شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳

انتخابات ریاست جمهوری و انتظارات سینماگران/۵

وحیدزاده: امیدوارم به مقوله فرهنگ و هنر کمی جدی تر نگاه شود/ طی سال های اخیر مرتب در حال «درجا زدن» بودیم!

ابراهیم وحیدزاده

سینماپرس: ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینما در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امیدوارم به مقوله فرهنگ و هنر کمی جدی تر نگاه شود و ما شاهد حضور رئیس جمهور و مدیرانی باشیم که به فرهنگ و هنر به مثابه ابزاری زینتی نگاه نمی کنند و دغدغه آن را دارند که به صورت جدی در راستای تقویت، توسعه و رشد این حوزه گام بردارند.

کارگردان فیلم سینمایی «شام عروسی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: انتظار تمامی هنرمندان و فرهنگیان و حتی مردم فرهیخته کشور آن است که همچنان که مسئولان کشوری و روسای جمهور به مسائل اقتصادی و سیاسی توجه دارند به مسائل فرهنگی و هنری هم توجه کنند و اینطور حوزه فرهنگ و هنر را به حال خود رها نکنند؛ مسئولان باید آگاه باشند که امروزه در سطح دنیا توجه جدی به این مسأله می شود و همه کشورها به مسأله فرهنگ و هنر توجه جدی دارند و اهداف سیاسی و اقتصادی شان را از طریق تولید آثار فرهنگی و هنری دنبال می کنند.

وی ادامه داد: ما امروزه در حوزه فرهنگ و هنر و به ویژه سینما شاهد مجموعه ای مشکلات هستیم؛ کمبود بودجه، بیکاری فزاینده، عدم توجه به مسائل صنفی و... از نمونه بارز این مشکلات است و امیدواریم که با حضور رئیس جمهوری دغدغه مند و به کارگیری مدیران خبره و شایسته این قبیل مشکلات به طور کلی ریشه کن شود.

وحیدزاده خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین مشکلاتی که ما امروزه در سینما با آن در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم مسأله خصوصی و یا دولتی بودن است؛ سینمای ما میان خصوصی بودن و دولتی بودن مرتباً در حال دست و پا زدن است و هیچ فکری هم برای رفع این معضل مهم نمی شود. ما اگر می خواهیم سینمایی خصوصی داشته باشیم باید بر اساس عرضه و تقاضا مبادرت به ساخت فیلم کنیم و فیلمسازان باید فیلم هایی بسازند که تماشاچی علاقمند به دیدن آن ها است اما دولت با اعمال ممیزی های شدید روی آثار سینمایی کاری می کند که این فیلم ها نتوانند آنطور که سرمایه گذاران و تهیه کنندگان انتظار دارد فروش کند و همین باعث می شود تا کمتر سرمایه گذاری حاضر به تولید یک فیلم سینمایی شود.

کارگردان فیلم سینمایی «معادله» سپس با بیان اینکه اغلب فیلم های سینمایی ایران که طی سال های اخیر به تولید رسیده اند به رشد و تعالی و توسعه سینمای ایران کمکی نکرده اند اظهار داشت: متأسفانه ما شاهد تولید فیلم هایی هستیم که بیشتر آن ها به ذائقه مخاطب امروزی خوش نمی آید و بسیاری از مخاطبان از سر ناچاری و نبود فیلم خوب مجبور به تماشای فیلم های نازل و سطح پایین می شوند که در این راستا باید تدبیر جدی توسط دولت و مدیران فرهنگی و سینمایی صورت گیرد.

این فیلمساز سپس در پاسخ به این سوأل که عملکرد دولت یازدهم در حوزه فرهنگ و هنر و بالاخص سینما را چگونه ارزیابی می کند تصریح کرد: متأسفانه طی سال های اخیر مرتب در حال «درجا زدن» بودیم و هیچ پیشرفتی در سینمای کشور به وجود نیامد و گله و شکایت های اهالی سینما همچنان وجود داشت؛ امیدوارم با حضور افرادی دغدغه مند در دولت دوازدهم بتوانیم شاهد رفع مشکلات و موانع سینمای کشور باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.