سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶

لزوم پاسداشت فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی/۶

بهمنی: ورود جریان سکولار، غرب گرا، انحرافی و غیردینی باعث شده تا ما در سینما تحت لوای تفکرات انتلکتوئل ها باشیم

حمید بهمنی در نشست تحلیلی «فرصت‌ها و تهدیدها»

سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما در خصوص لزوم پاسداشت فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی گفت: ورود جریان سکولار، غرب گرا، انحرافی و غیردینی باعث شده تا ما در سینما تحت لوای تفکرات انتلکتوئل ها باشیم، این در حالی است که ما نباید اجازه بدهیم ساختار فرهنگی کشور مورد تاخت و تاز عده ای روشنفکرنما قرار بگیرد و فرهنگ غنی و ارزشمند ایرانی-اسلامی در سینمای ما جایی نداشته باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «گام های شیدایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این باعث شرم و تأسف است که ما حتی در جشنواره فیلم فجر که نماد فرهنگ انقلاب شکوهمند اسلامی است هیچ نماد و نشانه ای از فرهنگ ارزشمند ایرانی-اسلامی مشاهده نمی کنیم. مایه شرمساری است که مدیران ما دغدغه ای برای رشد و توسعه این فرهنگ ارزشمند ندارند.

وی یادآور شد: این اتفاقات از سال ۱۳۷۶ به بعد در سینما آغاز شد؛ از همان سال بود که به جای ایثار، مهر و محبت، دین و نماز و خداپرستی و امثالهم، سیاهی و تلخی و تباهی در سینمای ایران شروع به جولان دادن کرد.

بهمنی سپس با بیان اینکه سینمای کنونی در مخالفت با اندیشه های ایرانی-اسلامی برنامه ریزی شده است تصریح کرد: این اتفاقات در حالی است که ما نیاز به سینمای ملی و مذهبی داریم؛ بنا به فرموده حضرت آقا ما باید در سینمای ایران فرهنگ دهه ۶۰ یعنی مهربانی و اتحاد و ایثار و از خود گذشتگی را مشاهده کنیم نه آثاری که هیچ سنخیت و قرابتی با ایرانیت و دین مبین اسلام ندارند.

این سینماگر متذکر شد: ما نباید اجازه دهیم برخی اشخاص با فیلم هایی مانند «خانه پدری» از ما سوء استفاده کنند؛ بنده ضمن تقدیر از تلاش ارزشمند قوه قضائیه در خصوص برخورد با این فیلم معتقدم که دستگاه قضایی باید دقت بیشتری داشته باشد و در حوزه هنرهفتم ورود جدی تری کند.

کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» تأکید کرد: چرا بخش عمده ای از مردم مومن و ولایتمدار و معتقد سال ها است جرأت سینما رفتن با خانواده های شان را ندارند؟ این ها نشانه ای از ناامنی فرهنگی و اعتقادی و اجتماعی است؛ این ها نشانه ای از بی هویت شدن سینمای ما است. اینجا است که دستگاه های امنیتی و قضایی باید ورود جدی به سینما داشته باشند و قاطعانه جلوی مسببان این فجایع فرهنگی را بگیرند.

وی ادامه داد: بنده نمی گویم که دردها و مشکلات را نباید در سینما بیان کرد، بلکه معتقدم فیلمساز خوب کسی است که اگر از دردها سخن می گوید از درمان دردها هم سخن بگوید نه اینکه با تولید اثرش ما را دشمن شاد کند!

بهمنی خاطرنشان کرد: متأسفانه امروزه ما در مواجهه با آثار سینمایی خجالت زده و سرافکنده هستیم؛ همه ما در بهت هستیم که چرا در آثار سینمایی ما هیچ نشانی از دستاوردهای عظیم ایران اسلامی وجود ندارد؟ چرا ما در فیلم های مان چهره زشتی از مردم و کشورمان به جهانیان نشان می دهیم؟ نکته قابل تأمل اینجا است که همه دنیا ما را کشوری متمدن و پیشرفته می دانند اما این نگاه در سینمای ما وجود ندارد.

این فیلمساز در خاتمه اظهاراتش گفت: ایران اسلامی جزو بزرگترین و بافرهنگ ترین کشورهای دنیا است و ما در دنیا کشوری فرهنگی شناخته می شویم. ما کشوری تأثیرگذار در تربیت جامعه هستیم و فیلمسازان و مدیران سینمایی در تولید آثار باید به این مسائل مهم توجه داشته باشند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.