شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰

خانه سینما؛ از توسعه ساختاری تا فقدان خدمات صنفی!/۶

طلابیگی: وزارت ارشاد در مقابل خانه سینما مماشات می کند/ سازمان بازرسی کل کشور در خصوص پرداخت بودجه به خانه سینما ورود کند

حسین طلابیگی

سینماپرس: حسین طلابیگی سرپرست پیشین دفتر توسعه فناوری سینمایی و طراح جلوه های ویژه در پی اتفاقات اخیر خانه سینما مبنی بر اجبار صنوف در وزارت کار، فقدان خدمات صنفی و در نقطه مقابل توسعه ساختاری این نهاد گفت: تجربه ثابت کرده عده قلیلی از اعضای این نهاد به دلیل ضریب نفوذ در رسانه ها و داشتن تریبون به هر بهانه ای دست به شلوغ کاری و فضاسازی می زنند و همین باعث می شود تا مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در مقابل آن ها کوتاه بیایند.

طراح جلوه های ویژه فیلم های سینمایی «آتش سبز» و «پیک نیک در میدان جنگ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مهمترین مسأله خانه سینما حل معضلات قانونی این نهاد است؛ همانطور که اغلب اهالی سینما آگاه هستند این نهاد در حال حاضر وجهه قانونی ندارد و از نظر قانونی به رسمیت شناخته نمی شود.

وی ادامه داد: اساسنامه خانه سینما از سال ها پیش باید اصلاح و تأیید می شد که این کار صورت نگرفت. نکته قابل تأمل آنجا است که مسئولان این نهاد در پی آن هستند که صنوف را به اجبار در ذیل وزارت کار به ثبت برسانند و با اینکه صنوف سینمایی اغلب مخالف این اقدام نادرست هستند، آن ها باز اصرار به این امر غلط دارند. با این همه ما شاهد آن هستیم که مسئولان وزارت ارشاد و سازمان سینمایی بودجه های هنگفتی را به مسئولان این نهاد برای عیدی سینماگران و یا توسعه ساختاری و... می دهند، در حالی که این کار معنایی ندارد چون خانه سینما دیگر نهادی هنری نیست و مجموعه کارگری شناخته می شود.

طراح جلوه های ویژه فیلم های سینمایی «توفان شن» و «سیزده گربه روی شیروانی» متذکر شد: مسئولان خانه سینما متأسفانه با ندانم کاری های فراوان شأن هنرمندان را در حد یک کارگر تنزل داده اند، هرچند که جایگاه و ارزش کارگران برای همه ما روشن است اما هنرمندان در تمامی جوامع جهانی به عنوان افراد نخبه و فرهیخته جامعه شناخته می شوند و اینکه مسئولان خانه سینما برای منافع حزبی و فردی شان دست به چنین اقداماتی زده اند جای رسیدگی و اعتراض دارد.

طلابیگی با بیان اینکه سازمان بازرسی کل کشور در خصوص پرداخت بودجه های کلان به خانه سینما ورود کند تصریح کرد: باید از مسئولان سازمان سینمایی و وزارت ارشاد سوأل شود که چرا به هیأت مدیره این مجموعه غیرقانونی پول های هنگفتی از بیت المال اختصاص پیدا می کند؟ هیأت مدیره ای که صنوف سینمایی هم آن ها را قبول ندارند. امروزه اغلب اهالی سینما خواهان آن هستند که از مسئولان خانه سینما حسابرسی شود و تکلیف این پول های کلانی که به آن ها داده شده روشن شود.

این سینماگر در پایان این گفتگو تأکید کرد: سوأل بنده این است که چطور مجموعه ای که وجهه قانونی ندارد همچنان از فصل ۵ بودجه حمایتی وزارت ارشاد برخوردار است؟ این مسأله ای بود که در زمان مدیریت آقای ایوبی قرار بود به آن رسیدگی شود اما طی همه این سال ها در هاله ای از ابهام قرار دارد و مدیران سینمایی هم در قبال آن سکوت مطلق کرده اند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.