شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱

آثار مسأله دار و لزوم حمایت از حقوق فرهنگی مردم/۱

مسافرآستانه: دستگاه های ناظر بر عملکرد نهادهای فرهنگی برای احقاق حقوق فرهنگی جامعه باید وارد میدان شوند

حسین مسافر آستانه

سینماپرس: حسین مسافرآستانه کارشناس فرهنگی در خصوص تولید آثار مسأله دار در سینمای کشور و لزوم حمایت از حقوق فرهنگی مردم توسط نهادهای نظارتی و قضایی گفت: دفاع از حقوق فرهنگی مردم به متولیان فرهنگ و هنر کشور باز می گردد اما زمانی که آن ها در این راستا اهمال کاری کنند دستگاه های ناظر بر عملکرد نهادهای فرهنگی برای احقاق حقوق فرهنگی جامعه باید وارد میدان شوند.

مدیرعامل سابق موسسه رسانه های تصویری در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مسئولیت صدور مجوز تولید همه آثار فرهنگی و هنری به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت های زیرمجموعه این وزارتخانه بازمی گردد. در واقع در تمامی حوزه های فرهنگی و هنری از موسیقی گرفته تا تئاتر و از سینما تا هنرهای تجسمی، نشر و کتاب و... متولیانی دارند که این متولیان موظفند رسماً و قانوناً از حقوق فرهنگی مردم دفاع کنند.

وی در همین راستا تصریح کرد: اما متأسفانه ما بعضاً شاهد هستیم که خود این متولیان مجوزهایی را صادر می کنند که با حقوق فرهنگی ملت منافات دارد و به نوعی حتی در مقابله با حقوق آحاد افراد جامعه است. این بزرگترین مسأله و مشکلی است که ما در حوزه فرهنگ و هنر شاهدش هستیم و بنده معتقدم با تجدیدنظر در عملکرد سیاست گذاران و متولیان حوزه فرهنگ و هنر این مشکل رفع خواهد شد.

مسافرآستانه تأکید کرد: در صورتی که سیاست گذاران حوزه فرهنگ و هنر رفتار خود را اصلاح نکنند و همچنان بخواهند به روش های پیشین خود ادامه دهند همانطور که پیش تر اشاره کردم دستگاه های نظارتی باید وارد میدان شوند و از حقوق فرهنگی مردم صیانت کنند.

مدیر مجموعه تئاتر ایرانشهر سپس وظیفه رسانه ها و مطبوعات را در راستای دفاع از حقوق فرهنگی مردم بسیار مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: مطبوعات، رسانه ها و خبرنگاران دغدغه مند در حوزه فرهنگ و هنر باید نسبت به وضعیت فرهنگی کشور و حقوق آحاد افراد جامعه مبادرت به آگاهی بخشی کنند؛ بنده معتقدم اگر مردم نسبت به حقوق خود آگاهی پیدا کنند ناخودآگاه درپی احقاق حقوق از دست رفته شان برمی آیند و همین مسأله باعث می شود تا دیگر متولیان فرهنگی نتوانند آثاری بر ضد منافع فرهنگی عمومی جامعه تولید کنند و یا به این گونه آثار مجوز بدهند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.