دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۴

نمایش خیابانی«صادره از اروند» روایتی از شهدای غواص

فرامرز غلامیان

سینماپرس: کارگردان نمایش «صادره از اروند» گفت: «در این نمایش اروند رود جان می گیرد و ما روایت شب عملیات کربلای چهار را از زبان او می شنویم. رود خود تبدیل به شخصیت شده و می گوید که چطور جوان های ما دل به دریای شط زدند تا وارد خاک عراق شوند و در همین راه بسیاری از آنها هنوز در شط مانده اند و جز اروند رود کسی از آنها خبر ندارد.»

به گزارش سینماپرس، «صادره از اروند» یکی از نمایش های خیابانی بخش خارج از صحنه (آف استیج) جشنواره سی و ششم تئاتر فجر است که با نویسندگی، کارگردانی و بازیگری مشترک فرامرز غلامیان و هیام احمدی تولید شده و قرار است در آن داستان ۱۷۵ شهید غواص از زبان اروند رود روایت شود.

فرامرز غلامیان با اشاره به نمایش «صادره از اروند» جنگ را یکی از دغدغه های اصلی خود معرفی کرد و گفت: بعد از آنکه ۱۷۵ شهید غواص، دست بسته وارد خاک وطن شدند این دغدغه دوباره به سراغ ما آمد و حس کردیم که قصه این شهیدان همه پتانسیل های یک درام کامل را دارا است.

وی ادامه داد: بعد از این تصمیم، تحقیقات را آغاز کردیم و متوجه شدیم که ورود این عزیزان به خاک عراق از نهر خَیِن بوده است. خَیِن یکی از نهرهای بزرگی است که برای مردم آبادان و خرمشهر بسیار اهمیت دارد و ما تصمیم گرفتیم نمایشمان را با موضوع این نهر که غواصان شهید در شب عملیات کربلای چهار، قصد رد شدن از آن را داشتند آماده کنیم.

این کارگردان تئاتر در ادامه به نوع خاص روایت خود از این داستان اشاره کرد و گفت: در این نمایش اروند رود جان می گیرد و ما روایت شب عملیات کربلای چهار را از زبان او می شنویم. رود خود تبدیل به شخصیت شده و می گوید که چطور جوان های ما دل به دریای شط زدند تا وارد خاک عراق شوند و در همین راه بسیاری از آنها هنوز در شط مانده اند و جز اروند رود کسی از آنها خبر ندارد.

غلامیان تئاتر خیابانی را تئاتری جهانی معرفی کرد و توضیح داد: امروز تئاتر خیابانی نه تنها در ایران و جشنواره فجر بلکه در تمام نقاط جهان وجود دارد و حتی استقبال مردم از آن بسیار بیشتر از تئاتر صحنه است. بسیاری از دوستان این موضوع را مطرح می کنند که تئاتر خیابانی می تواند برای تئاتر صحنه تماشاگر جذب کند اما این مسئله کاملا اشتباه است. به این دلیل که بحث تئاتر خیابانی کاملا جدا از صحنه بوده و قابلیت های بهتری در آن وجود دارد. تئاتر خیابانی در اجرای خود مخاطبان را درگیر می کند و حتی می تواند از آنها در بازی استفاده کند ولی در تئاتر صحنه‌ای فقط بازیگرها بازی می کنند.

وی بیان کرد: اگر در نمایش های خیابانی بتوانید تماشاگر را درگیر و وارد کار کنید و از آنها در داستان بهره بگیرید آن وقت تئاتر خیابانی شکل گرفته است؛  تئاتری که مردم با علاقه زیاد به تماشای آن می آیند و تماشاگران بسیاری را با خود همراه می کند.

غلامیان در پایان گفت: امیدوارم به تئاتر خیابانی در بخش جوایز بیشتر اهمیت داده شود. اهالی این نوع از تئاتر افرادی زیادی را شامل می شوند و از نظر من تعداد کارهای خیابانی در جشنواره فجر باید از این میزان خیلی بیشتر باشد.

علاقه مندان به تماشای نمایش «صادره از اروند» می توانند در روز چهارم بهمن ماه ساعت ۱۴ به ایوان انتظار و ساعت ۱۸ به محوطه تئاتر شهر و همچنین ساعت ۱۶:۳۰ پنجم بهمن ماه به خانه هنرمندان مراجعه کنند.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.