سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹

خانه سینما؛ از توسعه ساختاری تا فقدان خدمات صنفی!/۱۱

پورامین: شرط ثبت صنوف در وزارت کار برای شرکت در مجمع عمومی غیرقانونی است/ خانه سینما باید متعلق به سینماگران باشد نه افراد غیرسینمایی!

شاپور پورامین

سینماپرس: شاهپور پورامین فیلمبردار پیشکسوت و بازرس سابق خانه سینما در پی اتفاقات اخیر خانه سینما مبنی بر اجبار صنوف در وزارت کار، فقدان خدمات صنفی و در نقطه مقابل توسعه ساختاری این نهاد گفت: شرط ثبت صنوف در وزارت کار برای شرکت در مجمع عمومی و انتخابات هیأت مدیره خانه سینما غیرقانونی است چرا که بر اساس اساسنامه خانه سینما همه صنوف حق شرکت در مجمع عمومی را دارند و کسی نمی تواند مانع آن ها برای حضور در مجمع شود.

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «پایان نامه» و «دل شکسته» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده طی یک سالی که بازرس خانه سینما بودم به کرات حرف هایم را در خصوص نقصان های این نهاد زده ام اما متأسفانه تدبیری برای رفع آن ها نشده است. بنده معتقدم اساسنامه خانه سینما نیازمند تغییرات کلی است. اساسنامه فعلی که به امضای مسعود جعفری جوزانی و برخی دیگر از اهالی سینما رسیده برای زمان بازگشایی خانه سینما بعد از ۲ سال تعطیلی است و بنابر نیازهای روز باید مفاد آن تغییر کند.

وی ادامه داد: مسئولان خانه سینما قبل از اجبار صنوف برای ثبت در وزارت کار یا هر اتفاق دیگری باید مجمع عمومی تشکیل دهند و از متخصصان و مسئولان صنوف و وکلایی که به امور صنفی اشراف و احاطه کامل دارند دعوت کنند تا بندهای اساسانامه را که باید بر اساس منافع سینماگران و خانه سینما باشد تنظیم کنند، اساسنامه باید به طور کل بررسی شود و حفره ها و نقصان های آن به طور کامل برطرف گردد.

این سینماگر خاطرنشان کرد: در حال حاضر اولین بند اساسنامه خانه سینما مبحث مهم تأمین امنیت شغلی برای اهالی سینما است اما هیچ وقت این مبحث مهم به سرانجام نرسیده است؛ بارها و بارها طرح هایی به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و گفتگوهایی انجام گرفت اما در نهایت این مسأله به سرانجام نرسید. پس قطعاً در جایی ما دچار نقصان و کمبود هستیم که این اتفاقات رخ داده است.

پورامین تأکید کرد: تأمین امنیت شغلی اهالی سینما اولین قدمی است که مسئولان خانه سینما می توانند برای رفع مشکلات سینماگران بردارند؛ بنده در حال حاضر ۵ سال است که در بیکاری به سر می برم، اما خیلی ها از راه نرسیده می آیند و کار می گیرند، این یعنی چه؟ چرا یک هنرمند نباید امنیت شغلی داشته باشد؟ چرا بیمه بیکاری نباید به هنرمندان این مرز و بوم تعلق بگیرد؟

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «کتاب قانون» و «میم مثل مادر» متذکر شد: در هر صورت مشکلات در خانه سینما بسیار زیاد است؛   برگزاری مجمع عمومی خانه سینما برای انتخاب هیأت مدیره در حال حاضر دچار اشکال است و تا رفع شدن این مشکلات نباید برگزار شود از سوی دیگر خانه سینما باید متعلق به سینماگران باشد نه افراد غیرسینمایی، متأسفانه مدتی است که خانه سینما به آدم هایی که سینماگر نیستند متصل شده و همین اتفاق باعث بروز مشکلاتی برای اهالی سینما شده است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.