سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲

لزوم پاسداشت فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی/۱

فارسیجانی: دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی باید با ولنگاری فرهنگی مقابله نمایند/ مدیران سینمایی و اعضای شوراها اگر صلاحیت ندارند باید تغییر کنند!

پرویز فارسیجانی

سینماپرس: پرویز فارسیجانی مدیرکل سابق مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌ های سینمایی سازمان سینمایی در خصوص لزوم ورود دستگاه های امنیتی و قضایی به سینما برای پاسداشت فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی گفت: اوضاع فرهنگ و هنر بالاخص سینما بحرانی است و اگر قوه قضائیه و نهادهای امنیتی به این آشفته بازار ورود نکنند اوضاع قطعاً فاجعه بارتر خواهد شد.

این تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی باید با ولنگاری فرهنگی مقابله کنند چرا که ولنگاری فرهنگی به جامعه و ارزش ها ضربه می زند. وظیفه سینماگران رعایت اخلاقیات در چارچوب و قوانین و شرایط جمهوری اسلامی ایران است و اگر از آن عدول کنند باید با آن ها برخورد شود؛ به سینماگری که فیلمش توقیف می شود باید تذکر داده شود و دیگر اجازه ساخت هیچ اثری را به وی ندهند تا در حدود قانون ورود پیدا کند. عرصه فرهنگ و هنر بسیار مهم است و زمانی که متولیان حوزه فرهنگ نسبت به آن بی توجه هستند ضرورت دارد که حتماً قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر دستگاه ها و نهادهای امنیتی نسبت به آن ورود کنند.

فارسیجانی سپس چندین علت برای آشفتگی و تشتت در سینما برشمرد و اظهار داشت: فقدان قانون و ضعف قانون و نوع برداشت های سلیقه ای از قانون توسط مدیران ذیربط سینمایی سبب ایجاد بحران در سینما شده است. از سوی دیگر برخی رفتارها و عملکردهای سینماگران هم بر ضد سینما بوده و قطعاً باید کسانی با این رفتارهای غلط برخورد قاطع داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر قانون ضعف دارد و یا نیاز به اصلاح دارد باید آن را اصلاح کرد. اگر به دلایل متعدد مدیران فرهنگی به هنرمندان در خصوص عبور مکرر از خطوط قرمز تذکر نمی دهند و آن ها هم در بسیاری از فیلم ها از جمله «هزارپا»، «رحمان ۱۴۰۰»، «پنجاه کیلو آلبالو»، «نهنگ عنبر» و امثالهم پا را از خطوط قرمز فراتر می گذارند و معتقدند چون پروانه نمایش گرفته اند دیگر مشکلی ندارند، مسئولان قضایی و امنیتی باید وارد میدان شوند و جلوی این آثار را که به فرهنگ ملی و ارزش های دینی و انقلابی آسیب می زند بگیرند.

این کارشناس فرهنگی تأکید کرد: پر واضح است که مسئولان قضایی در این شرایط بحرانی باید وارد میدان شوند. همه باید بدانند که منافع مالی و حرفه ای هیچ سینماگری بالاتر از ارزش های دینی و ملی و انقلابی ما نیست؛ وظیفه سینماگران رعایت اخلاقیات در چارچوب و قوانین و شرایط جمهوری اسلامی ایران است و اگر از آن عدول کنند باید با آن ها برخورد شود.

فارسیجانی متذکر شد: قانون برای مدیران تعیین تکلیف کرده و آن ها بر اساس وظیفه شان باید ورود کنند و جلوی تولید و اکران این قبیل آثار را بگیرند و اگر مدیران به هر دلیلی رفع تکلیف می کنند و وظایف خود را به گردن شوراها می اندازند، مدیران بالادستی باید نسبت به بی توجهی شوراها واکنش نشان دهند و نباید اجازه دهند تا این قبیل آثار رنگ پرده را ببینند.

این سینماگر با بیان اینکه این روزها نه تنها سینما که شبکه نمایش خانگی هم سرشار از آثار سخیف شده که از خطوط قرمز ارزشی، ملی و عرفی عبور کرده اند اظهار داشت: من نمی دانم این آثار از کدام شوراها عبور کرده اند و توانسته اند تولید شوند؟ مدیران سینمایی چرا به این افراد در شوراها اعتماد می کنند و اجازه می دهند آن ها بیش از این بحران آفرینی کنند؟ اعضای شوراها مکلفند تا به خطوط قرمز توجه داشته باشند و اگر فیلمی مانند «خانه پدری» چند بار توقیف می شود به دلیل عدم شناخت کافی اعضای شوراها و مدیران سینمایی از قانون و خطوط قرمز است.

وی ادامه داد: در همین مورد «خانه پدری» دیدیم که مسئولیت اکران را به رئیس سازمان سینمایی واگذار کردند و او اجازه داد این فیلم با همه اشکالاتش مجدد اکران شود. اینجا اگر قوه قضائیه دخالت نکند وظیفه اش را انجام نداده و باید تشکر کرد از مسئولان قضایی که چنین هوشمندانه و به موقع وارد میدان شدند و جلوی اکران این فیلم ضد ارزشی را گرفتند.

فارسیجانی سپس با طرح این پرسش که آیا نباید با کوتاهی ها در حوزه فرهنگ و هنر برخورد شود تأکید کرد: قوه قضائیه باید نسبت به مسائلی که شوراها و مدیران سینمایی به وجود آورده اند ورود کند و اگر مدیران سینمایی و مسئولان شوراها اگر صلاحیت تشخیص حدود شرعی و قانونی ندارند باید تغییر کنند و افرادی مسلط، مدیر، متعهد، انقلابی، توانمند و دغدغه مند جای آن ها را بگیرند.

این کارشناس فرهنگی متذکر شد: به سینماگری که فیلمش توقیف می شود باید تذکر داده شود و دیگر اجازه ساخت هیچ اثری را به وی ندهند تا در حدود قانون ورود پیدا کند. بی توجهی این افراد کار اضافه ای برای قوه قضائیه و دستگاه های امنیتی ایجاد می کند.

وی در پایان اظهاراتش افزود: یا ما قانون را قبول داریم یا نداریم اگر داریم چرا مغایر ارزش های دین و انقلاب و عرف فیلم می سازیم که وزیر وقت می آید فیلمی را توقیف می کند و عذرخواهی می کند. این ضعف مدیریتی است. ما باید از خود سینماگران انتقاد کنیم که چرا قانون را رعایت نمی کنید. آیا رعایت کردن حدود شرعی و اخلاقی و ملی وظیفه سینماگران است یا نه؟

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.