شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵

سینماگران و بررسی معافیت مالیاتی حوزه فرهنگ و هنر

وقتی تصمیمات ناگهانی و غیرکارشناسی در دولت بنفش همه‌گیر می شود!/ عقب نشینی دولت؛ بازی سیاسی یا تدبیر برای معضل زندگی هنرمندان؟!

بابویهی-ایرانمنش،-ارجمند-ساداتیان-بازغی-گودرزی-مظفری-عباسی-تهامی-صادقی-نورایی-رویگری-رخام-اصغری

سینماپرس: تعدادی از سینماگران کشور در خصوص بازی دولت در زمینه معافیت مالیاتی هنرمندان، از تایید تا انکار با انتقاد شدید از چنین تصمیمی تصریح کردند: گویا قوه عاقله در میان مسئولان وجود ندارد و از همین رو با تصمیم گیری های غیرکارشناسی مرتب مردم را دچار سردرگمی می کنند، هنرمندان هم به عنوان بخشی از جامعه زندگی شان با بحران روبرو است.

به گزارش سینماپرس چندی قبل متن پیش‌نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی کشور منتشر شد و قرار بود این لایحه توسط مجلس بررسی و به تصویب رسد.

در این راستا قرار بود معافیت مالیاتی که اصحاب فرهنگ و هنر کشور طی سال های متمادی از آن بهره می بردند حذف شود. این اتفاق بر می گردد به بند ل ماده ۱۳۹ که با حذف آن دیگر تولید و اجرای آثار هنری مشمول معافیت مالیاتی نمی‌شود.

این تصمیم در حالی بود که اکثر کالاهای فرهنگی از سینما گرفته تا تئاتر مدت ها است به سود نمی رسند و سالانه تنها تعداد انگشت شماری آثار هستند که سودهای سرشاری نصیب سرمایه گذاران و تهیه کنندگان شان می شود.

چنین تصمیمات ناگهانی و غیرکارشناسی از سوی مسئولان دولت دوازدهم بارها با انتقاد شدید از سوی آحاد افراد جامعه روبرو شده که بعضاً هنرمندان هم با آن ها همسو و هم صدا بوده اند اما این بار از آنجا که چنین تصمیمی تأثیر مستقیم بر زندگی یکایک هنرمندان دارد همه آن ها یکصدا سیاست های دولت دوازدهم را مورد انتقاد و نکوهش قرار دادند و باعث شدند مسئولان دولت از تصمیم شان عقب نشینی کنند! عقب نشینی که معلوم نیست تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ به خصوص که بسیاری بر این باورند این کار دولت صرفاً یک بازی سیاسی بوده و با این کار خواسته اند انبوهی از هنرمندان که به واسطه رفتارهای غلط دیگر دل در گرو دولت ندارند را به سمت خود جذب کنند.

هنرمندان با بیان اینکه جز تعدادی انگشت شمار از اهالی هنر به ویژه در سینما که زندگی های لاکچری و درآمدهای سرشاری دارند، مابقی هنرمندان در وضعیت بسیار بد مالی به سر می برند و حتی توان تأمین هزینه های درمانی، اجاره خانه و... خود را ندارند خواهان آن شدند که مسئولان دولت تنها از هنرمندان سرمایه دار و سلبریتی های مشهور مالیات اخذ کنند.

در همین راستا ۱۴ تن از سینماگران مطرح کشور خانم ها و آقایان: عباس بابویهی، رضا ایرانمنش، داریوش ارجمند، سیدجمال ساداتیان، پژمان بازغی، فاطمه گودرزی، مجید مظفری، پیمان عباسی، کوروش تهامی، قطب الدین صادقی، علیرام نورایی، رضا رویگری، شراره رخام و ابراهیم اصغری ضمن گفتگو با سینماپرس انتقادهای شدید خود را نسبت به تصمیم گیری عجیب دولت دوازدهم مطرح کردند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

بابویهی: حذف کامل معافیت مالیاتی هنرمندان کاری به شدت غلط است/ معافیت مالیاتی نهادهایی مانند بنیاد سینمایی فارابی و دفاتر پخش باید برداشته شود

عباس بابویهی تهیه کننده و کارگردان سینما در خصوص اقدام دولت برای قطع معافیت مالیاتی هنرمندان گفت: حذف کامل معافیت مالیاتی هنرمندان کاری به شدت غلط است چرا که مثلاً نمی توان نیروهای خدماتی سینما را مانند سلبریتی هایی که دستمزدهای چندصد میلیونی و یا میلیاردی می گیرند یکی به حساب آورد. بنده این را می دانم که خیلی از افراد از امتیاز معافیت مالیاتی استفاده می کنند اما کارهای دیگری خارج از حوزه فرهنگ و هنر انجام می دهند، سازمان امور مالیاتی باید جلوی بهره برداری های شخصی این اشخاص را بگیرد.

ایرانمنش: اخذ مالیات از سینماگران باعث تولید هرچه بیشتر آثار مبتذل و «بفروش» و انهدام کامل آثار اندیشه ورز و فرهنگی می شود

رضا ایرانمنش بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون نیز با انتقاد شدید از این تصمیم دولت اظهار داشت: اخذ مالیات از سینماگران باعث تولید هرچه بیشتر آثار مبتذل و «بفروش» و انهدام کامل آثار اندیشه ورز و فرهنگی می شود؛ همین حالا هم مدت ها است در سینمای ایران شاهد آثار متناسب با فرهنگ ارزشمند و غنی ایرانی-اسلامی نیستیم و اگر این اتفاق رخ بدهد قطعاً وضعیت بحرانی تر و بغرنج تر از گذشته خواهد شد. نیم نگاهی به وضعیت تولیدات فرهنگی هنری از سینما گرفته تا تئاتر و تلویزیون و... نشان از آن دارد که ما شاهد ورشکستگی مطلق فرهنگی و اقتصادی در آثار هستیم و عملاً هیچ نکته مثبتی برای ارائه به جامعه نداریم. حال اگر قرار باشد از سینما و سینماگران و به طور کل اهالی فرهنگ و هنر مالیات اخذ شود قطعاً برخی افراد کاسبکار در سینما بیشتر به فکر تولید آثار مبتذل می افتند تا بتوانند از این رهگذر مخاطب را به سالن های سینما جذب کرده و پول بیشتری به جیب بزنند و بخشی از آن را هم به عنوان مالیات به دولت بدهند.

ارجمند: نباید مسأله دریافت مالیات را به همه اهالی فرهنگ و هنر تعمیم داد/ برخی مسئولان قدر هنر و هنرمند را نمی دانند

داریوش ارجمند بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در خصوص اقدام دولت برای قطع معافیت مالیاتی هنرمندان با انتقاد شدید از چنین تصمیمی گفت: دولت به جای گرفتن مالیات از اهالی فرهنگ و هنر جلوی دزدی ها، اختلاس ها و غارت بیت المال را بگیرد؛ مگر ما چقدر درآمد داریم، چقدر امنیت شغلی داریم که حالا باید مالیات هم بدهیم؟ درست است که در میان ما افرادی هستند که پول های خوبی درمی آورند اما آن ها قطره ای از اقیانوس هستند و تر و خشک نباید با هم بسوزند و دولت نباید به همه هنرمندان به یک چشم نگاه کند. یکی از علل عقب ماندگی ما در کشورمان این است که برخی مسئولان قدر هنر و هنرمند را نمی دانند. ای کاش مسئولان اداره مالیات به جای اینکه زورشان را به هنرمندان نشان بدهند بروند و از فوتبالیست هایی که درآمدهای میلیاردی دارند مالیات بگیرند. آن ها می توانند با انجام کارهای کارشناسی و رصد دقیق در حوزه فرهنگ و هنر از برخی هنرپیشه ها و سلبریتی هایی که درآمدهای بسیار بالایی دارند نیز مالیات دریافت کنند اما نباید مسأله دریافت مالیات را به همه اهالی فرهنگ و هنر تعمیم دهند.

ساداتیان: دولت مرتب در حال ضربه زدن به حوزه فرهنگ و هنر به ویژه سینما است

سیدجمال ساداتیان تهیه کننده سینما در خصوص بازی دولت در زمینه معافیت مالیاتی هنرمندان، از تایید تا انکار گفت: دولت مرتب در حال ضربه زدن به حوزه فرهنگ و هنر به ویژه سینما است در صورتی که باید کمک حال هنرهفتم باشد؛ درست است که در سینما چند نفر معدودی هستند که درآمدهای قابل توجه و بالایی دارند اما بقیه اهالی سینما وضعیت شان بسیار معمولی و یا پایین تر از متوسط است و در تأمین معیشت روزانه شان هم دچار مشکلند و از این رو قطع معافیت مالیاتی هنرمندان ضربه مهلک و جبران ناپذیری را به سینما وارد خواهد کرد و امیدوارم دیگر هرگز شاهد طرح چنین مباحثی نباشیم. . همه مستحضر هستند که گردش مالی سینما به صورت سالانه رقمی حدود ۲۵۰ میلیارد تومان است که این رقم اگر تقسیم بر تعداد ۶ هزار نفری اهالی سینما شود به صورت سالانه حدود ۴ میلیون تومان درآمد را نشان می دهد یعنی میانگین گردش مالی ماهانه هر یک از اهالی سینما تنها حدود ۳۵۰ هزار تومان است! حالا دولت برای این گردش مالی اندک چه برنامه ای در نظر دارد؟ چرا برخی افراد از دور نشسته اند و تنها بر اساس شنیده های شان که برخی هنرمندان درآمدهای بسیار بالایی دارند یکباره با تصمیم گیری های سلیقه ای و خلق الساعه به فرهنگ و هنر کشور ضربه می زنند؟

بازغی: زمانی دریافت مالیات از هنرمندان منطقی است که آن ها مشمول قانون کار باشند/ همه هنرمندان درآمدهای نجومی ندارند

پژمان بازغی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون در خصوص بازی دولت در زمینه معافیت مالیاتی هنرمندان، از تایید تا انکار گفت: زمانی دریافت مالیات از هنرمندان منطقی است که آن ها مشمول قانون وزارت کار باشند و بیمه و حقوق بازنشستگی دریافت کنند اما وقتی که هیچ امکاناتی برای هنرمندان در نظر گرفته نشده و آن ها هیچ یک از مزایایی که سایر مشاغل و حرفه ها دارند را از سوی دولت دریافت نمی کنند نباید مالیات از ایشان اخذ شود. بنده با دادن مالیات مخالف نیستم اما می گویم باید همه چیز ۲ طرفه باشد؛ اگر هنرمندان قرار است مالیات پرداخت کنند باید مثل سایر مشاغل دارای سندیکا باشند، بیمه تأمین اجتماعی داشته باشند، حقوق بازنشستگی دریافت کنند، دستمزدهای شان سال به سال افزایش پیدا کند و...؛ اگر این شرایط برای هنرمندان مهیا شود قطعاً آن ها هم با پرداخت مالیات موافقت می کنند.

گودرزی: نگاه مادی به فرهنگ و هنر بسیار دردآور است/ معافیت مالیاتی هنرمندان همین حالا قطع شده است

فاطمه گودرزی بازیگر سینما و تلویزیون نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: نگاه مادی به فرهنگ و هنر و فعالان فرهنگی بسیار دردآور است؛ باعث تأسف است که تلاش گران و فعالان عرصه فرهنگ و هنر کشور که برای رشد و تعالی حوزه فرهنگ و جامعه تلاش می کنند به واسطه تصمیم گیری های غلط برخی مسئولان با اتفاقاتی روبرو می شوند که آن ها را دچار یأس و ناامیدی کرده و از ادامه مسیرشان دلزده می کند. ای کاش چنین نگاه های زننده مادی به هنر و هنرمند از بین می رفت. هنرمندان فرهنگ سازان جامعه هستند اما گویا برای مسئولان، امور فرهنگی در پایین ترین حد قرار دارد و نسبت به آن کاملاً بی توجه هستند. مسئولان باید بدانند وقتی چنین رفتاری با هنرمندان می کنند باعث می شوند که آن ها را از ادامه فعالیت در این حوزه منصرف کنند و این اتفاق می تواند منجر به فاجعه فرهنگی در کشور شود.

مظفری: هنرمندان نیاز به حمایت های ویژه از سوی مسئولان دارند/ بخش عمده ای از سینماگران در تأمین معاش روزانه شان هم دچار مشکل هستند

مجید مظفری بازیگر مطرح سینما و تلویزیون در خصوص بازی دولت در زمینه معافیت مالیاتی هنرمندان، از تایید تا انکار گفت: گرفتن مالیات از اهالی فرهنگ و هنر یک اجحاف جدی است و امیدوارم دیگر هرگز شاهد طرح چنین مباحثی نباشیم؛ بنده معتقدم خانه سینما به عنوان نماینده یکایک اهالی سینمای کشور باید به طور جدی در مقابل این تصمیم غلط ایستادگی می کرد و  از حقوق مادی و معنوی هنرمندان صیانت می نمود. بنده مخالف جدی و سرسخت دریافت مالیات از هنرمندان هستم و امیدوارم که چنین کاری هرگز عملی نشود. هنرمندان نیاز به حمایت های ویژه از سوی مسئولان دارند و حتی شنیدن چنین تصمیماتی از سوی مسئولان در کار آن ها خلل ایجاد می کند چرا که هنرمندان با یأس و ناامیدی مواجه می شوند.

عباسی: هنرمندان نباید تاوان عملکرد غلط دولت در حوزه اقتصاد را بدهند/ شرایط زندگی هنرمندان بسیار سخت است

پیمان عباسی فیلمنامه نویس مطرح کشور در خصوص بازی دولت در زمینه معافیت مالیاتی هنرمندان، از تایید تا انکار گفت: هنرمندان نباید تاوان عملکرد غلط دولت در حوزه اقتصاد را بدهند. چرا ما باید هر روز با یک خبر بد و شوکه کننده مواجه شویم؟ چرا فشار روی زندگی هنرمندان اینقدر زیاد شده است؟ کجای دنیا با هنر و هنرمند و کسانی که پرچمدار حوزه فرهنگی کشورشان هستند چنین رفتارهایی می کنند؟ زندگی هنرمندان از بیرون ویترین خوب و چشمگیری دارد اما اگر وارد زندگی آن ها شویم متوجه می شویم که شرایط زندگی شان بسیار سخت است. بگذریم از اینکه برخی سلبریتی ها درآمدهای بالایی دارند اما این مسأله به عموم اهالی سینما مرتبط نمی شود و قطعاً سایر هنرمندان نباید تاوان چند نفر انگشت شمار را بدهند.

تهامی: قطع معافیت مالیاتی باعث وفور تولید فیلم های نازل و مرگ سینمای اندیشمند می شود/ مسئولان زمینه را برای فعالیت انبوهی از هنرمندان بیکار فراهم کنند!

کوروش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص بازی دولت در زمینه معافیت مالیاتی هنرمندان، از تایید تا انکار گفت: تردیدی نیست که قطع معافیت مالیاتی باعث وفور تولید فیلم های نازل و مرگ سینمای اندیشمند می شود چرا که وقتی هنرمند متوجه می شود که باید بخش مهمی از دستمزد خود را به عنوان مالیات بپردازد ترغیب می شود که به سمت فیلم های سخیف گرایش پیدا کند، دستمزدهای آنچنانی بگیرد و دغدغه اش تنها پول درآوردن شود تا هزینه ای که به عنوان مالیات پرداخت می کند جبران شده و به زندگی اش فشار مضاعفی وارد نشود. این گونه تصمیمات غیرکارشناسی، سلیقه ای و لحظه ای مانند موجی است که پی و بنیان فرهنگ و هنر کشور را از بین می برد و ما را به مرور زمان دچار مشکلات حاد می کند. متأسفانه همین حالا هم ما در طول سال کمتر شاهد تولید و اکران فیلم های خوب هستیم و اگر قرار شود از هنرمندان مالیات دریافت شود همین تعداد اندک فیلم خوب هم از بین می رود و کلاً باید فاتحه فرهنگ و هنر را در کشور خواند.

صادقی: مسئولان دولت دوازدهم جز ایجاد نارضایتی در جامعه هیچ هنر دیگری ندارند/ اکثریت هنرمندان حتی از تأمین معاش روزانه شان هم عاجزند!

دکتر قطب الدین صادقی مدرس و بازیگر و کارگردان تئاتر و سینما نیز در گفتگو با سینماپرس با انتقاد شدید از چنین تصمیم گیری اظهار داشت: مسئولان دولت دوازدهم جز ایجاد نارضایتی در جامعه هیچ هنر دیگری ندارند و این تصمیم شان هم مانند اغلب کارهای شان از ریشه اشتباه است. هنرمندان در کشور ما هیچ امتیازی به جز همین معافیت مالیاتی نداشتند که حالا با تصمیم زشت، غیرفرهنگی و ضد هنری مسئولان همین امتیاز اندک هم از آن ها سلب شده است. این تصمیم غلط در راستای چارچوب سراسر خبط و اشتباه دولت فعلی گرفته شده اما مسئولان دولتی که چنین تصمیمی را گرفته اند باید بدانند که هنرمندان ساکت نمی نشینند و نارضایتی خود را از این حرکت و تصمیم زننده بازتاب می دهند. مسئولان دولت باید هرچه سریع تر از این تصمیم غیرمنطقی شان عدول کنند، نه اینکه بخواهند به هنرمندان باج بدهند، بلکه به این دلیل که واقعاً وضعیت زندگی ما خوب نیست.

نورایی: هنرمندان هم به عنوان بخشی از جامعه زندگی شان با بحران روبرو است/ از سازمان امور مالیاتی گله مندم!

علیرام نورایی بازیگر مطرح سینما و تلویزیون در خصوص بازی دولت در زمینه معافیت مالیاتی هنرمندان، از تایید تا انکار گفت: اوضاع وخیم اقتصادی گریبان اکثریت مردم را در سراسر کشور گرفته و هنرمندان هم به عنوان بخشی از جامعه زندگی شان با بحران روبرو است؛ با این اوضاع و احوال و شرایط بغرنج هرگز نباید فشار بیشتری بر روی هنرمندان وارد شود. من متأسفم که هر دقیقه یک قانون و یک لایحه جدید بدون اطلاع رسانی قبلی و بدون کارشناسی، صرفاً بر اساس سلیقه های شخصی برخی از مسئولان به وجود می آید و زندگی بخشی از افراد جامعه را با مخاطرات و بحران گسترده تر روبرو می سازد.

رویگری: اکثریت هنرمندان در شرایط بسیار بدی زندگی می کنند و تصمیمات لحظه ای و سلیقه ای باعث اختلال و بحران بیشتر در زندگی شان می شود

رضا رویگری بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص بازی دولت در زمینه معافیت مالیاتی هنرمندان، از تایید تا انکار گفت: امروزه اکثریت هنرمندان در شرایط بسیار بدی زندگی می کنند و این قبیل تصمیمات لحظه ای و سلیقه ای باعث اختلال و بحران بیشتر در زندگی شان می شود. ای کاش به جای طرح این مسائل مسئولان کمی به فکر بیکاری و خانه نشینی گسترده هنرمندان و رکود شدید تولید آثار هنری به خصوص در سینما بودند. آدمی که کار نمی کند و اگر هرزگاهی کاری به او پیشنهاد می شود دستمزد اندکی دریافت می کند و پول برای امرار معاش خود و خانواده اش ندارد چه مالیاتی باید بدهد؟

رخام: هنرمندان فاقد امنیت شغلی، درآمد ثابت، بیمه و... هستند/ بسیاری از هنرمندان بنام کشور حتی هزینه ابتدای درمان خود را ندارند

شراره رخام بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص بازی دولت در زمینه معافیت مالیاتی هنرمندان، از تایید تا انکار گفت: هنرمندان فاقد امنیت شغلی، درآمد ثابت، بیمه و... هستند و طرح گرفتن مالیات از آن ها اشتباه بود. بنده به شدت با این کار مخالف بودم و امیدوارم که مسئولان مربوطه از این پس نسبت به این مسأله که می تواند باعث سوق دادن زندگی هنرمندان به سمت یک فاجعه و بحران عظیم باشد، توجه ویژه داشته باشند. شغل ما به گونه ای است که هیچ قاعده و گارانتی ندارد؛ هنرمندان الزماً مانند یک کارمند مرتب سر کار نیستند و امکان دارد سال ها هیچ پروژه ای به آن ها پیشنهاد نشود. مبحث بسیار مهم تأمین امنیت شغلی هنرمندان و تأسیس صندوق بیمه بیکاری سال ها است که روی زمین مانده و متأسفانه هیچ تدبیری از سوی مسئولان برای رفع معضلات و بحران های موجود در زندگی کاری هنرمندان نشده است.

اصغری: اخذ مالیات از هنرمندان می تواند تولیدات فرهنگی را دچار رکود کند/ در سینما تعداد اندکی از افراد مستحق پرداخت مالیات هستند

 ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما در خصوص بازی دولت در زمینه معافیت مالیاتی هنرمندان، از تایید تا انکار گفت: تصمیم اخذ مالیات از اهالی فرهنگ و هنر نشانگر عدم وجود قوه عاقله بود. با این همه فشار شدید اقتصادی که یکایک افراد جامعه از آن در رنج هستند مسئولان نباید با تصمیم گیری های سلیقه ای و عجیب سعی در فشار بیشتر بر روی جامعه و به خصوص اهالی فرهنگ و هنر داشته باشند. اخذ مالیات از هنرمندان در هر زمان تولیدات فرهنگی را دچار رکود می کند و باعث بیکاری هرچه بیشتر و گسترده تر اهالی سینما می شود. همین حالا هم که سینماگران از پرداخت مالیات معاف هستند دخل و خرج فیلم ها با هم تناسبی ندارد و اغلب فیلم ها به جای به سود رسیدن با ورشکستگی روبرو می شوند و اگر قرار باشد از این ها مالیات هم بگیرند اوضاع به مراتب بحرانی می شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.