سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲

بررسی معافیت مالیاتی حوزه فرهنگ و هنر/۵

ساداتیان: دولت مرتب در حال ضربه زدن به حوزه فرهنگ و هنر به ویژه سینما است

حضور سیدجمال ساداتیان در غرفه در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

سینماپرس: سیدجمال ساداتیان تهیه کننده سینما در خصوص بازی دولت در زمینه معافیت مالیاتی هنرمندان، از تایید تا انکار گفت: دولت مرتب در حال ضربه زدن به حوزه فرهنگ و هنر به ویژه سینما است در صورتی که باید کمک حال هنرهفتم باشد؛ درست است که در سینما چند نفر معدودی هستند که درآمدهای قابل توجه و بالایی دارند اما بقیه اهالی سینما وضعیت شان بسیار معمولی و یا پایین تر از متوسط است و در تأمین معیشت روزانه شان هم دچار مشکلند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» و «متری شش و نیم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: همه مستحضر هستند که گردش مالی سینما به صورت سالانه رقمی حدود ۲۵۰ میلیارد تومان است که این رقم اگر تقسیم بر تعداد ۶ هزار نفری اهالی سینما شود به صورت سالانه حدود ۴ میلیون تومان درآمد را نشان می دهد یعنی میانگین گردش مالی ماهانه هر یک از اهالی سینما تنها حدود ۳۵۰ هزار تومان است!

وی ادامه داد: حالا دولت برای این گردش مالی اندک چه برنامه ای در نظر دارد؟ چرا برخی افراد از دور نشسته اند و تنها بر اساس شنیده های شان که برخی هنرمندان درآمدهای بسیار بالایی دارند یکباره با تصمیم گیری های سلیقه ای و خلق الساعه به فرهنگ و هنر کشور ضربه می زنند؟ چرا اگر تعدادی اندک از هنرمندان دستمزدهای کلانی دریافت می کنند باید سایر هنرمندان که دستمزدهای اندک می گیرند تاوان آن ها را بدهند؟

ساداتیان با بیان اینکه اگر دولت دلسوز فرهنگ و هنر بود باید حتی مالیات ارزش افزوده را هم از کالاهای فرهنگی حذف می کرد اظهار داشت: ما نباید فراموش کنیم که سینما و به طور کل کالاهای هنری پیشانی فرهنگی هر کشوری محسوب می شوند؛ سینما اوقات فراغت مردم را پر می کند و رسالت اجتماعی اش آنقدر زیاد است که تمامی جامعه شناسان، روانشناسان و صاحب نظران این حوزه ها بارها به آن تأکید کرده اند؛ حالا با توجه به این اهمیت والای سینما چرا ما باید هنرمندان را بیش از پیش در فشار و تنگنا قرار دهیم؟

تهیه کننده فیلم های سینمایی «جامه دران» و «به رنگ ارغوان» تصریح کرد: دولت نباید کاری کند که پتانسیل و توانایی های بالای سینما از دست برود. سوأل بنده از کسانی که چنین تصمیماتی را گرفته اند این است که مگر چند فیلم سینمایی ما فروش خوبی دارند؟ سالانه به جز ۲-۳ فیلم که به سود می رسند رسماً بقیه فیلم های سینمایی ضررهای هنگفتی را متحمل می شوند و با این شرایط نباید بیش از این به سینماگران فشار وارد کرد.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو متذکر شد: دولت باید کمک حال سینما باشد مگر اینکه نظرشان این باشد که سینما را به طور کل حذف کنند؛ اگر تصمیم دولت حذف سینما است آن وقت باید بارهای مضاعف بر دوش سینماگران بگذارند تا این حوزه به طور کل نابود شود اما اگر می خواهند که سینما بتواند به درستی به حیاتش ادامه دهد باید آن را سبکبار کنند تا بتواند کمی نفس بکشد و روی پای خود بایستد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.