چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸

خانه سینما؛ از توسعه ساختاری تا فقدان خدمات صنفی/۱

رحیمیان: حذف و چندپاره کردن صنوف سینمایی اصلاً کار درستی نیست/ تأمین معیشت و امنیت شغلی اهالی سینما باید در اولویت باشد

مهدی رحیمیان

سینماپرس: دکتر مهدی رحیمیان رئیس انجمن مدرسان سینما در پی اتفاقات اخیر خانه سینما مبنی بر اجبار صنوف در وزارت کار، فقدان خدمات صنفی و در نقطه مقابل توسعه ساختاری این نهاد گفت: حذف و چندپاره کردن صنوف سینمایی اصلاً کار درستی نیست، مدیران خانه سینما باید راهکاری را فراهم کنند تا انجمن های سینمایی فارق از ثبت شدن یا نشدن در وزارت کار، همگی بتوانند مانند گذشته زیر یک چتر واحد باشند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اینکه شنیده می شود بعضی از صنوف به دلیل اینکه تعداد اعضای شان کمتر از ۵۰ نفر است و امکان ثبت در ذیل وزارت کار را ندارند باید حذف شوند ایده بسیار غلط و کار بسیار نادرستی است که قطعاً موجب انتقاد و اعتراض اهالی سینما قرار می گیرد.

رحیمیان با بیان اینکه صنف انجمن مدرسان خانه سینما به دلیل برخی مسائل حقوقی اصلاً شرایط ثبت در ذیل وزارت کار را دارا نیست اظهار داشت: ما به دلیل اینکه شرایط این کار را نداشتیم اصلاً پیگیر ثبت صنف مان هم نبودیم؛ البته ما اگر بخواهیم به مفهوم و معنای واقعی صنف برسیم باید بدانیم اصولاً صنف مبنای وزارت کار دارد و گویا برخی دست اندرکاران خانه سینما هم به همین دلیل به سمت وزارت کار گرایش پیدا کرده اند.

این مدرس سینما خاطرنشان کرد: به عقیده بنده تأمین معیشت و امنیت شغلی اهالی سینما باید در اولویت باشد، خوشبختانه در صنف ما از آنجا که همه اعضا شاغل هستند و تعدادمان هم زیاد نیست همه از این مواهب بهره مندند اما این مسأله برای سایر صنوف که بیکاری در آن ها زیاد است مهم است و این وظیفه مسئولان است که به جای پرداختن به مسائل حاشیه ای به این مسائل توجه کنند و فکر اساسی و بنیادین برای رفع مشکلات و معضلات در این حوزه داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما چرا کسانی که امروز سردمدار خانه سینما هستند و در زمان بسته شدن خانه سینما توسط جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی وقت در دولت دهم که قصد داشت صنوف را در ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت برساند، هیاهو و آشوب زیاد به پا کردند اما امروزه می خواهند شأن هنرمندان را از آن ها بگیرند و به اجبار آن ها را در ذیل وزارت کار ثبت کنند؟ گفت: واقعاً نمی دانم دلیل اصلی این اتفاق چیست؟؛ همانطور که اشاره شد اهالی سینما شأن هنری دارند و کارشان در چارچوب هنری است و قاعدتاً به دلایل مختلف باید ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد. سینما موضوعی هنری است و صنف سینمایی باید وجهه هنری داشته باشد و حتماً باید با وزارت ارشاد ارتباط داشته باشد.

رحیمیان تأکید کرد: به عقیده بنده ما باید جامع نگاه کنیم. باید ببنیم منافع سینما از کجا تأمین می شود؟ وزارت ارشاد، وزارت کار یا هر جای دیگری!؟ آنچه مهم است اینکه هر ۲ وجه این ماجرا به نوعی درست است.

وی در خاتمه ضمن آرزوی رفع مشکلات اظهار داشت: در نهایت باید مجدداً تأکید کنم چون شرایط انجمن مدرسان برای ثبت در وزارت کار حائز نشده بود به همین دلیل اصلاً ثبت صنف ما در ذیل این وزارتخانه مطرح نشد اما ما  دنبال حقوق قانونی و معیشت و امنیت شغلی مان هستیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.