دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳

مهجوریت سینمای دفاع مقدس/۱

تجار: اقتباس از کتب دفاع مقدس می تواند سینمای ارزشمند جنگ را نجات دهد/ برای احیای گونه مهم دفاع مقدس در سینما نیاز به یک علمدار داریم!

راضیه تجار

سینماپرس: راضیه تجار عضو هیأت موسسه انجمن قلم ایران در آستانه سالروز آزادسازی خرمشهر با انتقاد از بی توجهی مدیران فرهنگی و سینمایی نسبت به وقایع و رویدادهای دفاع مقدس که منجر به مهجوریت این گونه مهم سینمایی شده است گفت: اقتباس از کتب دفاع مقدس می تواند سینمای ارزشمند جنگ را نجات دهد اما متأسفانه پدیده اقتباس ادبی در سینمای کشور همواره مهجور مانده و دلیل آن هم این است که بسیاری از فیلمسازان با تفکری غلط می خواهند خودشان مولف باشند و نام خودشان به عنوان نویسنده فیلمنامه درج شود.

مدرس خانه داستان فرهنگسرای انقلاب در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما خوشبختانه دارای یک گنجینه ارزشمند از کتب دفاع مقدس هستیم که می توانند میان سینما و ادبیات آشتی ایجاد کنند و هریک باعث تولید ده ها فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی دفاع مقدسی شوند.

وی ادامه داد: عدم دغدغه مندی مسئولان سینمایی و کمبود فیلمسازانی که با جان و دل به دفاع مقدس ایمان و اعتقاد قلبی داشته باشند باعث شده تا این گونه مهم سینمایی همواره مهجور واقع شود؛ این اتفاق در حالی است که بسیاری از کشورهای صاحب صنعت سینما به دروغ برای خود دست به قهرمان سازی و قهرمان پروری های کاذب می زنند اما ما با اینکه به صورت واقعی شاهد قهرمانان بزرگی در طول دوران دفاع مقدس بوده ایم هیچ قدمی برای تولید فیلم های ارزشمند راجع به زندگی آن ها برنمی داریم و از سوی دیگر وقایع مهم دفاع مقدس همچون سالروز آزادسازی خرمشهر را هم نادیده می گیریم.

تجار با بیان اینکه اگر در عرصه کتاب و ادبیات دفاع مقدس ما شاهد پیشرفت های چشمگیر بوده ایم به دلیل حضور انبوه نویسندگانی است که علمدار این حرکت جهادگونه بودند اظهار داشت: بی تردید  برای احیای گونه مهم دفاع مقدس در سینما نیز نیاز به یک علمدار داریم! در حیطه مدیریتی سینما باید افرادی حضور داشته باشند که چراغ به دست بوده و سینماگران را به سمت تولید آثار دفاع مقدسی سوق دهند.

نویسنده کتاب های «بانوی رنگین کمان» و «شعله و شب» در بخش دیگری از اظهاراتش یادآور شد: مقام معظم رهبری بارها نقل به مضمون فرموده اند که جنگ برای ما به مثابه یک گنج است؛ این یعنی آنکه ما باید در این فضا دست به کاووش گری بزنیم و موقعیت های خوب را استخراج کرده و بر اساس این موقعیت های خوب آثار ارزنده ای تولید کنیم.

وی متذکر شد: خوشبختانه در عرصه ادبیات نویسندگان زحمات بسیاری کشیدند و این گنج ها را کاووش کرده اند و حالا نیاز است سینماگران بر اساس کاووش آن ها فیلم های ارزشمند و ماندگار تولید کنند و سینمای دفاع مقدس را از این فترت فعلی نجات دهند.

تجار در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه توجه به سینمای مهم دفاع مقدس باید در رأس تمامی امور مدیران فرهنگی و سینمایی کشور باشد گفت: ما نباید این فرصت های بزرگ را از دست بدهیم؛ ای کاش تا دیر نشده با اهتمام و دغدغه مندی در رابطه با وقایع مهم دوران دفاع مقدس، سرداران رشید و دلاور حوزه دفاع مقدس و مقاومت اسلامی، جانبازان، رزمندگان، ایثارگران و شهدا فیلم های نابی تولید کنیم و ای کاش کسی باشد تا هرچه زودتر راجع به زندگی پرافتخار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نیز مبادرت به تولید فیلم کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.