شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳

سرمایه سالاری در سینما و ظهور تهیه کنندگان فاقد تخصص/۴

راست گفتار: سرمایه گذاران نوظهور با حمایت مدیران، فرهنگ را تاراج، سینما را مضمحل و اخلاق را از جامعه زدوده اند

کاظم راست گفتار

سینماپرس: کاظم راست گفتار کارگردان سینما در خصوص سرمایه سالاری در سینما و ظهور تهیه کنندگان فاقد تخصص گفت: سرمایه گذاران نوظهور با حمایت مدیران، فرهنگ را تاراج، سینما را مضمحل و اخلاق را از جامعه زدوده اند؛ حضور آن ها به مثابه سرطانی است که کلیت سینما را نابود و هنرهفتم را بی هویت کرده است.

کارگردان فیلم های سینمایی «آشوب» و «چک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما مدت ها است در سینمای ایران یا فیلم های «دلقک بازی» تولید می کنیم و یا فیلم های «سیاه نما» که هیچ کدام تأثیری در رشد و اعتلای فرهنگی ندارند و تنها هدف شان نابودی فرهنگ و هنر است. وضعیت تولیدات در سینمای ایران مدت ها است بی ضابطه شده؛ دلیل تولید انبوه فیلم های «دلقک بازی» را هیچ کس متوجه نمی شود. علاوه بر این فیلم ها ما با یک سری فیلم هایی روبرو هستیم که به منظور و اهداف خاصی تولید می شوند، روی بخشی از جامعه که یا موجودیت ندارند و یا تعدادشان بسیار انگشت شمار و اندک است زوم می کنند و با سیاه نمایی مطلق از وضعیت کشور در صدد هستند که در جشنواره های خارجی و حتی داخلی مورد تقدیر قرار بگیرند و دیده شوند.

وی ادامه داد: عده ای افراد خاص فرهنگ را به طور کل از سینما زدوده اند، جامعه را فاقد ارزش های اخلاقی کرده اند و باید جلوی فعالیت آن ها گرفته شود. بنده معتقدم فسادی در کشور ریشه دوانده که سرمایه های مشکوک و پول های کثیف میوه ها و ثمره های آن فساد هستند، برخی مدیریت های فاسد و افرادی که مسئولیت پخش را بر عهده دارند و همینطور سینماداران حاصل آن هستند.

راست گفتار در همین رابطه تصریح کرد: سوأل بنده این است که چطور برخی افراد در سینما یک شبه ره صد ساله را طی کرده اند و صاحب ثروت های بادآورده شده اند؟ چطور شخصی که تا همین چند سال پیش با موتورگازی این طرف و آن طرف می رفت و وزنش حتی ۶۰ کیلو هم نبود الآن همه کاره سینما شده و حتی تبر هم نمی تواند گردن کلفتش را قطع کند؟؛ این افراد خودشان را به شیطان فروخته اند و متأسفانه تعدادشان هم روز به روز در حال افزایش است.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه سینمای ما در قسمت پخش مدیریت شده است و برخی افراد هستند که تعیین می کنند چه فیلم هایی باید بفروشد و چه فیلم هایی نباید فروش داشته باشد اظهار داشت: امروزه سوأل اکثریت اهالی سینما این است که چرا این باندهای مافیایی آزادانه در سینما جولان می دهند؟ اگر سینماداران و پخش کنندگان می توانند برای فیلم هایی تماشاگر جذب کنند چرا از همه فیلم ها این حمایت را نمی کنند؟ چرا امروزه مدیران و دست اندرکاران پخش و اکران و تولید تنها از افرادی حمایت می کنند که با سرمایه های مشکوک وارد سینما می شوند؟

کارگردان فیلم های سینمایی «عروس خوش قدم» و «پسر تهرانی» متذکر شد: این مایه شرمساری سینمای ایران است که فیلم های سینماگران اصیل، فرهیخته، خردمند و پیشکسوت اش که تنها هدف شان اعتباربخشی به فرهنگ و هنر این مرز و بوم است فروش نمی کند و فیلم های پرفروش سینما از آن سرمایه سالارانی است که مدیران از آن ها حمایت می کنند. همین امسال فیلم های پرفروش سینما رسماً از آن افرادی است که سرمایه های مشکوکی در تولید آن ها دخیل بوده اند که همه ما به خوبی اسامی این فیلم ها و سرمایه گذاران شان را می دانیم!

راست گفتار تأکید کرد: افرادی که یک شبه در اوضاع بحرانی اقتصادی کشور پولدار شده اند سعی دارند تا با ورود بخش اندکی از پول های شان به سینما و حضور در این عرصه و گرفتن چند عکس یادگاری با هنرمندان برای خود اعتبار اجتماعی دست و پا کنند و خود را در جرگه هنرمندان جا بزنند تا در آینده کسی آن ها را مورد موأخذه و بازخواست قرار ندهد و پاسخگو بودن آن ها برای نظام و کشور هزینه بر شود.

وی در خاتمه اظهاراتش تصریح کرد: این افراد تنها شیتیل قمارشان را در سینما هزینه می کنند؛ طرف مثلاض ۱۵۰۰ میلیارد دزدی می کند و تنها ۱۵ میلیاردش را در سینما هزینه می کند تا خود را حامی فرهنگ و هنر و پاک و مطهر نشان دهد! همه ما می دانیم این افراد به فکر اعتباربخشی به فرهنگ و هنر نیستند و برای اعتلای فرهنگ کشور هزینه نمی کنند. این وظیفه مدیران سینمایی است که جلوی این افراد را بگیرند و اگر مدیران سینمایی در این راستا اهمال کاری می کنند دستگاه های قضایی باید مانع ادامه فعالیت این افراد در تمامی عرصه های فرهنگی و هنری شوند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.