چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹

سرمایه سالاری در سینما و ظهور تهیه کنندگان فاقد تخصص/۳

سهرابی: مسئولان امنیتی و قضایی کشور باید نسبت به ورود گسترده پول های کثیف در سینما ورود کنند/ چرا سینما به دست سخیف سازان بیفتد؟

روح الله سهرابی در آرام میگیریم

سینماپرس: روح الله سهرابی تهیه کننده و کارگردان سینما در خصوص سرمایه سالاری در سینما و ظهور تهیه کنندگان فاقد تخصص گفت: طی ۵-۶ سال گذشته افرادی صرفاً با پشتوانه محکم مالی و بدون هرگونه تجربه و تخصص کافی به شکلی دردناک بر سینما چمبره زده اند و نه تنها سینما که سایر حوزه های فرهنگی و هنری از جمله شبکه نمایش خانگی، تئاتر و... را هم با خود درگیر کرده اند که ما مدام نمونه های آن را می بینیم، بنده معتقدم با توجه به موضع انفعالی مدیران فرهنگی و سینمایی در مواجه و برخورد قاطع با این افراد، مسئولان امنیتی و قضایی کشور باید نسبت به ورود گسترده پول های کثیف در سینما ورود کنند و دست این افراد را برای همیشه کوتاه کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «خاکستر و برف» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سوأل بنده از متولیان سینمایی این است که چطور یک سرمایه گذار در طول یک سال می آید و چندین فیلم می سازد و همه فیلم هایش در بهترین زمان ممکن روی پرده می روند اما در نقطه مقابل سینماگران مطرح و پیشکسوت سال ها فیلم های شان پشت در اکران می ماند و فرصتی برای حضورشان در سینما فراهم نمی شود؟

وی ادامه داد: نفوذ این افراد در عرصه فرهنگ و هنر باعث اضمحلال و عقبگرد می شود؛ چرا سینمای ایران که دارای عقبه ارزشی است باید به دست سخیف سازان بیفتد؟ این اظهرمن الشمس است که تأثیر نفوذ این افراد فاقد تخصص در سینما باعث می شود تا دیگر سینمای کشور جایی برای ترویج ارزش ها نباشد. اگر امروز ما در سینمای ایران شاهد وفور تولیدات نازل و مبتذل هستیم نتیجه حضور این افراد در سینما است که با نفوذشان در عرصه فرهنگ و هنر دیگر توان و رمقی برای آن باقی نگذاشته اند.

این سینماگر در پاسخ به این سوأل که به نظر شما چرا مدیران اجازه ورود و فعالیت این افراد را به سینما می دهند و چرا برخی اشخاص برای آن ها کارت تهیه کنندگی صادر می کنند اظهار داشت: انتفاع شخصی برخی مدیران و دست اندرکاران سینما باعث رشد قارچ گونه این افراد معلوم الحال شده است؛ همه ما می دانیم اگر اصول بخواهند به درستی رعایت شوند یک فردی که صرفاً به واسطه سرمایه انبوهش وارد سینما شده نمی تواند به سرعت به عنوان تهیه کننده شناخته شود و کارت تهیه کنندگی دریافت کند. ما در این سال ها نمونه این افراد را در سینما زیاد دیده ایم و حتی شاهد بوده ایم که پای برخی از آن ها به مراجع قضایی و دادگاه ها کشیده شده، حال چرا برخی افراد این چنین از آن ها حمایت می کنند، جز همان انتفاع شخصی هیچ چیز دیگری نمی تواند باشد.

سهرابی خاطرنشان کرد: ما در سینمای ایران شاهد حضور سینماگرانی هستیم که هرگز حاضر نیستند شرافت شان را معامله کنند و با چنین افرادی همکاری کرده و فیلم و سریال و... تولید کنند؛ این افراد ممکن است چند سالی بیکار و خانه نشین شوند، جایی برای کار و فعالیت نداشته باشند و حتی با مشکلات معیشتی متعدد دست و پنجه نرم کنند اما هرگز از اندیشه های انسانی خود دور نمی شوند و حاضر نیستند با پول های کثیف و سرمایه های شائبه دار در سینما جولان بدهند.

کارگردان فیلم سینمایی «محدوده ابری» در همین راستا متذکر شد: همه ما باید بدانیم و آگاه باشیم که فضای غبارآلودی که ورود پول های کثیف و مشکوک ایجاد می کنند کل سینما را آلوده می کند و زحمات یکایک سینماگرانی که با خلوص نیت و بر اساس رسالت و وظیفه فطری شان در سینما فعالیت می کنند را تحت الشعاع قرار می دهد. بنده معتقدم در این شرایط بحرانی اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص اهمال کاری می کند نهادهای امنیتی باید سازوکاری را طراحی کرده و سیستمی را اجرایی کنند که سینما از شکل فردمحور کنونی خارج شده و قائل به پول افراد نباشد و یکایک ارگان ها باید هم صدا شوند تا سینما بتواند به چرخه عادی و طبیعی سال های قبل خود بازگردد.

وی تأکید کرد: معضل ورود سرمایه های مشکوک در سینما معضلی آشکار و پیچیده است که ضعف مدیریت و اشتباهات ناشی از سوء مدیریت در سینما باعث آن شده، متأسفانه سیستم مدیریتی ما در قبال این افراد موضعی انفعالی دارد و به همین علت است که بنده تأکید دارم باید ارگان های دیگری خارج از سیستم وزارت ارشاد به این حوزه مهم ورود پیدا کنند. وقتی مسئولان وزارت ارشاد دست دست می کنند و اولویت های شان، غیر اصولی است قاعدتاً باید نهادهای دیگری به این مسأله حساس ورود کنند. شکی نیست که توقع ما این بوده که مدیران سینمایی از پس این مافیا برآیند و آن ها را زمین گیر کنند اما وای به روزی که بگندد نمک!

سهرابی افزود: این افراد در طول سال سرمایه گذاری های گسترده ای می کنند و اگر خط فکری و ایدئولوژی حاکم بر آثار آن ها را نگاه کنیم متوجه می شویم که همه چیز در آن هست به جز مباحث کلان مربوط به نظام و کشور؛ این افراد یا فلاکت زدگی مردم را به صورت اغراق شده و غیرواقعی تصویر می کنند تا مورد تشویق غربی ها قرار بگیرند یا آثاری سبک و بی مایه تولید می کنند. این باعث تأسف و شرمساری است که سرمایه آن ها در خدمت غرور ملی و دفاع از حاکمیت کشور و انقلاب اسلامی مورد استفاده قرار نمی گیرد و مدیران هم همچنان از آن ها حمایت می کنند.

این فیلمساز در همین راستا با طرح این پرسش که برخورد منفعلانه مدیران با این افراد، به غیر از این است که انتفاعی جمعی در میان است؟ اظهار داشت: متأسفانه در سینما خیلی از مسائل نادیده گرفته می شوند؛ کسی که تا دیروز برج ساز بوده و یا خرید و فروش اتوموبیل می کرده یکباره تهیه کننده سینما می شود! این یعنی چه؟ من باز هم موکدانه می خواهم که وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه پاسداران، سازمان بازرسی کل کشور، قوه قضائیه، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و... به این مسأله ورود کنند و مانع از ادامه جولان دادن این افراد در سینما شوند.

وی در پایان این گفتگو افزود: علاوه بر تمام ضرر و زیان هایی که از حضور این افراد عاید سینما می شود که بنده به بخشی از آن ها اشاره کردم این را هم باید بگویم که این افراد باعث می شوند تا اعتماد مردم نسبت به سینما از دست برود. این افراد تنها در پی آن هستند تا آورده شان بازده مالی سریع السیر داشته باشد و به همین دلیل با ساخت هر اراجیفی می خواهند مردم را به سالن سینما بکشانند، این کار باعث تغییر ذائقه مخاطبان می شود و در نهایت کار به جایی می رسد که دیگر مخاطبان جدی سینما از فیلم های ارزشی و اندیشه ورز دوری می کنند و حاضر نمی شوند در زمان اکران این نوع فیلم ها به سینما بروند و از آن ها حمایت کنند.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۸/۰۵/۱۷ - ۱۱:۵۴
    0 0
    بسیار عالی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.