یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱

آثار مسأله دار و لزوم حمایت از حقوق فرهنگی مردم/۵

محسنی نسب: بودجه سینما تنها باید به فیلم هایی که در جهت رشد منافع ملی فعالیت می کنند اختصاص یابد

محسن محسنی نسب

سینماپرس: محسن محسنی نسب کارگردان سینما گفت: بزرگترین اشکال ما در سینما این است که به هر شخصی به عنوان تهیه کننده و کارگردان اجازه کار و فعالیت می دهیم، بنده معتقدم پروانه ساخت فیلم ها تنها باید بر اساس سوابق تهیه کنندگان و کارگردانان صادر شود، کسانی که پیش از این فعالیت های فرهنگی داشته اند، مورد اعتماد نظام هستند و آثار ارزشی تولید کرده اند، همچنین بودجه سینما تنها باید به فیلم هایی که در جهت رشد منافع ملی فعالیت می کنند اختصاص یابد؛ تنها با انجام این کارها است که ما می توانیم از حقوق فرهنگی ملت شریف ایران صیانت کنیم.

کارگردان فیلم سینمایی «شیرهای جوان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم صرفاً با خواندن فیلمنامه نمی توان اثری را مورد تأیید دانست یا آن را رد کرد؛ به عنوان مثال فیلمنامه «متری شش و نیم» فیلمنامه ای پلیسی است و در مورد پلیسی است که با یک قاچاقچی بزرگ مواد مخدر دچار مسأله می شود. فیلمنامه این اثر به خودی خود سیاه نمایی ندارد اما وقتی ساخته می شود چهره ای سیاه و فلاکت زده از ایران اسلامی ترسیم می کند.

وی ادامه داد: ما در این فیلم تنها وضعیت آدم هایی که در بدبختی و فلاکت مطلق زندگی می کنند را نمایش می دهیم؛ هیچ یک از آدم های این فیلم زندگی نرمالی ندارند، گویا همه مردم ایران در بدبختی و فقر و زجر و ستم زندگی می کنند؛ نکته قابل تأمل آنجا است که فیلمساز آرزوی ایرانی ها را زندگی در خارج از کشور نشان می دهد و تصویری آرمانی از خارج به خورد مخاطب می دهد.

محسنی نسب خاطرنشان کرد: این نوع فیلم ها برای سینما و کشور بسیار خطرناک هستند چرا که متأسفانه خوش ساخت اند؛ ما نباید اجازه دهیم این نوع آثار تأثیرات مخرب خود را روی مخاطبان بگذارند. در این فیلم به جای اینکه موادمخدر نفی شود ما حداقل در ۲۰ دقیقه پایانی فیلم شاهد مرثیه سرایی فیلمساز در توجیه عمل یک پدرسوخته ای هستیم که با خون مردم زندگی کرده است. بیننده در این فیلم به جای آنکه با پلیس همذات پنداری کند که فرزندش فدای مبارزاتش با قاچاقچی ها شده است با دزد و قاچاقچی همذات پنداری می کند. کارگردان در این فیلم قاچاقچی را جوانمرد نشان می دهد و آدم خوب فیلم این فرد معرفی می شود.

این سینماگر با تأکید بر اینکه چنین آثاری سینمای ایران را بدل به یک فاجعه بزرگ کرده اند تصریح کرد: سوأل بنده از مسئولان ذیربط این است که چرا اجازه می دهند چنین کارگردانی اصلاً در سینما فیلم بسازد؟ آیا این به جز بی شعوری و نادانی تصمیم گیران سینمای کشور نیست که «متری شش و نیم» و امثال آن را به جشنواره فیلم فجر که به پاسداشت پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برپا می شود راه می دهند؟ آیا این نوع فیلم ها تصویرگر آرمان های انقلاب اسلامی اند؟

کارگردان فیلم سینمایی «شاخ کرگدن» در ادامه این گفتگو اظهار داشت: ما نباید به هرکسی که ظاهرش فرهنگی است اجازه کار بدهیم. خیلی افراد هستند که تنها می خواهند از سینما برای جلوه دادن خود و پز و اداهای روشنفکری شان بهره بگیرند؛ آدم هایی مثل رسول اف چنین اند و مسئولان سینمایی نباید به این گونه افراد اجازه کار بدهند.

این فیلمساز متذکر شد: متأسفانه آنقدر تصویر زشت و پلید از ایران در فیلم ها نشان داده شده که بسیاری از مردم دنیا بر این باور هستند که مردم ما در ایران با شتر رفت و آمد می کنند و اغلب فقیر و بدبخت هستند و تنها موجودات کثیف و... در برج های آنچنانی زندگی می کنند! جالب است که بازیگران خارجی فیلم خود بنده که به ایران آمده بودند در ابتدا همین تصویر را از ایران داشتند و سپس با دیدن پیشرفت های چشمگیر در ایران اسلامی بهت و شوک زده بودند و مرتب از کوچه و خیابان های ایران که بسیار به نظرشان پرشکوه می آمد برای دوستان شان فیلم و عکس می فرستادند.

کارگردان فیلم سینمایی «آخرین مرحله» تأکید کرد: «متری شش و نیم» نمونه بارز فیلم های مسأله دار، سیاه نما و ضدایرانی است؛ من همچنان در بهت هستم که چرا چنین فیلمی اصلاً اجازه نمایش پیدا کرده؟ چطور سازمان زندان ها نسبت به این شکل غیرواقعی که از زندان های ایران در این فیلم نشان داده شده اعتراضی نکرده؟ چرا نیروی انتظامی جلوی پخش این فیلم را نگرفته؟ دست اندرکاران این فیلم چرا اینقدر پلیس را ناجوانمرد و کثیف نشان می دهند؟ واقعاً ما تا کی باید شاهد چنین تولیداتی در سینمای کشور باشیم و چرا با این افراد مقابله جدی صورت نمی گیرد جای سوأل است!

محسنی نسب در همین راستا افزود: دستگاه های امنیتی و قضایی باید وارد میدان شوند و جلوی این کوته فکران و سیاه فکران را بگیرند چرا که مسئولان سازمان سینمایی و وزارت ارشاد آن ها را به حال خود رها کرده اند. مسئولان سینما و بنیاد سینمایی فارابی باید پاسخگو باشند که چرا اینقدر بودجه صرف تولید چنین مزخرفاتی می کنند؟ دیگر به ما اثبات شده که دولت از تولید فیلم های خوب و ارزشمند حمایت نمی کند چرا که اگر کمی دغدغه داشت به جای تولید فیلم های مزخرف از این نوع فیلم ها حمایت می کرد.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه ایران اسلامی با توان دفاعی و نظامی خود پشت کشورهایی مانند آمریکا را به لرزه انداخته اظهار داشت: سوأل بنده از مسئولان سینما این است که چرا ما نباید در سینما فیلمی با این موضوعات ملی و استراتژیک داشته باشیم؟ چرا از فیلمسازانی که دغدغه پرداختن به این موضوعات را دارند حمایت صورت نمی گیرد؟ چرا ما چنین فیلم هایی تولید نمی کنیم که آن ها را به مراسم هایی مانند اسکار بفرستیم و توان کشورمان را در مقابل دنیا نشان دهیم؟

وی در پایان افزود: متأسفانه مدت ها است در سینما و تلویزیون ولنگاری فرهنگی وجود دارد؛ ما در تلویزیون هم مانند سینما شاهد تولید فجایعی مانند «بوی باران» هستیم که تصویر زشتی از میهن مان نشان می دهند. بنده قاطعانه عرض می کنم که باید با قدرت و اقتدار و جدیت جلوی نمایش این گونه آثار در سینما و تلویزیون گرفته شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.