یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲

سینماگران و جشنواره‌ای که گذشت؛

اسماعیلی: برگزاری جشنواره با وسعت فیلم فجر به اكران عمومی لطمه می‌زند

حبیب اسماعیلی*

تهیه کننده و پخش کننده سینمای ایران گفت: وقتی جشنواره فیلم فجر به گونه‌ای برگزار می‌شود که همه می توانند برای دیدن فیلم‌ها بلیت بخرند فیلم ها اکران را از دست می دهند و ریزش در اکران عمومی اتفاق می افتد.

حبیب اسماعیلی؛ تهیه کننده و پخش کننده سینمای ایران در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس درباره فیلمهای جشنواره گفت: تعداد فیلم های جشنواره سی و دوم به نسبت سال گذشته بیشتر بود و از طرفی با عنوان های مختلفی این فیلم ها در جشنواره اکران شدند که یک خوبی داشت و آن هم این بود که به هر شکلی این فیلمها برای اهالی رسانه،منتقدان و سینماداران دیده شد، البته بعد از پایان ده روز جشنواره این تهیه کننده،پخش کننده و سینمادار است كه می ماند و باید برای اكران این فیلم‌ها تصمیم بگیرد.

وی افزود: فیلمسازان ما امسال تلاش های خودشان را کرده بودند اما به نظرم به ظاهر کار بیشتر توجه كرده بودند. چرا که موضوع و جذابیت اجتماعی که مد نظر ما است کمتر در فیلم ها دیده شده و شور و حالی که در فیلم های سال گذشته بود در جشنواره امسال کمتر شاهد آن بودیم اما تعداد فیلم ها زیاد بود و از طرفی ساخت ها هم تا حدود خوب بود ولی با توجه به شرایطی که اکنون وجود دارد، فیلم ها باید برای مردمی عادی جذابیت داشته باشد، درست است که تماشاگران و منتقدان جشنواره صاحب سلیقه‌ هستند اما سلیقه آنها برای اکران عمومی فیلمها ملاک نیست.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است، فیلمی كه توانسته تا جوایز جشنواره را به دست بیاورد اما اکران آن ها خیلی سخت اتفاق افتاده است  و سینماداران تمایلی به اكران آنها نشان نداده‌اند، شورای صنفی برای اكران این فیلم ها باید طراحی انجام دهد تا این فیلم‌ها دیده شود به طوری كه در طول سال فیلم های پرمخاطب را در چرخه اكران داشته باشیم و به این شكل نباشد كه فیلم های پرمخاطب در شش ماه اول اكران شود و در شش ماه دوم فیلم‌های كم مخاطب‌تر اكران شود.

وی یادآور شد: فیلم هایی هستند كه در جشنواره حضور نداشتند و برخی از فیلم‌ها هم در حال ساخت هستند كه امیدواریم حداقل آنها به لحاظ مخاطب به گونه‌ای باشند كه اقتصاد سینما را پر رونق‌تر كنند، چرا كه مسئله بیشتر چرخش اقتصادی است. قطعا سال آینده ما با تورم مواجه هستیم و نیاز به فیلم‌هایی داریم كه سینما‌دار بتواند ادامه حیات دهد و صف‌های جلوی سینما صرفا به ایام جشنواره ختم نشود و اگر شرایطی بوجود آید كه این صف‌ها در زمان اكران عمومی اتفاق بیافتد آن زمان است كه می توانیم اعلام كنیم كه در سینمای ایران اتفاق خوبی افتاده است.

تهیه كننده «قرمز» درباره فضای تلخ فیلم‌های جشنواره امسال گفت: در هر صورت سلایق در جامعه تغییر كرده است، برای نمونه ما برای فیلم «قرمز» پایان تلخی را در نظر گرفتیم كه جواب خوبی از مخاطب دریافت كردیم. اگر بخواهیم ناگهان حد وسط و اعتدال را در نظر نگیریم به هرحال مردم خسته می شوند و باید توجه داشته باشیم كه مردم درگیری‌های خاص خودشان را دارند و باید در برخی فیلم ها تنوع را رعایت كنیم. برای مثال فیلم های دفاع مقدس،اجتماعی، ارزشی و كمدی‌های مفرح خوب به این معنا نه كه همه كمدی های ساخته شده مبتذل هستند.

اسماعیلی ادامه داد: پایان بندی اكثر فیلم‌های جشنواره بلاتكلیف انجام شده است و تعداد فیلم های با این وضعیت به نسبت فیلم هایی كه پتانسیل ارتباط با مخاطب را دارد بیشتر است باید توجه داشت كه یك بخش عظیمی از سینما برای سرگرمی است اینكه گفته می شود فیلم باید راهكار نشان دهد در اولویت های بعدی قرار می گیرد و اگر مخاطب گریز باشد سینمای ایران لطمه می خورد.

مدیر پخش فیلمسازان درباره نقش جشنواره در ریزش مخاطب فیلم‌ها در اكران عمومی گفت: در اوایل انقلاب جشنواره در سینما آزادی بود كه بیشتر مخاطبش اهالی سینما بودند تا مردم عادی و مردم عادی نمی توانستند بلیط تهیه كنند، به نظر من برگزاری جشنواره به این وسعت به اكران عمومی لطمه می زند همانطور كه در طول سال هم دیده می شود برخی نهادها جشنواره موضوعی برگزار می كنند و برخی فیلم‌ها هم راهی این جشنواره‌ها می شوند در گذشته حداقل فیلم ها كه بدون ذهنیت جشنواره‌ای اكران می شدند مخاطب خودش را در روزهای ابتدایی پیدا می كرد، در صورتی كه یك فیلم پتانسیل جذب مخاطب را داشت به فروش خوب دست می یافت اما اكنون با توجه به كیفیت فیلم‌های جشنواره از روز اول تكلیف استقبال آنها مشخص است.

وی با تاكید براینكه جشنواره تكلیف فیلم‌ها را مشخص می كند، ادامه داد: فیلم‌های جشنواره را در محیط خودمان به همراه منتقدان و خبرنگاران ببینیم، فیلم‌ها دیده و نقد شود اما انعكاس بیرونی ندهیم. در نظر داشته باشید كه سایت‌ها و مجلات هویت فیلم های جشنواره را مشخص كردند و فیلم ها را نقد می كنند برای مثال با برخی كارگردان شاخص در ایام جشنواره رفتار بدی می شود چرا كه ما همیشه خوش استقبال و بد بدرقه هستیم و بدون در نظر گرفتن پیشینه و هویت فیلمساز واكنش‌های خوبی در كاخ جشنواره صورت نگرفت، این انعكاس‌های بیرونی تكلیف فیلم‌ها را مشخص می كند و این رفتارها وظیفه جشنواره نیست، در نظر داشته باشید برخی جشنواره‌های خارجی بعد از نمایش فیلم ها آغاز به كار می كنند و ما باید از فیلم هایمان حمایت كنم، اكنون بین مردم تهران و شهرستان‌ها فیلم های پرمخاطب شناسایی شده است همانطور كه ملاك اكران نوروز براساس استقبال فیلم ها در جشنواره بسته می شود.

اسماعیلی یادآور شد: در بین فیلم های جشنواره برخی آثار ارزشی وجود دارد كه نمایش آنها نیاز به برنامه ریزی خوب دارد ولی متاسفانه وقتی این اتفاقات می افتد رغبت سینماداران هم برای اكران كمتر می شود و این آثار در اكران مرده‌ای نمایش داده می شود كه باعث عدم استقبال مخاطب از آن فیلم‌ها می شود و در نهایت عدم استقبال را به باند بازی و فیلم‌سوزی می چسبانند. باید جشنواره در اندازه محدود برای اهالی سینما و دست اندركاران آن برگزار شود.

تهیه كننده «خاطره» درباره قراردادهای دفاتر پخش با فیلم های جشنواره گفت: اكنون شرایطی بوجود آمده است كه همه دوستان باید كار كنند و مانند سال گذشته هر دفتر 8 فیلم را پخش خواهد كرد كه البته می تواند تولیدات خودش را هم اكران كند، برای همین نیاز است دفاتر فعال باشند. «رسانه فیلمسازان» هم تلاش كرده است تا این تعداد فیلم‌ها را در سال 92 اكران كند كه البته سهم ما فیلم‌های پرفروش نشد اما افتخار می كنم كه یك سری فیلم های ارزشی را هم اكران كردم كه راضی كننده بود و امسال برای پخش چند فیلم صحبت كردیم.

اسماعیلی در پایان خاطرنشان كرد: فیلم سینمایی «طبقه حساس» به كارگردانی كمال تبریزی در ایام نوروز با سرگروهی استقلال از سوی «رسانه فیلمسازان» اكران خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.