیه باران» در همین راستا متذکر شد: رسالت مدیر فرهنگی این است که اجازه ندهد سینما به این گردونه وارد شود. بخشی از سینما می تواند این نگاه را داشته باشد اما کلیت سینما باید با نگاه فرهنگی و حمایت جدی مدیران فرهنگی قرار بگیرد.

اصغری تأکید کرد: ما مدعی هستیم انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی است و دفاع مقدس از نقاط درخشان این انقلاب است و از همین رو باید از مجاری فرهنگی در دسترس مردم قرار گیرد و فرهنگ غنی انقلاب و دفاع مقدس را به نسل های بعدی منتقل کنیم.

نظرات

  • ۱۳۹۹/۰۲/۳۰ - ۲۳:۰۱
    0 0
    در جایی مانند انجمن سینمای جوان اگر مدیران وکارکنان تنها فقط احساس کنند کسی ممکن است دغدغه انقلاب واسلامی داشته باشد او را حذف می کنند امروزه تمام افراد در پست های این انجمن فقط بصورت رابطه ای وسفاشی پست ومقام گرفتند

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.