شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳

حسن برزیده در گفتگو با سینماپرس:

وقتی در کیفیت جشنواره تغییری حاصل نشده است بالارفتن هزینه ها توجیهی ندارد/ اگر هزینه ها شفاف سازی نشود ریخت و پاش ها ادامه خواهد داشت

جشنواره فجر و هزینه های جنجالی/ ۶

حسن برزیده

سینماپرس: حسن برزیده اظهار داشت: مسئولان موظف به شفاف سازی هستند و اگر شفاف سازی صورت نگیرد مطمئناً در دوره های بعدی جشنواره نیز ریخت و پاش های اضافه و اصراف بودجه فرهنگی کشور ادامه خواهد داشت. مسئولان باید ما را از دلایل هزینه های صورت گرفته آگاه و توجیه کنند.

حسن برزیده کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: بالا رفتن ناگهانی هزینه های صورت گرفته در جشنواره فیلم فجر اتفاقی بد و توجیه ناپذیر است. باید کاملاً مشخص شود که چرا هزینه ها به یکباره بالا رفته چرا که کیفیت برگزاری جشنواره مثل سالهای گذشته بوده و نمی توان توجیه چندانی برای بالا رفتن هزینه ها پیدا کرد.

برزیده خاطرنشان کرد: البته در سال گذشته تا جایی که من اطلاع دارم تعداد مهمانان خارجی بیش از سال های گذشته بوده ولی همیشه باید دعوت از مهمانان خارجی در حد معقولی باشد. مطمئناً باید مهمان داری خوبی صورت بگیرد و ما نباید شرایطمان را با جشنواره های جهانی دیگر مقایسه کنیم. ما کشوری هستیم که به لحاظ سیاسی شرایطی داریم که می خواهیم با گردشگری به مهمانان خارجی مان بفهمانیم که کشوری زیبا و امن داریم. مطمئناً افرادی که به جشنواره فیلم فجر می آیند افرادی هستند که در فرهنگ شکل گرفته کشورشان تأثیرگذار هستند و ما می توانیم با سرمایه گذاری روی این افراد چهره خوبی از کشورمان را به جهان ارائه دهیم اما در همه این اتفاقات باید صرفه جویی صورت بگیرد و باید مسئولان با کمترین هزینه به بهترین نتیجه برسند.

وی افزود: مطمئناً هر مهمانی که وارد جشنواره فیلم فجر می شود باید پذیرایی آبرومندانه ای از او بشود اما این پذیرایی ها نمی تواند بهانه ای برای هزینه های گزاف باشد اما در نظر گرفتن مسائل سیاسی در جشنواره فیلم فجر اتفاقی است که به نظر من بسیار پسندیده و خوب است. مسئولان نباید از جایگاهی که دارند به عنوان رانت استفاده کنند و تا زمانی که درباره هزینه های صورت گرفته شفاف سازی انجام نشود شک و شبهه هایی که درباره بودجه صرف شده به وجود می آید طبیعی است.

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: مسئولان موظف به شفاف سازی هستند و اگر شفاف سازی صورت نگیرد مطمئناً در دوره های بعدی جشنواره نیز ریخت و پاش های اضافه و اصراف بودجه فرهنگی کشور ادامه خواهد داشت. مسئولان باید ما را از دلایل هزینه های صورت گرفته آگاه و توجیه کنند و حتی ممکن است با توضیحاتی که ارائه می دهند همه حملاتی که به آن ها می شود از بین برود. به اعتقاد من شفاف سازی نه تنها به نفع مردم و هنرمندان است بلکه بیشتر از هر کس مسئولان جشنواره از این اتفاق بهره می برند و این بیشتر به نفع آن ها است.

کارگردان فیلم سینمایی «مزارشریف» خاطرنشان کرد: بودجه هزینه شده در جشنواره فیلم فجر از اموال تک تک مردم است و ما نباید نگاهی جناحی به آن داشته باشیم. مطمئناً هر کس از هر جناحی در روشن شدن هزینه های صورت گرفته اتفاق نظر دارد و از طرفی راجع به اتفاقاتی که در جشنواره رخ داده باید افرادی که تخصص دارند نظر بدهند. به عنوان مثال من دکوری که در آخرین دوره جشنواره به کار گرفته شده بود را دکوری مناسب می دانم اما چیزی که مشخص است این دکور تفاوت چندانی با دکور سال گذشته ندارد و باید مشخص شود که چقدر هزینه صرف آن کرده اند.

برزیده در ادامه اظهار داشت: حتی اگر مسئولان جشنواره از اسپانسر در برگزاری جشنواره استفاده کرده اند نیز باید صرفه جویی را مدنظر قرار دهند و عقل حکم می کند که جشنواره به بهترین شکل و با کمترین هزینه برگزار شود. ما باید قبل از هر چیز مدیری دلسوز و مورد اعتماد را انتخاب کنیم و از او بخواهیم که مراسمی آبرومندانه با هزینه ای مناسب برگزار کند. مدیران خوب و منصف نیز در هزینه هایی که انجام داده اند باید شفاف سازی کنند و این به نفع کشور، مردم و مسئولان است.

مصاحبه: علی ناصری

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.