سه‌شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۸

«محمدهادی قمیشی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

در بسیاری موارد «تلویزیون» به «تعهدات مالی» خود پایبند نیست/ سیستم قراردادی که در ابتدا تعریف می‌شود در عمل رعایت نمی‌شود

محمد هادی قمیشی در تشییع پیکر مرحوم انوشیروان ارجمند

سینماپرس: «محمدهادی قمیشی» با بیان این مطلب که در گذشته، برای هر نقش، چندین بازیگر مورد بررسی قرار می‌گرفتند، تست گرفته می‌شد و پس از ارزیابی دقیق، انتخاب نهایی انجام می‌شد؛ گفت: به‌عنوان نمونه، بنده ۳۰ سال پیش با چنین فرآیندی وارد عرصه سینما شدم. آن زمان، نگاه حرفه‌ای و حساسیت نسبت به جزئیات از ویژگی‌های بارز تولید آثار نمایشی بود. اما متأسفانه امروز، به دلایل گوناگون از جمله نقش پررنگ تهیه‌کننده، شرایط اقتصادی، و روابط درون‌گروهی بسیاری از انتخاب‌ها بر اساس ملاحظاتی غیرحرفه‌ای صورت می‌گیرد و این موضوع، مستقیماً بر کیفیت نهایی آثار تأثیرگذار است.

«محمدهادی قمیشی» بازیگر سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس در مورد دلایل افت محسوس کیفیت آثار تلویزیون اظهار داشت: یکی از عوامل اصلی افت محسوس کیفیت آثار نمایشی، به‌ویژه در تلویزیون و حتی سینمای ما، بی‌توجهی به ارزش‌ها و اصول حرفه‌ای در فرآیند تولید است.

وی افزود: این مسئله، بیش از هر چیز، ناشی از محدودیت‌های مالی و مشکلات ساختاری در تولید آثار است. به‌طور خاص، فرآیند انتخاب بازیگر که زمانی با دقت و وسواس زیادی انجام می‌شد، امروز به انتخاب‌هایی غیرحرفه‌ای و سهل‌گیرانه تبدیل شده است.

بازیگر مجموعه های تلویزیونی «ستایش» و «بی همگان» با بیان این مطلب که در گذشته، برای هر نقش، چندین بازیگر مورد بررسی قرار می‌گرفتند، تست گرفته می‌شد و پس از ارزیابی دقیق، انتخاب نهایی انجام می‌شد؛ تصریح نمود: به‌عنوان نمونه، بنده ۳۰ سال پیش با چنین فرآیندی وارد عرصه سینما شدم. آن زمان، نگاه حرفه‌ای و حساسیت نسبت به جزئیات از ویژگی‌های بارز تولید آثار نمایشی بود. اما متأسفانه امروز، به دلایل گوناگون از جمله نقش پررنگ تهیه‌کننده، شرایط اقتصادی، و روابط درون‌گروهی بسیاری از انتخاب‌ها بر اساس ملاحظاتی غیرحرفه‌ای صورت می‌گیرد و این موضوع، مستقیماً بر کیفیت نهایی آثار تأثیرگذار است.

قمیشی مشکلات مربوط به تامین بودجه را از دیگر دلایل افول سریال های تلویزیونی عنوان نمود و بیان کرد: در حال حاضر، کمتر شاهد تولید آثار شاخص در تلویزیون هستیم. بخشی از این مسئله، به‌طور مستقیم به عملکرد تهیه‌کنندگان و مدیران بازمی‌گردد. اگر بودجه‌ مناسبی در اختیار تهیه‌کننده قرار گیرد، امکان بهره‌گیری از عوامل حرفه‌ای، از جمله بازیگران توانمند و باتجربه، فراهم می‌شود.

وی متذکر شد: اما در شرایط فعلی، به‌ویژه در تلویزیون، بودجه‌ها به‌قدری محدود هستند که امکان تولید یک اثر درخور، عملاً وجود ندارد.

این بازیگر پیشکسوت همچنین با انتقاد از وضعیت نا مطلوب دستمزدها در تلویزیون اظهار داشت: بنده که درگیر تولیدات تلویزیونی هستم، شاهد پیشنهادهایی هستم که نه تنها با شأن هنرمندان باسابقه هم‌خوانی ندارد، بلکه حتی در سطح حداقل‌های منطقی نیز نیست. در چنین شرایطی، طبیعی است که کیفیت آثار دچار افت جدی شود و کارگردان، نویسنده و سایر عوامل نیز با محدودیت‌های جدی مواجه شوند. خروجی این روند، آثاری است که نه از نظر ساختاری، نه محتوایی، و نه اجرا، توانایی جلب مخاطب را ندارند.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «پریا» همچنین با انتقاد از وضعیت پرداخت دستمزدها تصریح نمود: در خصوص نحوه پرداخت‌ها نیز متأسفانه مشکلات متعددی وجود دارد. بارها شنیده‌ایم که برخی تهیه‌کنندگان، در روند پرداخت دستمزد عوامل، از جمله بازیگران، دچار تأخیر یا بدقولی می‌شوند. این مسئله در مواردی ناشی از بدقولی خود تلویزیون است که برخلاف مفاد قرارداد، پرداخت‌های ماهانه را انجام نمی‌دهد. در نتیجه، تهیه‌کننده نیز ناچار است برای ادامه روند تولید، فشار مالی را به گروه منتقل کند.

وی متذکر شد: واقعیت این است که در بسیاری موارد، تلویزیون نیز به تعهدات مالی خود پایبند نیست. سیستم قراردادی که در ابتدا تعریف می‌شود، در عمل رعایت نمی‌شود و همین امر موجب بروز اختلال در کل پروژه می‌شود.

این بازیگر با سابقه دلیل کناره گیری بسیاری از تهیه کنندگان سرشناس تلویزیون را این چنین بیان کرد: تهیه‌کننده‌ها نیز طبیعتاً در چنین شرایطی با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند. حتی تهیه‌کنندگان باسابقه و معتبر که سال‌هاست با کیفیت و تعهد کار کرده‌اند، از ادامه فعالیت در این فضا انصراف داده‌اند. بسیاری از آنان صراحتاً اعلام کرده‌اند که با این وضعیت دیگر نمی‌توانند کار حرفه‌ای ارائه دهند.

«محمدهادی قمیشی» در پایان این گفت و گو خاطرنشان کرد: تهیه‌کننده‌ای که ناچار به پذیرش این شرایط می‌شود، اغلب تحت فشار قرار می‌گیرد تا پروژه را به هر شکل ممکن جمع کند. در چنین شرایطی، این فشار به عوامل تولید منتقل می‌شود و نتیجه‌اش، بی‌نظمی، نارضایتی، و در نهایت کاهش کیفیت نهایی اثر خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.